Skip to main content

Janji Allah Itu Pasti...Masanya Akan Tiba.

Malam telah sangat lewat sebenarnya...mata belum dapat dilelapkan...

Terbaca pula di status FB seorang sahabat sekejap tadi menyatakan ayahnya telah kembali ke rahmatullah malam tadi. Innalillahiwainnahilaihirajiun...
dari Allah kita datang dan kepada Allah jua kita kembali. Semoga roh arwah ditempatkan bersama orang2 yang soleh di sisi Allah.

Hati saya rasa tersentuh...baru seminggu lepas saya mengucapkan takziah kepada sahabat saya ini atas kembalinya ke rahmatullah bondanya...dan kini selepas seminggu ayahanda nya pula menyusul...Allahuakbar ketentuan Allah itu sangat cantik sebenarnya...saya melihat ini dari sudut hubungan dan "cinta sejati" sepasang suami isteri yang sama2 pergi menemui Pencipta...sebagaimana janji termetri untuk sehidup semati. Kuatnya cinta sejati suami isteri ini. Usia suami dan isteri ini saya kira 70 tahun ke atas...sekian lama mereka hidup bersama dan kini sama2 kembali ke alam sana. Hanya seminggu sahaja suami ditinggalkan dan akhirnya sang suami juga "mengikut" sang isteri...takdir Allah telah janjikan begitu. 

Terfikir di benak saya...agaknya nanti saya dan kita semua pula bagaimanakah pengakhirannya...bagaimana pula buku catatan kita yang Allah telah "jadualkan"..adakah sudah dekat..atau masih lama lagi..kalau untuk saya, seandainya lama sekalipun tidak mungkin lama yang dalam erti kata yang benar2 lama kerana umur yang berbaki kalau kita bersandarkan kepada umur Rasulullah SAW...sudah tidak lamapun lagi...sudah sangat singkat...Allahu...

Kembali kepada kisah arwah ayah dan ibu sahabat saya tadi...fikiran saya membayangkan perjalanan dan peringkat kehidupan mereka. Sebagaimana kita semua juga, Allah hadirkan zaman kita kanak2, zaman remaja, zaman dewasa, zaman berumahtangga, dan akhirnya zaman di usia emas...dan kini kedua2nya telah tiada...telah meninggalkan semua kehidupan dunia...meninggalkan kenangan dan kerinduan anak2 kepada kedua ayah bonda yang telah pergi mengadap Ilahi...

Kita juga nanti begitu juga, cuma masanya sahaja yang belum tiba...akan tiba juga saat dunia ini kita akan tinggalkan..meninggalkan pasangan kita, anak2, sahabat dan semuanya...tiada apa yang dibawa bersama kecuali amalan kita dengan-Nya jua...sesekali merenung hakikat ini...Allah rasa seakan kehidupan dunia ini kerdil benar, terus terasa macam tidak perlu untuk diagung2kan dan dirajakan sangat...cukup sekadarnya saja...kerana yang penting adalah amalan kita kepada Allah untuk kita bawa sebagai bekalan di sana. Allahu..jiwa tunduk seketika kepada Allah...istiqomahkan terus rasa sebegini ya Allah...

Justeru, saya mengingatkan diri saya agar jangan terlalu taksub dan leka dengan dunia...bersederhanalah...set kan di minda, apa jua yang dilakukan ingatlah kepada Allah..dalam bahagia dan gembira ingat Allah dan dalam duka dan derita juga ingat Allah...serah sepenuhnya diri kepada Allah...biar Allah susun, Allah tadbir dan Allah urus...Ya Allah Ya Barik...
Istiqomahkan jiwa kami untuk tunduk kepada-Mu Ya Allah Ya Rahman, Ya Allah Ya Rahim...

Wallahua'lam

RZH





Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe