Skip to main content

Tips Komunikasi Berkesan

Sekadar berkongsi pandangan dan pendapat saya dalam tips komunikasi berkesan

Komunikasi itu dikatakan berkesan apabila kedua-dua pihak berpuashati dan gembira dengan komunikasi yang berlaku. Mesejnya sampai dan maksudnya jelas.

Apakah perkara-perkara yang perlu hadir untuk memberikan rasa gembira dan rasa puas hati. Antaranya adalah:

1. Kedua-dua pihak faham dan jelas dengan maksud yang sama.
2. Tiada timbul tandatanya dalam hati masing-masing.
3. Tiada rasa sakit hati yang membawa kepada ketidakpuasan hati
4. Hadir rasa tenang dan lega selepas menamatkan komunikasi
5. Teruja untuk meneruskan komunikasi berikutnya.
6. Senyuman kekal di bibir sebaik sahaja komunikasi tamat.
7. Bersemangat untuk meneruskan aktiviti berikutnya.
8. Tiada 'suatu rasa' negatif yang terbuku dalam hati
9. Proses dalam interaksi berjalan lancar
10. Idea datang mencurah-curah tanpa sekatan dan halangan

Menurut Schinn (1976), kemahiran berkomunikasi adalah penting untuk mencapai keberkesanan dalam komunikasi, ataupun komunikasi berkesan. Kata Schinn, secara dasarnya, interaksi dan komunikasi yang hanya menggunakan akal atau hanya berlandaskan perasaan tidak akan membawa kepada kesan komunikasi yang mendalam.

Bagi mencapai komunikasi berkesan setiap orang perlu menggunakan kematangan dan kebijaksanaan serta kemahiran daripada pelbagai aspek. Kematangan dalam menghadapi dan menangani situasi yang tidak dijangka dan sentiasa berubah-rubah. Kebijaksanaan memilih kata-kata agar maksudnya yang ingin disampaikan boleh sampai dengan jelas kepada penerima, dan tiada menyinggung dan melukakan hati mana-mana pihak. Kemahiran menjangka awal, membaca air muka orang juga penting dalam memastikan komunikasi berkesan.

Justeru, kunci utama dalam jaminan komunikasi berkesan adalah ilmu pengetahuan, kebijaksanaan, kematangan, dan kemahiran dalam diri yang sentiasa mengiringi setiap komunikasi itu. Segalanya ini bukan sukar untuk kita peroleh andai kita inginkan yang terbaik dalam setiap interaksi dan perhubungan sesama insan. Ilmu Allah ini luas, timba lah dan carilah di mana-mana jua....minat kepada membaca juga merupakan salah cara untuk kita terus menambah ilmu dalam diri, dan sekaligus mengasah kebijaksanaan dan kematangan kita dalam berhadapan dengan apa jua situasi.

Jom semua!
Mulai hari ini mari kita amalkan tips yang dikongsikan ini bagi membina komunikasi berkesan. Nescaya hidup kita lebih positif, ceria dan tenang...kebahagiaan akan selalu menyinari kehidupan kita semua bak kuntuman bunga yang sentiasa mekar dan mewangi. InshaAllah!


Salam Hormat

RZH

Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe