Skip to main content

Bagaimana Menguruskan Team Building Staf

Salam bertemu kembali,

Pada entri kali ini saya ingin berkongsi bagaimana cara kita nak menguruskan program Team Building untuk kakitangan. Mengapa Team Building ini perlu dan wajib dilakukan sekurang-kurangnya sekali dalam setahun? Apakah objektifnya dan benefit yang akan diperoleh dalam penganjuran ini.
 
Terlebih dahulu, saya ingin memberikan maksud Team Building. Team Building atau dalam Bahasa Melayu nya Pengukuhan Pasukan adalah satu program di mana semua peserta dikumpulkan dalam satu program dan dibahagi-bahagikan mengikut kumpulan bagi menjayakan beberapa misi dan aktiviti yang telah diaturkan. Team Building ini penting bagi tujuan melihat dan menguji tahap semangat berpasukan peserta, bagaimana peserta saling hormat-hormat menghormati dan saling bantu-membantu dalam menyelesaikan aktiviti yang diberikan sepanjang program ini berlangsung.
 
Peserta kebiasaannya dibawa ke suatu tempat yang telah ditempah awal di luar stesyen bekerja. Berada di sana untuk tiga hari dua malam dengan pelbagai aktiviti dan program yang telah diatur.
 
 
Bagaimanakah kita menguruskan Team Building?
 
Secara ringkasnya step berikut boleh diikuti:
 
1. Mengadakan mesyuarat atau perbincangan bersama staf (Proposal ringkas disediakan)
2. Setkan tarikh dan tempat serta bajet
3. Tubuhkan Jawatanakuasa Pelaksana/Jawatankuasa Kerja bagi tujuan pengagihan tugas
4. Penyediaan Senarai Semak Tindakan
5. Lakukan gerak kerja dan tindakan seperti dipersetujui
6. Adakan mesyuarat semakan terakhir dan briefing kepada staf selewatnya 3 hari sebelum program
7. Program Berlangsung
8. laporan Aktiviti dan Kewangan
 
Jawatankuasa dalam penganjuran Team Building tak perlu banyak, yang penting adalah merealitikannya dan 'guidance' dalam tindakan iaitu Senarai Semak Gerak Kerja yang penting disediakan. Antara Jawatankuasa yang perlu ada adalah:
 
1. Jawatankuasa Program/Atur cara/Pengisian Program
2. Jawatankuasa Penginapan (termasuk jamuan semua di sini sebab penginapan dalam bentuk pakej)
3. Jawatankuasa Percetakan (Cetak bahan edaran dan Buku Program)
4. Jawatankuasa Penyertaan
5. jawatankuasa Sambutan dan Protokol
6. Jawatankuasa Teknikal dan Tugas-tugas Khas
 
Catatan:
Selalunya, kalau Team Building ini diuruskan oleh pihak Pengurusan, tiada Jawatankausa beria ditubuhkan, kerana yang penting hanyalah bajet, penetapan tarikh, penempahan tempat, penempahan kenderaan, penyediaan hadiah dan cenderamata, pengesahan kehadiran kakitangan (kehadiran wajib sebenarnya)...semua ini akan diselaraskan kerja oleh Ketua Pentadbiran, jadi arahan kerja akan terus diberikan kepada mana-mana staf berkenaan mengikut senarai semak yang telah disediakan dan yang juga telah dipersetujui dalam Mesyuarat bersama Staf).
 
 
Objektif Team Building
 
Mengapa Team Building ini penting?...kerana objektifnya adalah untuk kebaikan kepada organisasi. Antara objektifnya adalah:
 
1. Mengeratkan silaturrahim dan hubungan kemesraan sesama staf.
2. Membina keserasian dan tahap persefahaman yang tinggi dalam kalangan staf.
3. Membina jaringan hubungan yang rapat dan mengurangkan 'gap' antara pihak Pengurusan dengan staf
4. Meningkatkan motivasi diri dan semangat kerja berpasukan
5. Melatih individu menangani sebarang bentuk situasi dan ketegangan
6. Menguji tahap kesabaran dan emosi dan ketahanan mental
7. Mengukuhkan jati diri dan sifat kepunyaan dalam organisasi.
8. Memberi ruang supaya semua ahli dalam organisasi yang sama dapat mengenali hati budi masing-masing, luar dan dalam.
9. Sebagai tanda penghargaan Pengurusan kepada staf.
 
 
Benefit Kepada staf dan Organisasi
 
Penganjuran Team Building memberikan impak yang positif dan besar juga kepada staf dan organisasi itu sendiri. seandai betul caranya kita mengendalikan 'talk' dan program di sana, maka ia boleh memberikan kesedaran dan keinsafan kepada staf. Mereka mungkin akan bertekad untuk berubah dan terus memberikan yang terbaik kepada organisasi. Dalam masa yang sama mereka juga mungkin akan mengubah 'character' masing-masing yang selama ini mungkin degil, ego, rasa diri cukup pandai, tak mendengar cakap dan menganggap semua orang salah dan dia sahaja yang betul.
 
Pada pandangan saya, andainya selama program berlangsung, kita dapat menerapkan nilai-nilai murni dan sentuhan ke hati dan jiwa masing-masing tentang asal usul kita, mengaitkan ianya dengan kejadian Allah, dan menyatakan bahawa manusia ini sama sahaja di sisi Allah...dan kita ini semua hamba Allah yang bila tiba masanya nanti akan dijemput-Nya...maka secara tidak langsung kita semua pada saat itu akan menginsafi diri dan akan memacu diri hanya di jalan yang diredhai Allah. Sudah pasti, andai ini berlaku, maka semua staf dalam organisasi akan lebih bahagia dan harmoni, tiada lagi rasa tidak puas hati, tiada lagi rasa iri hati dan dengki...keadaan ini memberikan signal yang positif kepada produktiviti dan motivasi kerja mereka dan akhirnya akan menghala kepada kecmerlangan organisasi.
 
Setakat ini dulu yang saya kongsikan di entri ini. Saya kongsikan beberapa gambar kenangan Team Building kami untuk motivasi buat semua.
 
 
Salam Hormat
RZH


 

















Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe