Skip to main content

Roti Puri Sedap...


Entri kali ni saya nak bercerita tentang Roti Puri. Roti puri ni sejenis makanan dari "spesis" roti la, itu yang namanya roti puri kan...hehe.

Dulu2 masa belum keluar "merantau" ke tempat orang, saya tak pernah makan roti puri ni...saya pun tak pasti kalau dulu2 ada ke roti puri ni di kelate..lo ni memang dah ada la..dunia makin berkembang dan berubah...

Dalam lima enam tahun ni tiba2 roti puri ni jadi top di pengetahuan saya...saya tanpa sengaja tahu dan telah merasa makanan ni..hmmmm..not bad rasa nya..sedap dicicah dgn sambal atau kari daging, ayam, kambing dan sebagainya yang seangkatan.

Bila dah suka, opkos la sesekali saya akan cuba membuatnya sendiri...sebab nak cicah dengan gulai yang saya buat sendiri lagi nyakut la kae...gulai ala kelate sedap sikit la kalu ikut taste saya ni...kali pertama membuatnya dulu, macam tak berapa menjadi sangat..hehe..kali kedua, ketiga dan seterusnya alhamdulillah boley la..

So, alkisahnya pagi ni ada orang req nak makan roti puri sebab kebetulannya saya buat gulai/kari tadi...sayapun sebenarnya beberapa hari ni teringat nak makan..makanya on la buat roti puri ni.

Jom kita tgk bahan2 dan roti puri ala saya ya.

Bahan2:
1. 3 cawan gandum
2. 4 sudu minyak masak
3. Setengah sudu besar margerin/butter
4. Setengah sudu teh garam
5. Air biasa 90 ml

Cara2:
1. Campurkan gandum, garam dan gaul rata.
2. Masukkan minyak masak dan margerin. Gaul rata sampai jadi mcm serbuk roti.
3. Masukkan air sedikit demi sedikit berselang seli dgn adunan digaul.
4. Uli dalam 10-15 minit.
5. Tutup dgn kain atau masuk dlm plastik dan tutup rapat. Biarkan dlm setengah jam.
6. Slps setengah jam, uli adunan sekejap unk keluarkan angin. Dan kemudiannya adunan dibulatkan dlm saiz biji guli besar.
7. Adunan dicanai dalam saiz piring kecil dgn ketebalan dalam lebih kurang setengah cm (mungkin kurang dari setengah cm). 
8. Adunan siap unk digoreng. Goreng dgn api sederhana dan digoreng satu per satu..one at a time. Adunan cpt sgt masak..mmg sekejap saja dah blh angkat.

Tip:
Semasa menggoreng tu..sebaik saja adunan diletakkan dlm minyak panas, biar dalam dua tiga saat, kemudiannya sesambil tu terus siramkan minyak dalam kuali (dengan sudip tu ya) ke atas permukaan roti tadi supaya dia menjadi kembung sebulatnya...ada juga masa dia tak mau kembung sebulatnya..tak mengapa, jangan risau...yg penting rasanya ada.

Selamat mencuba buat semua!







Salam hormat,
RZH

Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe