Skip to main content

Cara Goreng Ikan Masin Supaya lebih sedap...


Hokey...petang ni saya nak bercerita pasal menu 'berhantu' ini. Saya sebut sebagai 'berhantu' sebab menu ni mesti sentiasa akan 'mengusik' keinginan untuk makan lebih...menu ni memang akan membuka selera yang tertutup...menggoda untuk makan bertambah dan berulang-ulang...kejap nak makan kejap nak makan...aduhai itu la dia ikan masin goreng...atau ore kelate panggil ike kering goreng.

Ikan masin ni salah satu daripada lauk kegemaran saya..hehehe saya suka tahap dewa..atau tahap ore kelate royak 'panggil tak dengar' ikan masin ni..tapi mesti kena dengan gaya masaknya..saya tak suka ikan masin tu masin sangat...saya suka rasa dia lemak-lemak masin sikit2 dan isinya lembut2 gebu gebas sikit....macam ikan ala jeruk tu sikit..

Untuk ikan masin ni sedap selepas digoreng, mesti ada cara masaknya yang tersendiri...dan saya pasti setiap orang ada gaya tersendiri menggoreng ikan masin, ada yang suka digoreng begitu saja, ada yang suka digoreng dengan dipotong kecil2 terlebih dahulu, ada yang suka digoreng dengan dengan bawang dan cili api dan kemudiannya diperahkan limau nipis...ermmmm macam-macam gaya menggoreng mengikut taste masing-masing.

Orait, jom kita tengok cara goreng pesen saya dan saya sangat suka dengan cara goreng sebegini..ikan masin yang digoreng lebih dapat dinikmati kesedapannya...wahhhh gitewww..

Bahan-bahan yang diperlukan cuma Ikan masin, bawang holland dan cili api sahaja. Dan opkos la minyak dan kuali untuk menggoreng...hahaha

Cara-cara:

1. Ikan masin ni sebelum digoreng memang wajib direndam dulu sekejap kalau kelihatan ikan masin tu nampak macam agak masin sikit...orang perempuan yang suka masak selalunya dapat bezakan sama ada ikan masin ni nampak macam masin sangat dan perlu direndam dulu ataupun boleh digoreng terus selepas dicuci. Tujuan direndam ni supaya kita dapat hilangkan sikit rasa masinnya..dan kadang-kadang ikan masin tu terlalu keras sgt..jadi bila direndam dulu ikan akan lembut cket...dan lebih sedap dimakan selepas digoreng.

2. Semasa proses menggoreng ni, jangan guna api terlalu kuat sangat, nanti ikan masin cepat hangus dan jadi keras...tak sedap dimakan nanti sebab rasanya mungkin akan pahit dan keras..guna api agak sederhana..

3. Selepas ikan masin telah selesai digoreng, keluarkan dulu dari kuali. Goreng bawang holland yang dimayang juga cili api yang dipotong kecil..cili api ni wajib ditaruk bagi menambahkan aroma dan menyedapkan lagi ikan masin tu..dah hampir garing...masukkan semula ikan masin yang digoreng tadi..gaul rata dan kaup balik sekejpa dalam kuali..kalau suka boleh taruk perasa sikit, kalau tak suka tak mengapa...boleh ganti dengan gula... dalam setengah sudu teh, pastikan gula tu hancur digaul rata dengan bawang yang digoreng tadi,,,jangan gula tu dok ada berbiji2 gula pulak dalam pinggan yang dihidang sebab gula tu tak hancur semasa proses menggoreng tadi...tujuan tarukkan gula ni bukan apa, hanya sekadar nak balance kan ikan yang masin tu dengan rasa manis2 sikit..rasanya lebih sedap lagi...

Taraaaa...dah siap dan boleh dihidangkan...memang best!
Selamat mencuba buat semua dan semoga perkongsian ini bermanfaat...


Salam Hormat
RZH






Comments

  1. ASSALLAMU ALLAIKUM ……… WR WB ………….
    WE ARE COMING BACK …… WE ARE READY TO HANDLE YOUR TRIP ….
    WE ARE BACK WITH FULL TEAM COVID -19 HAS BEEN GONE …. !!!

    MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN
    HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!

    TIARA TOURS INDONESIA, ADALAH AGENCY PELANCONGAN BERLECENSED & DI MASA LEPAS SEBELUM COVID-19 KAMI BERJAYA DAN AHLI DALAM MENGURUS PAKEJ KE INDONESIA, TERMASUK MENGURUS LAWATAN KAPAL PESIAR (CRUISE SHIP).
    SYARIKAT PELANCONGAN KAMI SEBELUM COVID-19 TELAH MENGURUS 5.000 ORANG PELANCONG DARI KERAJAAN : MALAYSIA, SINGAPORE, THAILAND, DAN DARILUAR NEGARA EROPAH YANG MELAWAT KE INDONESIA.


    PAKEJ LAWATAN YANG KAMI TEMPAH SEPERTI PAKEJ KE MEDAN, LAKE TOBA, BERASTAGI , HIKING & TRACKING , PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA, BANDUNG, YOGYAKARTA, BALI ISLAND, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MANADO, TORAJA DAN PULAU NIAS, SEMUA KAMI TEMPAH DENGAN HARGA MERANARIK DAN BEBRBALOLOI.
    SILA TENGOK DI http://traveltiara.blogspot.com, SEMUA GAMBAR – GAMBAR COSTUMERS YANG KAMI URUSKAN KE INDONESIA DAN LETAK KOMENT.

    PELANCONG BISA JUGA MENIKMATI MAKANAN ENAK DI TEMPAT KAMI DI WISATA KULINER TIARA. TERSEDIA NASI AYAM PENYET / NASI AYAM GEPREK ATAU MENU LAIN SEPERTI ; NASI GORENG SEA FOOD, NASI GORENG HONGKONG, NASI GORENG MEXICO, NASI GORENG NENAS, CAP CAY, MIE GORENG, SPAGETHI BLOGNESS KEJU, DAN BERBAGAI MACAM MENU LAIN. SILA DICOBA MASAKAN DI WISATA KULINER TIARA. SEMUA MAKANAN HALAL 100 %

    SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    TIARA TOURS INDONESIA & CAR RENTAL SERVICE
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TAX NO : 36 555 970 7 122 000
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : infotiaratours@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG )
    INOVA REBORN (05 ORANG )
    ISUZU ELF (11 ORANG )
    ISUZU ELF LONG (14 SEATER)
    TOYOTA HIACE (11 ORANG )
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG )
    BUS PERSIARANG (40 0RANG )

    ReplyDelete
  2. HORAS …!! HORAS …!!! HORAS … !!!
    AYO LIBURAN KE DANAU TOBA & KOTA MEDAN
    Paket wisata liburan ke DANAU TOBA kami design Spektakuler, Berkualitas, Informatif dan Team Tiara Tours Indonesia senantiasa memberikan pelayanan prima, ramah dan santun.

    Sepanjang perjalan wisata anda ke Danau Toba anda akan terpesona melihat eksositas alam Danau Toba, Kebudayan Batak Toba dan merasakan udara segar di Berastagi serta nikmatnya kuliner wisata di Kota Medan. Sepanjang perjalana menuju objek wisata, pemandu wisata Tiara Tours Indonesia akan menginformasikan sejarah terbentuknya Danau Toba, Kebudayaan Batak Toba, Cerita Rakyat Lagenda Danau Toba dan memberitahukan berapa KM jarak anda saat di Danau Toba ke tempat domesili anda serta diselingi dengan jokes –jokes yang membuat perut anda kocak, ketawa ketiwi.

    Fasilitas bus yang kami berikan lengkap FREE WIFI, FULL MUSIC/ KARAOKE sehingga perjalan wisata anda akan terasa homely.

    UNTUK PEMESAN DAN INFORMASI HARGA PAKET WISATA
    Hubungi Tiara Tours Indonesia
    Jl. Panglima Denai No. 76 Medan
    WA // +62 813 8353 5091
    WA // +62 857 6282 0068

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe