Skip to main content

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman, 

Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA.

Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan.

Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini perlulah sekurang-kurangnya mempunyai kelulusan Ijazah Sarjana Muda yang diiktiraf oleh Kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya. Perincian syarat lantikan, sila rujuk Laman Web JPA atau Bahagian Sumber Manusia UA masing-masing. PTU ini juga boleh dilantik daripada kalangan Pegawai yang sedang berkhidmat dalam perkhidmatan Penolong Pegawai Tadbir di bawah syarat peningkatan secara lantikan (PSL). Syarat Peningkatan Secara Lantikan (PSL) ini boleh dirujuk melalui Laman Web JPA atau Iklan UA masing-masing, atau dirujuk kepada Bahagian Sumber Manusia di UA masing-masing.

Menurut Kamus Dewan Edisi Empat, Tadbir bermaksud urusan mengelola atau menjalankan sesuatu urusan pejabat (Kerajaan dll), tugas menguruskan sesuatu, pemerintahan, urus korporat (Tadbir) cara (tindakan atau sistem) mentadbir, mengurus, mengawal selia dsb dasar, fungsi, perjalanan dsb sesebuah organisasi (syarikat dsb) yang dipertanggungjawabkan kepada Lembaga Pengarah; mentadbirkan, mengurus, dan menjalankan (pejabat dll), mengelolakan, memerintah: mereka ini haruslah mempunyai pengetahuan asas untuk mengelola dan baik buruknya sesebuah negeri bergantung pada pegawai-pegawai yang menguruskannya.

Justeru, secara umumnya PTU bermaksud Pegawai yang dilantik oleh pihak Universiti untuk menjalankan tanggungjawab mengurus, mentadbir, dan mengelola serta menyelaras urusan yang dipertanggungjawabkan mengikut fungsi PTJ di mana seseorang PTU itu ditempatkan. Jawatan Pegawai Tadbir merupakan jawatan hakiki yang disandang oleh individu yang dilantik untuk menjalankan tugas-tugas pentadbiran dan pengurusan mengikut peraturan yang ditetapkan, dan mengikut arahan Pengurusan Tertinggi Universiti.


SKIM DAN GRED PEGAWAI TADBIR UNIVERSITI

Seperti yang telah dinyatakan di atas, Pegawai Tadbir Universiti merupakan Pegawai yang dilantik di bawah Skim Pengurusan dan Profesional, iaitu Skim N. Manakala Gred Pegawai Tadbir Universiti pula bermaksud kekananan jawatan yang disandang oleh seseorang Pegawai yang diperoleh melalui kenaikan pangkat. Semakin tinggi kekananan seseorang Pegawai itu, maka semakin besar tanggungjawab yang perlu digalas. Kenaikan pangkat ini adalah berdasarkan kompetensi dan kecemerlangan seseorang Pegawai itu dalam perkhidmatan dan mengikut syarat-syarat kenaikan pangkat yang ditetapkan oleh sesebuah UA.

Secara umumnya Gred PTU adalah seperti berikut:
N41 Penolong Pendaftar/Eksekutif (permulaan lantikan)
N44 Penolong Pendaftar Kanan/Eksekutif Kanan
N48 Ketua Penolong Pendaftar/Pengurus
N52 Ketua Penolong Pendaftar Kanan/Pengurus Kanan
N54 Timbalan Pendaftar/Timbalan Pengarah
Jusa C Timbalan Pendaftar Kanan/Timbalan Pengarah Kanan
Jusa B Pendaftar/Pengarah Eksekutif Pentadbiran


Catatan:
Di UKM, mulai tahun 2015, panggilan jawatan telah diubah kepada panggilan yang lebih selari dengan dunia korporat masa kini, iaitu ditukar kepada Eksekutif, Eksekutif Kanan, Pengurus, Pengurus Kanan, Timbalan Pengarah, Timbalan Pengarah Kanan dan Pengarah Eksekutif Pentadbiran.

Tidak semua UA mempunyai Pegawai Tadbir di Gred Jusa C dan Jusa B. Ianya perlu dilihat mengikut masing-masing UA. Namun, kebanyakan UA yang diberikan status Universiti Penyelidikan, gred paling tinggi untuk Pegawai Tadbir, iaitu untuk Pendaftarnya (hanya seorang sahaja di setiap UA) adalah di Gred Jusa.  


BIDANG TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB
Secara amalannya, bidang tugas dan tanggungjawab seseorang PTU merangkumi perkara-perkara seperti yang dinyatakan di bawah. Bidang tugas secara khusus adalah bergantung kepada di mana seseorang PTU itu ditempatkan untuk bertugas. 

Di UKM, tempat bertugas seseorang PTU itu dipanggil sebagai Pusat Tanggungjawab (PTJ). Semua PTU akan melalui pusingan kerja (Job Rotation) dalam perkhidmatan mereka, kebiasaannya adalah pada setiap lima tahun sekali, ada juga lebih awal atau lebih lama tertakluk kepada beberapa faktor semasa yang lain. Pusingan kerja seseorang PTU ini amat penting bagi tujuan perkembangan kerjaya Pegawai. Melalui pusingan kerja ini, semua aspek pengurusan dan pentadbiran dapat dipelajari oleh seseorang Pegawai yang menjadikan mereka seorang Pegawai yang 'Multi tasking'.

Tugas-tugas umum seorang PTU adalah seperti berikut:

1. Penasihat kepada Dekan/Pengarah daripada segi Akta/Statut/Peraturan/Pekeliling. 

2. Menguruskan/membantu Dekan/Pengarah dalam aspek:
    -  perancangan
    -  pengelolaan/penyeliaan
    -  pengarahan
    -  penyelarasan
    -  pengawalan
    -  pelaksanaan
    -  pelaporan. 

3. Menguruskan/menyediakan:
    - Peruntukan Mengurus
    - Bajet Perjawatan
    - Pengurusan dan Penggunaan Ruang 

4. Menguruskan dan menjadi urus setia mesyuarat-mesyuarat utama/mesyuarat berkala dan mesyuarat ad-hoc di peringkat PTJ. Pengurusan ini termasuk semua urusan jemputan mesyuarat, tempahan tempat, tempahan minuman, penyediaan kertas kerja/minit mesyuarat/pelaporan ke mesyuarat-mesyuarat peringkat Pengurusan, Fakulti, JKAS, MKB, Senat, MPU, LPU dan mana-mana mesyuarat utama berkaitan sama ada di peringkat dalaman PTJ atau di peringkat Universiti hingga ke peringkat Kementerian.

5. Menguruskan semua urusan hal-ehwal akademik pelajar prasiswazah dan pascasiswazah bermula daripada pengambilan pelajar sehiggalah selesai bergraduat/menghadiri konvokesyen.

6.Menguruskan/memantau aktiviti kokurikulum/
khidmat masyarakat yang dijalankan oleh pelajar supaya mematuhi peraturan yang berkuatkuasa.

7. Pengurusan sumber manusia:
    - Cuti
    - Klinik Panel/Perubatan
    - Peraturan/Pekeliling
    - Perancangan Perjawatan
    - Penilaian prestasi kakitangan
    - urusan pelantikan kakitangan
    - Urusan kenaikan pangkat kakitangan 
    - Urusan temuduga awal/tapisan awal kakitangan  
      akademik sebelum dimajukan ke HR.
    - Urusan pelantikan selepas bersara
    - Latihan kakitangan
    - Bertanggungjawab sepenuhnya kepada 
      kakitangan pelaksana
    - Pemantauan sistem e-warga 
      (keluar masuk kerja kakitangan)
    - Kebajikan kakitangan
    - Disiplin kerja kakitangan
    - dan sebagainya berkaitan

8. Pengurusan Kewangan
    - Bajet Pengurusan
    - Panjar Wang Runcit
    - Kawalan dan Pemantauan Perbelanjaan 
      mengikut peraturan 
    - Perolehan (Pembelian/pembayaran/
      urusan sebutharga dsbnya)
    - Pengawalan stor barang
    - Audit kewangan/Aset
    - Penjanaan (SBU)

9. Pengurusan hal-ehwal penyelidikan dan inovasi, termasuk persidangan, penerbitan, perlindungan harta intelek, pameran penyelidikan dan sebagainya berkaitan.

10.Pengurusan hal-ehwal jaringan industri dan masyarakat.

11.Pengurusan Promosi/Pemasaran/Program Pengajian dan sebagainya.

12. Pengurusan Kursi/Endowment.

13. Pengurusan MoU/MoA/LoI dan sebagainya berkaitan.

14.Pengurusan ruang/aset/harta benda/peralatan pejabat/pelupusan.

15. Pengurusan Audit/Akreditasi

16. Pengurusan Surat-menyurat dan sistem fail.

17. Merancang/menyedia/memantau sistem-sistem pengurusan atas talian yang ada di PTJ dan Universiti, contohnya Laman Web PTJ, Sistem e-mel, sistem maklumat kakitangan, sistem penilaian prestasi, sistem cuti dan sebagainya lagi mengikut sistem atas talian yang ada di UA masing-masing.

18. Perancangan, penyelarasan dan penyeliaan tugas-tugas Pegawai dan kakitangan Pelaksana di bawah seliaan.

19.Pengurusan acara/program/ seminar/bengkel/latihan/
kolokium/lawatan dan sebagainya.

20. Pengurusan Laporan Tahunan PTJ dan sebarang bentuk penerbitan yang lain.

21. Peranan sebagai Pegawai Protokol/perhubungan awam/Hubungan media/jurucakap di PTJ.

22. Pengurusan rekod/Pangkalan Data PTJ.

23. Tugas-tugas lain yang diarahkan dari semasa ke semasa oleh Dekan/pengarah.


PERANAN & TUGAS MENGIKUT PENEMPATAN 

Dalam konteks PTU di UKM, peranan PTU adalah berdasarkan kepada penempatan pegawai berkenaan. Bagi PTJ yang besar, kebiasaannya lebih daripada seorang PTU yang ditempatkan. Salah seorang Pegawai yang dihantar kebiasaannya daripada gred yang lebih tinggi dan Pegawai ini akan menjalankan tugas sebagai Ketua Pentadbiran. Kebiasaannya di Gred 48 dan ke atas. 

Sebagai Ketua Pentadbiran, Pegawai berkenaan akan bertanggungjawab kepada keseluruhan tugas-tugas pengurusan dan pentadbiran sebagaimana yang disenaraikan di atas mengikut arahan Dekan/Pengarah. Dalam masa yang sama, adalah menjadi tanggungjawab kepada Ketua Pentadbiran untuk menyelaras dan menyelia tugas-tugas Pegawai-pegawai Gred 41/44/48 dan gred seterusnya yang ada di bawah seliaannya, di samping kakitangan pelaksana (perkeranian) yang sememangnya berada di bawah tanggungjawab Ketua Pentadbiran. Bimbingan dan tunjuk ajar perlu diberikan kepada Pegawai-pegawai seliaan kerana ia merupakan antara tanggungjawab Pegawai di Gred jawatan yang lebih tinggi.

Manakala peranan Pegawai-pegawai lain yang berada di PTJ yang sama, mereka akan menjalankan tugas dan tanggungjawab pengurusan dan pentadbiran secara mengkhusus/lebih spesifik mengikut porfolio masing-masing yang ditetapkan berdasarkan kepada governan di PTJ berkenaan. 

Terdapat beberapa Portfolio yang ada, misalnya, kalau seseorang Pegawai itu diberikan tanggungjawab untuk menguruskan portfolio pengurusan pelajar prasiswazah, maka Pegawai berkenaan akan bertanggungjawab kepada keseluruhan tugas yang berkaitan dengan pengurusan hal-ehwal akademik pelajar prasiswazah. Bagi yang memegang portfolio pengurusan akademik pelajar pascasiswazah, maka Pegawai berkenaan akan menjalankan keseluruhan tanggungjawab yang berkaitan dengan hal-ehwal pelajar pascasiswazah. 

Kesemua Pegawai Tadbir yang ditempatkan di satu-satu PTJ berkenaan akan bertanggungjawab terus kepada Ketua Pentadbiran, juga dalam masa yang sama kepada Dekan/Pengarah dan Timbalan Dekan/Timbalan Pengarah mengikut portfolio masing-masing.

Namun demikian untuk PTJ seperti institut, kebanyakan Pegawai Tadbir yang ditempatkan untuk mengetuai adalah Pegawai di Gred 41/44. Kerana kebiasaannya untuk institut hanya seorang Pegawai Tadbir sahaja ditempatkan. Dengan demikian, Pegawai berkenaan merupakan Ketua Pentadbiran di institut berkenaan yang perlu menjalankan semua tanggungjawab seperti yang dinyatakan di atas dan bertanggungjawab terus kepada Pengarah institut. Walau bagaimanapun, keadaan ini tidak membebankan seseorang Pegawai berkenaan kerana sumber yang perlu diurus di institut tidak sebesar seperti sumber yang perlu diuruskan di peringkat Fakulti. 

Pegawai di Gred 41/44 memadai untuk menjalankan tanggungjawab pengurusan dan pentadbiran ini. Perancangan penempatan yang dibuat oleh Bahagian Sumber Manusia, Jabatan Pendaftar setiap UA akan sentiasa mengambilkira keseimbangan antara beban tugas seseorang Pegawai sesuai dengan kekananan jawatannya dan emolumen yang diterima oleh seseorang Pegawai.

Berbeza pula untuk PTJ seperti pusat-pusat perkhidmatan. Di beberapa pusat perkhidmatan yang besar, kebiasaannya juga ditempatkan lebih daripada seorang Pegawai Tadbir. Maka governan tugas dan tanggungjawab Pegawai adalah lebih kurang sama dengan situasi untuk PTJ di peringkat Fakulti seperti yang dibincangkan di atas, cuma tugasnya berbeza mengikut 'core business' pusat perkhidmatan berkenaan. Perlu diketahui bahawa tugas-tugas Pegawai adalah bergantung kepada 'core business' dan fungsi sesebuah PTJ yang ditempatkan.


TANGGUNGJAWAB PEGAWAI TADBIR
KEPADA PENDAFTAR DAN KETUA PTJ (DEKAN/PENGARAH)   

Saya tidak berhasrat untuk mengulas lanjut tentang aspek ini. Sekadar untuk memahamkan pembaca tentang konsep sebenar situasi  Pegawai Tadbir di UA. Semua Pegawai Tadbir perlu memahami bahawa di peringkat UA terdapat dua peringkat tanggungjawab yang perlu dilunaskan oleh Pegawai, iaitu peringkat tanggungjawab kepada Pendaftar, dan peringkat tanggungjawab kepada Ketua PTJ iaitu Dekan/Pengarah di mana Pegawai itu ditempatkan. Selalunya kita menyebut Dekan/Pengarah ini adalah 'immediate Boss' kepada seseorang Pegawai Tadbir selagi dia bertugas di PTJ berkenaan.

Pendaftar adalah Pegawai sepenuh masa Universiti dan yang mempunyai kuasa dan kewajipan sebagaimana yang ditetapkan oleh Statut. Secara fahaman mudah, Pendaftar adalah jawatan yang paling tinggi dalam perkhidmatan PTU dan bertanggungjawab sepenuhnya kepada semua Pegawai Tadbir dan Ikhtisas yang dilantik di Universiti.

Ketua PTJ, iaitu Dekan/Pengarah adalah kakitangan akademik yang dilantik oleh Naib Canselor untuk menyandang jawatan Dekan/Pengarah bagi tempoh tertentu. Kebiasaannya untuk tempoh 3 tahun bagi lantikan pertama, dan seterusnya penyambungan berikutnya berdasarkan prestasi kecemerlangan. 

Dekan/Pengarah akan pergi silih berganti apabila tempoh pelantikan tamat. Mereka akan kembali kepada jawatan hakiki sebagai Pensyarah sebaik sahaja pelantikan jawatan pentadbiran tamat. Tanggungjawab Dekan/Pengarah ini lebih kepada perancangan strategik, perancangan pembangunan akademik keseluruhan, iaitu aspek pengajaran dan pembelajaran, penyelidikan dan inovasi, pembangunan pelajar dan alumni, jaringan industri dan masyarakat dan sebagainya lagi sebagaimana yang ditetapkan oleh Statut.

Pegawai Tadbir yang ditempatkan di semua PTJ adalah merupakan wakil Pendaftar di PTJ berkenaan yang berperanan untuk menasihati Ketua PTJ (Dekan/Pengarah) dalam soal peraturan, pekeliling, polisi dan dasar yang berkuatkuasa dan melaksanakan semua urusan pengurusan dan pentadbiran di PTJ mengikut arahan Ketua PTJ juga arahan daripada Jabatan Pendaftar (selalunya arahan daripada Jabatan Pendaftar yang berkaitan dengan peraturan/polisi/dasar yang perlu dilaksanakan di peringkat PTJ, juga arahan yang berkaitan dengan peningkatan kualiti kerja/penambahbaikan yang perlu dilakukan oleh seseorang Pegawai dalam menjaga imej dan nama baik institusi kepegawaian.

Pegawai Tadbir yang ditempatkan di PTJ perlu bertanggungjawab sepenuhnya kepada Dekan/Pengarah yang dilantik dan menjalankan tugas dan tanggungjawab sepertimana yang diarahkan. Pegawai Tadbir/Ketua Pentadbiran di PTJ akan bertanggungjawab sepenuhnya dalam urusan pengurusan sumber manusia, pentadbiran am, kewangan dan sebagainya lagi urusan operasi di PTJ. 

Dalam masa yang sama juga Pegawai Tadbir perlu akur kepada arahan terus daripada Pendaftar/Jabatan Pendaftar/Pihak berkuasa Universiti dan memberikan komitmen/sumbangan kepakaran/tenaga di peringkat Universiti yang juga perlu diseimbangkan kerana semuanya ini adalah KPI kepada seorang Pegawai Tadbir Universiti. Walau bagaimanapun, sudah pasti tugas hakiki di PTJ perlulah diberikan keutamaan.

Penilaian prestasi seseorang Pegawai Tadbir itu dilihat secara keseluruhan di peringkat PTJ (penilaian oleh Dekan/Pengarah), juga di peringkat Universiti (penilaian oleh Pendaftar/Jawatankuasa tertentu yang diberikan kuasa). Dalam urusan kenaikan pangkat juga, penilaian seseorang Pegawai tadbir itu bukan hanya semata-mata daripada penilaian 'immediate Boss' di peringkat PTJ, namun penilaian di peringkat Universiti secara keseluruhan daripada Pendaftar/pihak yang diberikan kuasa, juga mungkin Pegawai-pegawai senior di gred tinggi  juga diambilkira.

Dalam hal ini, semua Pegawai Tadbir perlu mengambil peluang dengan memberikan sumbangan di peringkat Universiti bagi tujuan melatih aspek kepimpinan dan membina jaringan hubungan yang lebih baik sesama rakan setugas yang berada di PTJ yang berbeza. Sudah pasti keperluan antara PTJ adalah saling berkait dan ini akan memudahkan pengurusan berkaitan. Keterlibatan semua Pegawai Tadbir amat diperlukan untuk memberikan sumbangan di peringkat Universiti. 

Pegawai Tadbir di Gred yang lebih tinggi kebiasaannya diberikan tanggungjawab yang lebih besar untuk terlibat dengan komitmen di peringkat Universiti kerana ia merupakan sebahagian daripada kompetensi yang diperlukan. Kebiasaannya mereka diberikan tanggungjawab untuk mengetuai satu-satu jawatankuasa tertentu, dilibatkan dalam perbincangan polisi dan dasar, diminta menyampaikan ceramah dalam bidang kepakaran/perkongsian ilmu/keperluan induksi kakitangan baharu dan sebagainya lagi yang melibatkan aspek 'grooming' dan peningkatan serta pembangunan diri semua kakitangan Pelaksana, juga Pegawai Tadbir.

Menjadi tanggungjawab juga kepada Pegawai di Gred tinggi untuk menjadi Mentor/'Coach' kepada Pegawai-pegawai junior terutamanya yang baharu sahaja dilantik. Ini bertujuan untuk membimbing dan memberikan tunjuk ajar dalam pengurusan dan pentadbiran. Pegawai-pegawai junior ini nanti merupakan barisan pelapis (Succession Plan) kepada Pegawai-pegawai senior dalam meneruskan tugas dan tanggungjawab yang perlu dilaksanakan. Mereka nanti bakal peneraju dalam kepakaran masing-masing yang akan dikenalpasti melalui kepimpinan mereka dalam menjalankan kerja-kerja hakiki di peringkat PTJ juga melalui keterlibatan dan sumbangan serta komitmen mereka di peringkat Universiti.

Begitu juga dengan Pegawai-pegawai junior dan yang baru dilantik, mereka juga memainkan peranan penting dalam membina hubungan dan jaringan yang baik dengan Pegawai-pegawai senior yang telah berpengalaman dalam bidang pengurusan. Ini penting bagi tujuan menimba ilmu dan berkongsi pengalaman mengurus serta kepakaran untuk kesinambungan kerja di masa hadapan. 

Perilaku dan komunikasi perlu dijaga dengan baik dalam membina 'rapport' bagi setiap perhubungan yang dijalinkan. Begitu juga dengan Pegawai-pegawai senior, mereka perlu membuktikan keupayaan dan kemampuan mengurus dengan baik sesuai dengan pengalaman yang telah lama dalam dunia pengurusan. Ini penting untuk mereka diberikan kepercayaan oleh Pegawai Junior dan dijadikan tempat merujuk, dan dianggap sebagai 'sifu' dalam bidang berkaitan.

Pegawai senior juga perlu menjadi pembimbing yang baik, dan sentiasa memberi ruang dan peluang untuk saling bekerjasama. Seandainya ada teguran dan nasihat yang perlu diberikan, maka tegurlah dengan baik dan berhemah bagi tujuan penambahbaikan dan bukan bertujuan untuk mengkritik dan mencari kesalahan. Sikap saling hormat menghormati adalah kunci utama dalam mengekalkan keharmonian dan mengukuhkan perhubungan.

Sekian dulu perkongsian saya mengenai peranan Pegawai Tadbir Universiti. Semoga perkongsian ini memberikan manfaat kepada semua pembaca. Semoga institusi kepegawaian Pegawai Tadbir di Universiti Awam akan terus utuh dan cemerlang. Semoga jua institusi kepegawaian ini terus diberikan kepercayaan dan dipandang tinggi dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan dengan penuh dedikasi, berintegriti, berakauntibiliti, berdisiplin dan mengamalkan ciri-ciri kepimpinan yang cemerlang.

Sebelum mengundur diri, sekadar berkongsi pandangan saya, mengenai ciri-ciri kompetensi diri yang diperlukan oleh seorang Pegawai Tadbir. Antaranya adalah:
1. Kebijaksanaan dalam merancang dan mentadbir
2. Berani membuat keputusan/mengambil risiko/
    bertanggungjawab
3. Berilmu Pengetahuan
4. Mempraktikkan Tindakan strategik
5. Pengurusan kendiri yang baik
6. Kemahiran berkomunikasi
7. Mementing Imej dan penampilan diri
8. Berkeyakinan tinggi/daya juang yang tinggi
9. Kesabaran dan kawalan emosi yang baik
10. Bijak dan matang menangani konflik
11. Keimanan dan ketakwaan yang tinggi
12. Berintegriti dan berakauntibiliti
13. Mengamalkan Konsep empati
14. Memelihara hubungan sesama manusia yang  
      harmoni/Hati Bersih
15. Bijak menangani perubahan dalam organisasi
16. Berfikiran Terbuka/Sentiasa Positif
17. Semangat Kerja Berpasukan

Beberapa gambar kenangan dalam menjalankan tugas:

Bersama Mantan Pendaftar - Mengetuai Projek Inovasi Ketua-ketua Pentadbiran Fakulti 2012


Menyampaikan ceramah Komunikasi Berkesan 
kepada Pemandu UKM 2015

Bersama Dekan UKM-GSB semasa menguruskan 
Sambutan Pelajar Baharu 2016

Menguruskan Pameran/Promosi Program Pengajian

Menguruskan Program Teaam Building Pelajar Baharu di AKEPT

Bersama Dekan UKM-GSB dan Pelajar Baharu 
dalam Program Sambutan Pelajar Baharu

Bersama Pelajar Senior MBA (Fasilitator) 
Semasa Program Teambuilding Pelajar Baharu

Menguruskan Kawad Kabakaran di PTJ

Bersama Pegawai Seliaan

Bersama Dekan - Menguruskan Jamuan Hari Raya PTJ

Bersama Pegawai Seliaan di Gred 41/44


Bersama Staf Menguruskan Persidangan

Menguruskan Mesyuarat dan Jaringan Bersama pihak Industri

Menguruskan Persidangan

Menyampaikan Ceramah Imej dan Penampilan Diri 
kepada Kakitangan Pelaksana

Mengetuai salah satu Projek GerakNovasi 
Pegawai Tadbir dan Iktisas UKM

Bergambar Kenangan Bersama Pendaftar 
Semasa Pembentangan Projek GerakNovasi  2016


Bengkel Projek Inovasi Ketua-Ketua Pentadbiran Fakulti 
di Langkawi 2012

Menguruskan Team Building kakitangan



Salam Hormat,
anggerikdesa
RZH




 




  



Comments

  1. Menarik artikel ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih En. Raai sudi singgah di blog saya.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. Terima kasih puan perkongsian ini. Esok saya ada temuduga di UPNM untuk N41..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh kongsi pengalaman temuduga du UPNM untuk N41? kerana saya juga akan mengalami temuduga di tempat yang sama juga

      Delete
  3. Your sharing really help! Harap ujian bertulis PTU Khamis depan berjalan dengan lancar. Amen

    ReplyDelete
  4. menarik perkongsian ini, tq puan

    ReplyDelete
  5. Sangat menarik dan worth reading. Sangat membantu dalam memahami tugas sebagai pentadbir atau wakil Pendaftar bagi seorang pegawai tadbir

    ReplyDelete
  6. HORAS …!! HORAS …!!! HORAS … !!!
    AYO LIBURAN KE DANAU TOBA & KOTA MEDAN
    Paket wisata liburan ke DANAU TOBA kami design Spektakuler, Berkualitas, Informatif dan Team Tiara Tours Indonesia senantiasa memberikan pelayanan prima, ramah dan santun.

    Sepanjang perjalan wisata anda ke Danau Toba anda akan terpesona melihat eksositas alam Danau Toba, Kebudayan Batak Toba dan merasakan udara segar di Berastagi serta nikmatnya kuliner wisata di Kota Medan. Sepanjang perjalana menuju objek wisata, pemandu wisata Tiara Tours Indonesia akan menginformasikan sejarah terbentuknya Danau Toba, Kebudayaan Batak Toba, Cerita Rakyat Lagenda Danau Toba dan memberitahukan berapa KM jarak anda saat di Danau Toba ke tempat domesili anda serta diselingi dengan jokes –jokes yang membuat perut anda kocak, ketawa ketiwi.

    Fasilitas bus yang kami berikan lengkap FREE WIFI, FULL MUSIC/ KARAOKE sehingga perjalan wisata anda akan terasa homely.

    UNTUK PEMESAN DAN INFORMASI HARGA PAKET WISATA
    Hubungi Tiara Tours Indonesia
    Jl. Panglima Denai No. 76 Medan
    WA // +62 813 8353 5091
    WA // +62 857 6282 0068

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan