Skip to main content

Modul Pengurusan Majlis & Protokol


Pengenalan

Pengurusan Majlis dan Protokol adalah salah satu cabang pengurusan yang penting. Pengurusan majlis ini sangat penting dalam sesebuah organisasi, tidak kira sama ada ianya organisasi besar ataupun organisasi kecil, organisasi di peringkat alam pekerjaan sebenar mahupun di peringkat pengajian di Universiti/Kolej/Sekolah. Semua peringkat ini mempunyai acara-acara atau program-program yang perlu dilaksana dan diuruskan dengan baik dan cekap. Pengurusan dan pelaksanaan majlis dengan cekap dan teratur bukan sahaja akan dapat mencapai matlamatnya, tetapi juga dapat memberikan imej dan identiti korporat yang baik dan menggambarkan tahap profesionalisme yang tinggi kepada organisasi dan penganjur, malahan juga kepada Jawatankuasa/individu yang terlibat.


Matlamat

Matlamat Modul Pengurusan Majlis dan Protokol ini adalah:

1. Memberi pengetahuan dan kemahiran asas mengenai teori dan amali dalam pengurusan majlis dan asas protokol majlis.
2. Membimbing pelajar mengenai cara dan teknik yang betul dalam menguruskan dan mengendalikan majlis rasmi.
3. Memberi pengetahuan dan melatih pelajar tentang etiket sosial, dan komunikasi dalam pengurusan majlis.
4. Memberi pengetahuan kepada pelajar mengenai cara penyediaan Teks ucapan dan Teks Pengacaraan yang betul.
5. Memberikan latihan pengurusan majlis kepada pelajar melalui tugasan-tugasan dan kerja lapangan/praktikal yang diberikan.
6. Mengelakkan berlakunya kesilapan dan kecacatan dalam menguruskan majlis yang boleh mencalarkan imej.
 

Hasil Pembelajaran

Hasil Pembelajaran – Hasil pembelajaran yang perlu dicapai melibatkan 3 domain iaitu Kognitif (Pengetahuan), Psikomotor (Kemahiran Praktikal) dan Afektif (Kemahiran Insaniah).


Kandungan

Modul ini mengandungi tajuk-tajuk seperti berikut:

1. Pengenalan kepada Pengurusan Majlis dan Protokol
  • Teori & Kesarjanaan
  • Definisi & Maksud
  • Kepentingan
  • Jenis-jenis Majlis
  • Peringkat Majlis
  • Asas Protokol

2. Tatacara Pengurusan Acara
  • Penyediaan Kertas Konsep/Kertas Kerja
  • Peranan dan Tanggungjawab Urus Setia
  • Penubuhan Jawatan Kuasa & Pengagihan Tugas
  • Pelaporan
  • Post-Mortem

3. Protokol Majlis & Elemen Protokol
  •     Susunan Keutamaan
  •     Susunan Tempat Duduk Tetamu Kehormat di Pentas
  •     Panggilan Hormat
  •     Susunan Bendera
  •     Elemen Protokol
4.  Penyediaan Atur Cara & Atur Cara Pentadbiran
5.  Penyediaan Jemputan & Senarai Jemputan
6.  Penyediaan Salutasi & Teks Ucapan
7.  Etiket Sosial & Elemen Etiket
8.  Pengacaraan Majlis & Skrip Pengacara
9.  Publisiti & Pengurusan Media
10. Fotografi/Rakaman gambar Sepanjang Majlis Berlangsung
 

 Penilaian (Refleksi & Aktiviti)

 Penilaian dibuat mengikut komponen berikut:
  • Tugasan & Pembentangan (20%)
  • Projek/Praktikal (20%)
  • Kuiz (10%)
  • Peperiksaan Akhir (40%)
  • Kehadiran ke Kelas (10%)

Rujukan

Panduan Pengurusan Majlis, 2014. Jabatan Perdana Menteri. 
Mokhtar bin M. Tohar, 2007. Protokol dan Etiket Dalam Pengurusan dan Menghadiri Majlis.  
   Kuala Lumpur: Institut Tadbiran Awam Negara. 
Mokhtar bin M. Tohar 2001. Protokol di Malaysia, Tradisi & Amalan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
  dan Pustaka. 
Mohd Yahya Mohamed Ariffin, Amalan Perhubungan Awam dan Protokol. Selangor: Percetakan
  Asni Sdn. Bhd.


RZH
15 Disember 2015

Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe