Skip to main content

Percutian di Medan, Indonesia

Kali ini aku ingin berkongsi tentang percutian aku ke Medan. Walaupun dah lama sebenarnya aku ke sini, pada Julai 2011 lalu...wah cepat betul masa berlalu, sudah empat tahun berlalu...masa aku bercuti ke sini, aku masih dalam cuti belajar lagi.

Sekadar menitipkan kenangan dan pengalaman yang telah dilalui, makanya aku rajinkan juga menulis. Aku mempunyai pandangan yang tersendiri tentang Medan, antaranya untuk dikongsi adalah:

1. Sangat sesuai untuk percutian famili, pemandangan cantik terutamannya di Danau Toba dan sepanjang perjalanan ke sana. Alam semulajadi yang masih kekal keasliannya, nature.
2. Makanan dan minuman memang sedap - sesuai dengan taste aku.
3. Untuk shopping juga
4. Bandarnya masih damai dan tenang..tiada hiruk pikuk, kebisingan dan jem yang teruk.

Aku ke sini dengan kawan aku from Kelantan. Kawan aku ke sana atas urusan bibiknya, dalam masa yang sama sambil bercuti dan dia membawa sekali famili bersama. Kami berada di sana selama 4 hari. Perjalanan ke Medan mengambil masa selama satu jam, dan wakti di Medan lewat satu jam daripada Malaysia. Sampai sahaja di Lapangan Terbang Antarabangsa Polonia Medan (pada tahun 2011, kini dah lapangan terbang baharu, iaitu Lapangan Terbang Kuala Namu yang dirasmikan pada Julai 2013), kami terus ke Hotel Penginapan di Grand Sakura Hotel.






Hotel ini kiranya boley la untuk penginapan, bersih dan biliknya pun luas. Wifi hanya di lobi hotel sahaja. Aku pun dah lupa jarak Hotel ni dengan airport, tapi rasanya tak lama sangat. Aku tempeh Hotel melalui Agoda, ya biasanya kalau bercuti ke luar Negara, aku memang suka guna khidmat Agoda, rasa lebih mudah dan dah selesa dengan Agoda. Ada lagi pilihan yang lain, spt Booking.com, atau terkini Trivago...semuanya terbaik...aku pernah guna Booking.com untuk ke Teluk Dalam Beach resort, Pangkor..ya terbaikk.

Hotel yang kami pilih ni adalah Hotel dalam Bandar, jadinya bila nak ke Bandar agak dekat, boleh ambil teksi. Kalau aku keluar berdua dengan kawan aku, kami ambik beca roda tiga. Sengaja pilih beca roda tiga ni sambil-sambil nak menikmati rasa menaiki kenderaan ni, juga sambil-sambil nak menikmati ronda-ronda Bandar Medan ni.

Kami shopping di Pasar kat Medan (ntah apa nama pasarnya, aku dah lupa) untuk beli kain batik dan telekung sembahyang..cantik-cantik sulamannya..tapi standard la kat Indonesia ni, bila masuk ke pasarnya memang pening cket la...kena paksa beli, kena diekori paksa beli, kena beringat-ingat dengan penyeluk saku...fikir-fikirkan memang stress..tapi tipsnya mudah, jangan sesekali leka dan dalam hati sentiasa beristigfar....itu tips yang selalu saya amalkan bila berada di tempat orang.

Kemudiannya kami melawat Istana Maimoon. Istana ini adalah istana Kesultanan Deli yang merupakan salah satu ikon Kota Medan. Ia terletak di Jalan Brigadir Jenderal Katamso. Istana ini dibina pada 26 Ogos 1888 dan siap pada 18 Mei 1891. Istana ini memiliki keluasan sebesar 2.8 meter persegi dengan 30 ruangan. Istana Maimoon ini menjadi tumpuan kerana usianya yang sudah tua, binaan yang unik yang menggabungkan rekabentuk gaya Islam, Sepantol, India dan Itali. Antara beberapa keping gambar yang dapat saya kongsikan:






Kemudiannyaa, kami ke Tasik Danau Toba. Jarak Danau Toba dari Bandar Medan adalah kira-kira 175 km. Kami sewa kenderaan dengan pemandunya sekali ke sana. Saya lupa kos teksinya berapa. Tapi kalau tak silap dalam RM250 ke RM300. Perjalanan mengambil masa selama 4 jam untuk sampai. Bila sampai saja di sana, kami makan tengah hari dulu di rumah makan di tepi jalan kat kawasan jeti untuk ambil kapal ke Pulau Samosir sambil menyusuri Tasik Danau Toba yang sangat luas ini. Makanan memang sedap...lauk jenis kampung, macam masakan orang Kelantan juga lebih kurangnya...ya la kitakan rumpun Melayu salsilah dulu-dulu. Dalam perjalanan ke Danau Toba, kami singgah makan durian di tepi jalan, saya lupa nama tempatnya...





Danau Toba ialah tasik terbesar di Indonesia dengan 100 kilometer panjangnya serta 30 kilometer lebarnya. Tasik ini terletak di bahagian utara Sumatera dengan aras permukaan setinggi lebih kurang 900 meter (3,000 kaki).

Selepas makan kami terus menuju ke pengkalan untuk ambil menaiki kapal. Aku dah lupa bayaran tiketnya...perjalanan dari pengkalan tu ke Pulau Samosir mengambil masa lebih kurang 45 minit kalau tak silap aku...memang puas la kami menikamati keindahan tasik dan alam ciptaan Allah dari atas kapal ni...sangat cantik.





 
 
Kemudiannya kami tiba di Pulau Samosir. Pulau Samosir adalah sebuah pulau vulkanik yang berada di tengah Danau Toba di Provinsi Sumatera Utara. Pualau Samosir ini disebut juga pulau dalam pulau dengan ketinggian 1000 meter di atas permukaan laut. Pulau Samosir ni mempunyai sejarahnya yang tersendiri. anda semua boleh google sendiri nanti sekiranya ingin tahu tentang sejarahnya atau mitos yang disebut tentangnya. Saya kongsikan beberapa gambar kenangan di sini. Pulau ini di samping untuk melawat tempat-tempat sejarahnya...urusan shopping juga ada di sini..banyak kedai-kedai tersusun.






 



 
Kami hanya sempat melawat tempat-tempat yang dinyatakan di atas sahaja. Selebihnya masa yang lain banyak dihabiskan untuk uurusan shopping dan makan-makan sahaja. Rumah-rumah makan tersoho di sini kami tak lepaskan peluang untuk mencuba...memang sedap...antara yang sempat kami pergi adalah Rumah Makan Garuda, Restoran Simpang Tiga...memang terbaekkkk...






Kami juga tak ketinggalan untuk singgah di Kedai Bingka Zulaikha yang memang menjadi sebutan pengunjung apabila berkunjung ke Medan. Bingka ni memang terkenal dalam kalangan pengunjung dari Malaysia...ermmmm...boley la...saya pun banyak juga shopping pelbagai jenis bingka ni untuk dijadikan ole-ole kepada keluarga dan sahabat handai bila balik nanti.




Setakat ini dulu yang dapat aku kongsikan. Nanti ada masa saya share beberapa tempat yang lain lagi. Semoga pengalaman ini dapat memberikan motivasi kepada semua untuk perancangan percuti buat diri sendiri dan keluarga...bercuti ni boleh merehatkan minda dan menyantaikan fikiran setelah penat bekerja dan tertekan dengan banyak perkara yang perlu difikirkan. Justeru, jadikan lah amalan bercuti ini sebagai acara tetap tahunaan untuk diri dan keluarga..pulang dari bercuti nanti, fikiran kita kembali tenang, dan semangat semakin tinggi untuk memberikan fokus kepada kerja-kerja di pejabat pula.

Salam buat semua!

RZH


Comments

  1. Mohon share...
    Saya ada menyediakan pakej ke Medan 2016 /2017 dengan bajet yang sangat minima.Insyaallah segala keperluan disana adalah yang terbaik di sediakan.
    Jom tengok2 di Blog saya: http://freelancetour.blogspot.com
    atau boleh WA di 0126665436
    Tempahan tiket flight juga boleh di urusakan.Semua di lakukan di Malaysia.
    Terimakasih

    ReplyDelete
  2. ASSALAMUALAIKUM
    FADLY MEDAN TRANSPORT menyediakan faKEJ TOUR4d3n 3d2n murah,MUSLIM,NO PAYMENT
    call to whatsapp:+6281376455045 email:julfadlysiagian@gmail.com
    ""TANPA ORANG TENGGAH""

    ReplyDelete
  3. Salam sejahtera Tuan / Puan, Sebelum itu ingin memohon maaf kerana membuat promosi disini...
    Semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki(Amiin). Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :

    WhatsApp : +6282214441280
    Call : +6282214441280
    Call : +6282282222896
    Email : Dhanibandung@yahoo.com
    Blog : Melancongdibandung.blogspot.com(Dhani Tour Bandung)
    Website : www.paketpelanconganbandung.com dan www.dhanitourbandung.com

    Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan...Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang...

    KAMI PUN MENYEDIAKAN PAKET BERUPA TRANSPORT DAN HOTEL

    Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung.
    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Dhani Tour Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung murah sahaja... Wassalam dan Terima Kasih...

    JOM MELANCONG INDONESIA…
    CITY TOUR BANDUNG DAN CITY TOUR JAKARTA

    ReplyDelete
  4. Hello blog readers,
    I do not recommend this agency Enjoy Holiday Medan. I used their service on Feb 2017 and all i can say that this one RUDE staff and a liar, he only wants your money!!. I can pm u more on if u plan to use their service, i can show u how rude their staff was n how he cheated us.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum…
    Kami menawarkan pelbagai pakej menarik ke Medan, Pekanbaru,Aceh,Padang Bukittinggi dan lain2 destinasi popular untuk anda.Semua urusan kami lakukan.Dari urusan tiket kapalterbang,hotel,transport,makan dan pemandu pelancong semua kami sediakan untuk anda.Untuk group yang besar di alu alukan.Harga menarik menanti anda.
    Tak perlu bersusah payah menguruskan group anda.Berikan senarai nama peserta dan tarikh perjalanan dan semua kami uruskan.Urusan di lakukan di Malaysia.Mudah dan selamat.Temujanji untuk urusan group yang besar juga boleh diatur.Semua urusan di lakukan di Malaysia sahaja.Minima berdua sahaja pun boleh!! JAMINAN KEPUASAN UNTUK ANDA!!!
    Hubungi saya di talian 0126665436 atau lihat di blog saya untuk maklumat lanjut.Banyak maklumat berguna untuk panduan anda.
    http://freelancetour.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. Assalamu'alaikum mohon maaf izin promosi 😊 Toyota Auto 2000 lagi ada PROMO PAKET DP RINGAN nihh 😊

    🚘 AGYA      DP 16 jt an
    🚘 AVANZA DP 21 jt an
    🚘 SIENTA   DP 24 jt an
    🚘 CALYA     DP 16 jt an
    🚘 RUSH DP 26 jt an
    🚘 YARIS DP 24 jt an
    🚘 INNOVA DP 70 jt an
    🚘 HI ACE DP 100 jt an

    🚗 Terima Tukar Tambah Semua Merk Mobil dengan Harga Tinggi dan Proses Mudah

    *Proses Cepat
    *Aplikasi dijemput dirumah
    *Terima Tukar Tambah
    *Nego Sampai Jadi
    *Cukup duduk manis..

    Benefit
    Asuransi Allrisk
    Free Servis dan Sparepart 3thn
    Free Cover Jok Kualitas Premium
    Free Talang Air Ori
    Free Kaca film Bergaransi
    Free Antikarat Bersertifikat Resmi
    Free AstraWorld 5thn

    INFO PEMESANAN :
    --------- VERGA 0815 3338 0724 --------

    AYOO BURUAANN PESEENN SEKARANG JUGA MUMPUNG PROMO DP RINGAN ! 💃 — At Auto 2000 SOEKARNO HATTA BANDUNG

    ReplyDelete
  7. Jom bercuti ke Medan-Berastagi-Lake Toba. Muslim Ground Pakej rm390 untuk 3hari 2malam. Tinggal bawa duit shopping je. in shaa Allah anda akan berpuas hati dengan servis kami :)
    Whatsapp: +6012-6047593 Instagram: @percutianbajet

    ReplyDelete
  8. Insha Allah kalau ada rezeki my beloved husband����

    ��Herry Cuti Bajet Medan harap dapat merealisasikan impian kami untuk dijadikan hadiah anniversary & honeymoon paling bermakna dalam hidup kami..

    ��Gunung Tahan Gunung Daik,
    Herry Cuti Bajet Medan memang terbaik..

    ��Pergi bandar jumpa Si Ayai,
    Travel Agent yang boleh dipercayai..

    ��Buah nanas buah delima,
    Kepuasan& keselesaan pelanggan paling diutama..

    ��Kereta Proton Kereta Honda,
    Menyediakan servis terbaik hanya untuk anda..

    ��Pergi ke pasar membeli ikan,
    Keindahan Kota Medan,Danau Toba&Berastagi takkan dilupakan..

    ��Ikan emas si ikan kaloi,
    Pelbagai pakej menarik harga pun berbaloi-baloi..

    ��Roti dihiris hanya sekeping,
    Pakej dah complete hanya sedia duit untuk shopping..

    ��Di atas pentas kita menyanyi,
    Jangan bimbang tiada kos tersembunyi..

    ��Jalan-jalan bawa lori, klo boleh Hubungi:
    facebook Herry: https://www.facebook.comHerryCutiBajetMedan1

    Email:
    herrycutibajetmedan@gmail.com

    Call/WhatsApp:
    ( Herry )
    https://api.whatsapp.com/send
    phone=6281397880156

    ( inaa )
    http://wasap.my/0134618637

    ReplyDelete
  9. Demand permission of the landlord to promote it here.

    Assalamualaikum and greetings. I'm from Herry Holidays The Medan Budget provides a budget holiday package to Medan, Indonesia at a very budget but comfortable and pleasant price. Package includes all, you just need to bring money for shopping. No additional cost to worry about.

    Contact:

    facebook Herry: https://www.facebook.com/HerryCutiBajetMedan1

    Email:
    herrycutibajetmedan@gmail.com

    Call / WhatsApp:
    (Herry)
    https://api.whatsapp.com/send
    phone = 6281397880156

    (inaa)
    http://wasap.my/0134618637

    ReplyDelete
  10. Kami menawarkan Pakej Percutian ke Medan dan Danau Toba
    Lake Tour 04 Hari / 03 Malam MYR 380 ( 10 orang )
    Pakej kami design sangat murah dan berkualitas
    FULL SERVICES
    Hotel 3 Bintang
    Makanan Halal
    Driver humble
    Pemandu Pelancongan professional

    Sila hubungi Tiara Tours Indonesia
    Jln. Panglima Denai No. 76 Medan, 20227
    Licensed : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    Tel/Fax : +6261 - 733 59 765
    Email : tiaratoursindonesia@gmail.com.
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN
    Toyota Avanza (05 orang ) MYR 155 / Hari
    Suzuki Eritga (05 orang ) MYR 155 / Hari
    Inova Reborn (05 orang ) MYR 175 / hari
    Isuzu Elf (11 orang ) MYR 235 / Hari
    Toyota Hiace (11 orang ) MYR 320 / Hari
    Medium Bus ( 27 orang ) MYR 500 / Hari

    Note :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL

    ReplyDelete
  11. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

    PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.

    PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

    PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

    DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
    PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
    TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ HANYA 380 ( MINIMAL 10 ORANG)

    ITINERAY :

    DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
    ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

    DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
    BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

    DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
    AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

    DAY 4 : HOTEL – AIRPORT
    AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.


    SERVICES TERMASUK :
    • TRANSPORT
    • PEMANDU PELANCONGAN
    • HOTEL 3 BINTANG
    • BREAKFAST 3X
    • MAKAN TENGAH HARI 3X
    • DINNER 3X
    • SEWA KAPAN KE SAMOSIR ISLAND
    • KARCIS / TIKET MASUK KE TEMPAT MENARIK
    • MINERAL WATER

    BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
    ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

    NOTE :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum
    Morning, selamat pagi, HORAS, mejuah-juah
    Open trip, boking awal.
    Pakej medan, tasik Toba, brastagi
    By:Fadlymedan Transport
    Pm to whatsapp +6281376455045

    ReplyDelete
  13. ASSALAMU ALLAIKUM. HORAS JOM KE MEDAN.SALAM KENAL TUAN AND PUAN .
    DISNI KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MURAH KE DANAU TOBA, MEDAN, SAMOSIR ISLAND, DAN TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.
    Saya bersedia nak bantu Tuan and Puan untuk ikut melancong bersama
    saya.

    Contact :+6281263636746
    Whatsapp:+6281520944993
    Instagram: infotoursmedan
    Facebook :1. Eza purba
    2. pakej lawatan

    ReplyDelete
  14. ASSALAMU ALLAIKUM. HORAS JOM KE MEDAN.SALAM KENAL TUAN AND PUAN .
    DISNI KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MURAH KE DANAU TOBA, MEDAN, SAMOSIR ISLAND, DAN TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.
    Saya bersedia nak bantu Tuan and Puan untuk ikut melancong bersama
    saya.

    Contact :+6281263636746
    Whatsapp:+6281520944993
    Instagram: infotoursmedan
    Facebook :1. Eza purba
    2. pakej lawatan

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum dan salam sejahtera.

    Saya Dari Herry Cuti Bajet Medan Menyediakan pakej Percutian Bajet Ke Medan, INDONESIA Dengan Harga Yang Sangat Bajet Tapi Selesa Dan Menyenangkan. Pakej Termasud Semua, Anda Hanya Perlu Bawa Duet Untuk Shopping. Tidak Risau Lagi Kos Tambahan
    Apa Yang Menarik dan Harus Dicuba di Medan, Indonesia
    Medan terkenal sebagai tempat perlancongan yang mempunyai tarikan tersendiri menyebabkan pengunjung dari dalam dan luar negara tidak putus dari masa ke semasa terutamanya dari Malaysia. Keistimewaan Kota Medan yang terletak di Sumatera Utara ini menggamit pengunjungnya adalah Danau Toba nya yang indah lagi mendamaikan.

    ReplyDelete
  16. ASSALAMU ALLAIKUM ………….
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN
    HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!!
    JOM KE DANAU TOBA … !!!

    KAMI DARI TIARA TOURS INDONESIA, ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BERLECENSED & PROFESIONAL, SYARIKAT KAMI DISOKONG DENGAN BEBERAPA STAF YANG SANGAT BERPENGALAMAN DALAM PENGURUSAN PELANCONGAN KE INDONESIA DAN SYARIKAT KAMI DALAM MENEMPAH PAKEJ LAWATAN DISOKONG DENGAN KERETA/VAN/BUS PERSIARAN SENDIRI.

    SESIAPA MAU MELAWAT KE MEDAN, LAKE TOBA, SAMOSIR ISLAND, BERASTAGI, PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA, BANDUNG, YOGYAKARTA, BALI ISLAND, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MANADO, TORAJA DAN PULAU NIAS BOLEH CONTACT SYARIKAT KAMI.

    HARGA TERJAMIN MURAH …. !!!
    TERJAMIN TIDAK ADA TIPU --- TIPU … !!!
    TERJAMIN TAK ADA EXTRA COST … !!!
    MAKANAN TERJAMIN 100 % HALAL …. !!!
    BILIK / HOTEL TERJAMIN BERSIH …… !!!
    PEMANDU PELANCONG TERJAMIN BERPENGALAMAN …. !!!
    DRIVER TERJAMIN BERPENGALAMAN DAN HUMBLE …. !!!!

    NOTE :
     Semua sewa kereta kami dilengkapi dengan insurance eksident untuk berobat ke hospital
     Sila di tengok disini http://traveltiara.blogspot.com gambar – gambar costumers yang kami urus masa lawatan ke Indonesia
     Di http://www.tiaraasia.com boleh pilih pemandu pelancong dan driver

    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TAX NO : 36 555 970 7 122 000
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068
    http://www.tiaraasia.com

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
    ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum dan salam sejahtera.

    Saya Dari Herry Cuti Bajet Medan Menyediakan pakej Percutian Bajet Ke Medan, INDONESIA Dengan Harga Yang Sangat Bajet Tapi Selesa Dan Menyenangkan. Pakej Termasud Semua, Anda Hanya Perlu Bawa Duet Untuk Shopping. Tidak Risau Lagi Kos Tambahan
    Apa Yang Menarik dan Harus Dicuba di Medan, Indonesia
    Medan terkenal sebagai tempat perlancongan yang mempunyai tarikan tersendiri menyebabkan pengunjung dari dalam dan luar negara tidak putus dari masa ke semasa terutamanya dari Malaysia. Keistimewaan Kota Medan yang terletak di Sumatera Utara ini menggamit pengunjungnya adalah Danau Toba nya yang indah lagi mendamaikan.

    Contact: 

    facebook Herry: https://www.facebook.com/HerryCutiBajetMedan1 

    Email: 
    herrycutibajetmedan@gmail.com 

    Call / WhatsApp: 
    (Herry) 
    https://api.whatsapp.com/send 
    phone = 6281397880156 

    ReplyDelete

  18. Itinerary 4d 3n, MEDAN LAKE TOBA ~ KOLAM ABADI TOUR
    ----------------------------------------
    Day 1: kualanam - lake toba ( L,D )
    # pick-up kualanamu airport
    # continue the trip to lake toba
    # lunch
    # visiting the typical souvenir shop of pematang Siantar Made from mashed Beans
    # continue the trip to parapat
    # dinner & check-in hotel

    Day 2: parapat - Samosir - Berastagi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue the trip to Fery boat
    # samosir tour
    Back to Parapat and lunch
    # continue the trip to berastagi and enjoy the beauty of lake toba from the bas
    # view of Tanjung unta
    # beautiful scenery of simarjarunjung hill
    # eat fried banana and drink ginger tea ( pay for yourself )
    See the view of sipiso-piso waterfall
    # continue the trip to berastagi
    # fruit market
    # dinner & check-in

    Day 3: Berastagi - kolam abadi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue on to kolam abadi ( pay 80k/person, yourself )
    # shower-bath inkolam abadi
    # lunch at kolam abadi
    # rafting to the siteroh-teroh waterfall
    # dinner and return to the hotel

    Day 4: Medan city tour - kualanamu airport ( B )
    # breakfast at the hotel and check-out
    # shopping souvenir, telekung and batik
    # transfer to the airport for your flight home .... END OF SERVICE

    Include:
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport, Fery boat to Samosir island, entrance fee to object wisata, parking, highway

    Ekslude:
    Optional programs, topping driver and tour guide

    Thanks//Regards
    Akfansyah
    Tour guide Medan Sumatera Utara-Indonesia. Telp//WhatsApp : +6281262388907
    Facebook : Akfan
    Instagram : Akfansyah Lubis
    Email : nuansaindahtour19@gmail.com
    Web : www.nuansaindahtour.com
    Melayani # package tour # Adventure # Tracking & camping # Rafting

    ReplyDelete
  19. AM
    tinerary 4d 3n, MEDAN LAKE TOBA ~ KOLAM ABADI TOUR
    ----------------------------------------
    Day 1: kualanam - lake toba ( L,D )
    # pick-up kualanamu airport
    # continue the trip to lake toba
    # lunch
    # visiting the typical souvenir shop of pematang Siantar Made from mashed Beans
    # continue the trip to parapat
    # dinner & check-in hotel

    Day 2: parapat - Samosir - Berastagi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue the trip to Fery boat
    # samosir tour
    Back to Parapat and lunch
    # continue the trip to berastagi and enjoy the beauty of lake toba from the bas
    # view of Tanjung unta
    # beautiful scenery of simarjarunjung hill
    # eat fried banana and drink ginger tea ( pay for yourself )
    See the view of sipiso-piso waterfall
    # continue the trip to berastagi
    # fruit market
    # dinner & check-in

    Day 3: Berastagi - kolam abadi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue on to kolam abadi ( pay 80k/person, yourself )
    # shower-bath inkolam abadi
    # lunch at kolam abadi
    # rafting to the siteroh-teroh waterfall
    # dinner and return to the hotel

    Day 4: Medan city tour - kualanamu airport ( B )
    # breakfast at the hotel and check-out
    # shopping souvenir, telekung and batik
    # transfer to the airport for your flight home .... END OF SERVICE

    Include:
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport, Fery boat to Samosir island, entrance fee to object wisata, parking, highway

    Ekslude:
    Optional programs, topping driver and tour guide

    Thanks//Regards
    Akfansyah
    Tour guide Medan Sumatera Utara-Indonesia. Telp//WhatsApp : +6281262388907
    Facebook : Akfan
    Instagram : Akfansyah Lubis
    Email : nuansaindahtour19@gmail.com
    Web : www.nuansaindahtour.com
    Melayani # package tour # Adventure # Tracking & camping # Rafting #

    ReplyDelete
  20. Itinerary 4D3N Medan - camping & hiking Sibayak volcano 2212 MDPL.

    Day 1: Kualanamu ~ Kolam abadi ~ Sibayak volcano ( Camping ).
    # pick up at Kualanamu airport
    # Lunch
    # continue the journey to Kolam Abadi (pay Rp. 100k / person yourself)
    # continue the trip to Berastagi (camping at Sibayak volcano) retribusi 250k / person yourself.
    # Dinner at Berastagi

    Day 2: Berastagi ~ sipisopiso waterfall ~ gajah bobok(camping)
    # Bathing at the sidebuk-debuk (hot spring) pay for yourself
    # Visit the Berastagi fruit market
    #lunch
    # continue the trip to Sipiso-Piso waterfall
    # camping on Gajah Bobok hill
    # dinner

    Day 3: Gajah bobok-tongging-Medan
    # continue the trip to Tongging
    # Enjoy the natural beauty of Lake Toba from Tongging
    #lunch
    # Continuing the trip to Medan
    # Dinner in Medan
    # check-in hotel

    Day 4: Medan city tour-kualanamu
    # Breakfast at hotel and check-out
    # Visiting Maimun Palace, Deli Sultanate Palace
    # Shopping telekung and batik clothes
    # Continue the trip to the airport and the program is complete

    Include:
    ⛺ camping, Hotel, transport, parking, entrance fee, lunch 3x, dinner 3x

    Ekslude:
    Flight, optional tour, tips driver dan tour guide.

    Thanks//Regards
    Akfansyah tour guide Medan Sumatera Utara-Indonesia. Telp//WhatsApp : +6281262388907
    Facebook : Akfan Akfan
    Instagram : Akfansyah Lubis
    Email : nuansaindahtour19@gmail.com
    Web : www.nuansaindahtour.com

    ReplyDelete
  21. ASSALLAMU ALLAIKUM ……… WR WB ………….
    WE ARE COMING BACK …… WE ARE READY TO HANDLE YOUR TRIP ….
    WE ARE BACK WITH FULL TEAM COVID -19 HAS BEEN GONE …. !!!

    MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN
    HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!

    TIARA TOURS INDONESIA, ADALAH AGENCY PELANCONGAN BERLECENSED & DI MASA LEPAS SEBELUM COVID-19 KAMI BERJAYA DAN AHLI DALAM MENGURUS PAKEJ KE INDONESIA, TERMASUK MENGURUS LAWATAN KAPAL PESIAR (CRUISE SHIP).
    SYARIKAT PELANCONGAN KAMI SEBELUM COVID-19 TELAH MENGURUS 5.000 ORANG PELANCONG DARI KERAJAAN : MALAYSIA, SINGAPORE, THAILAND, DAN DARILUAR NEGARA EROPAH YANG MELAWAT KE INDONESIA.


    PAKEJ LAWATAN YANG KAMI TEMPAH SEPERTI PAKEJ KE MEDAN, LAKE TOBA, BERASTAGI , HIKING & TRACKING , PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA, BANDUNG, YOGYAKARTA, BALI ISLAND, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MANADO, TORAJA DAN PULAU NIAS, SEMUA KAMI TEMPAH DENGAN HARGA MERANARIK DAN BEBRBALOLOI.
    SILA TENGOK DI http://traveltiara.blogspot.com, SEMUA GAMBAR – GAMBAR COSTUMERS YANG KAMI URUSKAN KE INDONESIA DAN LETAK KOMENT.

    PELANCONG BISA JUGA MENIKMATI MAKANAN ENAK DI TEMPAT KAMI DI WISATA KULINER TIARA. TERSEDIA NASI AYAM PENYET / NASI AYAM GEPREK ATAU MENU LAIN SEPERTI ; NASI GORENG SEA FOOD, NASI GORENG HONGKONG, NASI GORENG MEXICO, NASI GORENG NENAS, CAP CAY, MIE GORENG, SPAGETHI BLOGNESS KEJU, DAN BERBAGAI MACAM MENU LAIN. SILA DICOBA MASAKAN DI WISATA KULINER TIARA. SEMUA MAKANAN HALAL 100 %

    SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    TIARA TOURS INDONESIA & CAR RENTAL SERVICE
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TAX NO : 36 555 970 7 122 000
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : infotiaratours@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG )
    INOVA REBORN (05 ORANG )
    ISUZU ELF (11 ORANG )
    ISUZU ELF LONG (14 SEATER)
    TOYOTA HIACE (11 ORANG )
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG )
    BUS PERSIARANG (40 0RANG )

    ReplyDelete
  22. Assallamu Allaikum
    Salam perkenalan kepada Tuan dan Puan.
    Minta izin naik join promote kat blog Tuan & Puan

    Jom ke Medan & Lake Toba ….!!!
    Jom Padang & Bukit Tinggi …. !!!
    Jom ke Jakarta & Bandung …. !!!
    Jom Yogyakarta & Bandung … !!!
    Jom Bali & Lombok ,,,, !!!
    Jom Banda Aceh & Pulau Sabang … !!!

    Tiara Tours Indonesia, adalah agent pelancongan berlesen & professional. Ada rancangan Tuan dan Puan melawat ke Indonesia, sila serahkan saja semua urusan Percutian/Pelancongan/Sewa Bus Persiaran dan Sewa Kereta kepada kami. LAYANAN CEPAT & HARGA TERBAIK.

    Untuk area Medan dan Lake Toba, kami sudah tambah KERETA TERBARU TAHUN 2022 : 05 UNIT TOYOTA AVANZA 2022, 02 UNIT KIJANG INOVA TAHUN 2022. Masa pelancongan Tuan & Puan, kami bagi dengan Kereta terbaik /tidak busuk dan driver yang sangat humble.

    Sila tempah Pakej Ke Medan/Lake Toba, Banda Aceh & Sabang, Padang & Bukit Tinggi, Jakarta & Bandung, Yokyakarta, Bali dan Lombok. HARGA DAN LAYANAN PAKEJ TIDAK TIPU – TIPU.


    SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    TIARA TOURS INDONESIA & CAR RENTAL SERVICE
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TAX NO : 36 555 970 7 122 000
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285762820068

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum dan salam sejahtera buat kita semua, saya cuma nak bagi tahu je...
    Bila bercuti kat Medan dan lake toba memastikan agency tu Legally Registered or not. Jangan ambik pakej dari freelance pulak bila nak melancong akk dan abg selesa dan x de kendala. Sebab sekarang ni dah ada aturan pulak setiap agent perjalanan harus terdaftar secara hukum sebagai perusahaan pelancongan.
    NOT INDEPENDENT or FREELANCE !!!
    PT. NUANSA INDAH TOUR & TRAVEL
    Licence : AHU-058148.AH.0130
    NIH : 1912220015292

    Thanks//Regards Akfansyah Lubis. WhatsApp +62-812-6238-8907
    Facebook : Akfan Akfan
    Instagram 1: Akfansyah Lubis
    Instagram 2 : nuansa indah tour
    Email : nuansaindahtour19@gmail.com
    www.nuansaindahtours.com

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum dan salam sejahtera buat kita semua, saya cuma nak bagi tahu je...
    Bila bercuti kat Medan dan lake toba memastikan agency tu Legally Registered or not. Jangan ambik pakej dari freelance pulak bila nak melancong akk dan abg selesa dan x de kendala. Sebab sekarang ni dah ada aturan pulak setiap agent perjalanan harus terdaftar secara hukum sebagai perusahaan pelancongan.
    NOT INDEPENDENT or FREELANCE !!!
    PT. NUANSA INDAH TOUR & TRAVEL
    Licence : AHU-058148.AH.0130
    NIB : 1912220015292

    Thanks//Regards Akfansyah Lubis. WhatsApp +62-812-6238-8907
    Facebook : Akfan Akfan
    Instagram 1: Akfansyah Lubis
    Instagram 2 : nuansa indah tour
    Email : nuansaindahtour19@gmail.com
    www.nuansaindahtours.com

    ReplyDelete
  25. HORAS …!! HORAS …!!! HORAS … !!!
    AYO LIBURAN KE DANAU TOBA & KOTA MEDAN
    Paket wisata liburan ke DANAU TOBA kami design Spektakuler, Berkualitas, Informatif dan Team Tiara Tours Indonesia senantiasa memberikan pelayanan prima, ramah dan santun.

    Sepanjang perjalan wisata anda ke Danau Toba anda akan terpesona melihat eksositas alam Danau Toba, Kebudayan Batak Toba dan merasakan udara segar di Berastagi serta nikmatnya kuliner wisata di Kota Medan. Sepanjang perjalana menuju objek wisata, pemandu wisata Tiara Tours Indonesia akan menginformasikan sejarah terbentuknya Danau Toba, Kebudayaan Batak Toba, Cerita Rakyat Lagenda Danau Toba dan memberitahukan berapa KM jarak anda saat di Danau Toba ke tempat domesili anda serta diselingi dengan jokes –jokes yang membuat perut anda kocak, ketawa ketiwi.

    Fasilitas bus yang kami berikan lengkap FREE WIFI, FULL MUSIC/ KARAOKE sehingga perjalan wisata anda akan terasa homely.

    UNTUK PEMESAN DAN INFORMASI HARGA PAKET WISATA
    Hubungi Tiara Tours Indonesia
    Jl. Panglima Denai No. 76 Medan
    WA // +62 813 8353 5091
    WA // +62 857 6282 0068

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe