Skip to main content

Pulut Kuning Kelate...Memang sedap!



Kalau bercakap tentang pulut kuning memang menu yang saya tak tolak la..hehe. Menu favorite la kiranya.

Sebarang bentuk pulut ni memang menjadi kegemaran saya dan keluarga di kampung. Macam2 jenis menu yang boleh dibuat dengan pulut ni...antaranya pulut kuning la...masakan daripada pulut ni top seantero tempat di Asia.

Dah lama dok teringat nak buat..dan kebetulan di FB pulak hari ni, ada sahabat masa di pejabat lama dulu share pulut kuning di..., Encik Fadzil ni memang pandai masak..level chef dia....

Justerunya, sedang elok la dgn planning saya.."pucuk dicita ulam mendatang" la kiranya...menggamit rasa untuk teruskan hasrat untuk masak pulut kuning...dan kebetulan pula memang untuk  lunch hari ni saya masak rendang..makanya sedang elok la buat cicah dgn pulut ni nanti.

Kebetulan juga stok pulut madu dari Kelate yang adik saya bawa hari tu masih berbaki satu paket lagi..jadi saya guna separuh untuk dimasak petang ni.

Petang ni jadi la pulut kuningnya. Pulut kuning saya ni memang saya letak gula cket (ni petua mek saya..hehe). Mek saya kata dalam pulut ni letak gula dua sudu besar untuk bagi nampak pulut tu cantik berkilat, di samping rasanya bagi sedap sikit la dengan lemak2 manis cket.. itu yang pulut ni nampak berkilat cket😀 huhu..ore kelate dan gula berpisah tiada..tapi masih kawal gula dalam minuman...dlm lauk pauk dan kuih masih on, tapi dengan kawalan juga...😁

Entri sebelum ni saya ada berkongsi cara buat pulut kuning menggunakan periuk noxxa. Masa tu tengah meletop-letop pelbagai menu menggunakan noxxa termasuklah buat pulut kuning...saya pun turut terjebak sama. Hehe...

Namun jauh di sudut hati saya telah memilih cara tradisional, cara orang2 tua kita dulu buat pulut kuning...cara manual ni secara terus terang pada saya lebih sedap dan lebih klasik untuk "menjelmakan" pulut itu sebagai pulut kuning...pulut juga lebih cantik sebenarnya...bagi yang berminat untuk mencuba cara manual boleh follow steps di bawah ya...

Jom kita tengok bahan2 dan cara2 nak buat pulut kuning ni...

Bahan2:
1. Pulut setengah kg - hidangan untuk tujuh lapan orang mkn.
2. Santan dua cawan - tidak pekat dan tidak cair.
3. Kunyit dan pewarna kuning
4. Asam keping 2 keping
5. Air
6. Dua helai daun pandan
7. Dua sudu besar gula putih
8. Minyak masak dua sudu besar

Cara2:

1. Cuci bersih pulut dan rendam dengan air, masukkan satu sudu teh kunyit serbuk..eloknya guna kunyit hidup, tapi kalau malas nak kuningkan tangan..kunyit serbuk pun boleh, dan sedikit pewarna kuning. Air paras dua inci dari atas paras pulut dan letakkan dua keping asam tadi. Tujuan asam ni unk mengekalkan warna yang cantik untuk pulut tu bila lepas kukus nanti. Rendam dlm 30-45 minit.

2. Letak periuk kukus yang telah dimasukkan air atas api dan biar air menggelegak. Bila air dah menggelegak, maka pulut dah blh dikukus.

3. Masa letak pulut dlm kukusan, lapikkan dulu secara jarak2 daun pandan yang telah dicerai2kan. Selepas letak pulut, buat lubang2 kecil antara pulut tu supaya wap panas nanti boleh tembus masuk ke kukusan pulut kita.

4. Kukus selama 25 minit. Angkat dan tuangkan dalam besen besar, masukkan santan satu cawan..kacau serata dalam dua tiga minit. Kemudiannya kukus semula selama 10 minit.

5. Angkat pulut dan tuangkan dalam besen yang sama tadi dan masukkan satu cawan santan lagi, gula dua sudu, dua sudu minyak masak dan satu sudu teh garam. Kacau serata dalam tiga empat minit kemudian kukus semula selama lima enam minit.

6. Pulut kemudiannya boleh diangkat dan siap untuk dihidangkan. Boleh dicicah dengan gulai, rendang, dan sambal ikan bilis.

Selamat mencuba!



Salam hormat,
RZH

Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe