Salam bertemu kembali,
Pada entri kali ini saya ingin berkongsi bagaimana cara kita nak menguruskan program Team Building untuk kakitangan. Mengapa Team Building ini perlu dan wajib dilakukan sekurang-kurangnya sekali dalam setahun? Apakah objektifnya dan benefit yang akan diperoleh dalam penganjuran ini.
Pada entri kali ini saya ingin berkongsi bagaimana cara kita nak menguruskan program Team Building untuk kakitangan. Mengapa Team Building ini perlu dan wajib dilakukan sekurang-kurangnya sekali dalam setahun? Apakah objektifnya dan benefit yang akan diperoleh dalam penganjuran ini.
Terlebih dahulu, saya ingin memberikan maksud Team Building. Team Building atau dalam Bahasa Melayu nya Pengukuhan Pasukan adalah satu program di mana semua peserta dikumpulkan dalam satu program dan dibahagi-bahagikan mengikut kumpulan bagi menjayakan beberapa misi dan aktiviti yang telah diaturkan. Team Building ini penting bagi tujuan melihat dan menguji tahap semangat berpasukan peserta, bagaimana peserta saling hormat-hormat menghormati dan saling bantu-membantu dalam menyelesaikan aktiviti yang diberikan sepanjang program ini berlangsung.
Peserta kebiasaannya dibawa ke suatu tempat yang telah ditempah awal di luar stesyen bekerja. Berada di sana untuk tiga hari dua malam dengan pelbagai aktiviti dan program yang telah diatur.
Bagaimanakah kita menguruskan Team Building?
Secara ringkasnya step berikut boleh diikuti:
1. Mengadakan mesyuarat atau perbincangan bersama staf (Proposal ringkas disediakan)
2. Setkan tarikh dan tempat serta bajet
3. Tubuhkan Jawatanakuasa Pelaksana/Jawatankuasa Kerja bagi tujuan pengagihan tugas
4. Penyediaan Senarai Semak Tindakan
5. Lakukan gerak kerja dan tindakan seperti dipersetujui
6. Adakan mesyuarat semakan terakhir dan briefing kepada staf selewatnya 3 hari sebelum program
7. Program Berlangsung
8. laporan Aktiviti dan Kewangan
Jawatankuasa dalam penganjuran Team Building tak perlu banyak, yang penting adalah merealitikannya dan 'guidance' dalam tindakan iaitu Senarai Semak Gerak Kerja yang penting disediakan. Antara Jawatankuasa yang perlu ada adalah:
1. Jawatankuasa Program/Atur cara/Pengisian Program
2. Jawatankuasa Penginapan (termasuk jamuan semua di sini sebab penginapan dalam bentuk pakej)
3. Jawatankuasa Percetakan (Cetak bahan edaran dan Buku Program)
4. Jawatankuasa Penyertaan
5. jawatankuasa Sambutan dan Protokol
6. Jawatankuasa Teknikal dan Tugas-tugas Khas
Catatan:
Selalunya, kalau Team Building ini diuruskan oleh pihak Pengurusan, tiada Jawatankausa beria ditubuhkan, kerana yang penting hanyalah bajet, penetapan tarikh, penempahan tempat, penempahan kenderaan, penyediaan hadiah dan cenderamata, pengesahan kehadiran kakitangan (kehadiran wajib sebenarnya)...semua ini akan diselaraskan kerja oleh Ketua Pentadbiran, jadi arahan kerja akan terus diberikan kepada mana-mana staf berkenaan mengikut senarai semak yang telah disediakan dan yang juga telah dipersetujui dalam Mesyuarat bersama Staf).
Objektif Team Building
Mengapa Team Building ini penting?...kerana objektifnya adalah untuk kebaikan kepada organisasi. Antara objektifnya adalah:
1. Mengeratkan silaturrahim dan hubungan kemesraan sesama staf.
2. Membina keserasian dan tahap persefahaman yang tinggi dalam kalangan staf.
3. Membina jaringan hubungan yang rapat dan mengurangkan 'gap' antara pihak Pengurusan dengan staf
4. Meningkatkan motivasi diri dan semangat kerja berpasukan
5. Melatih individu menangani sebarang bentuk situasi dan ketegangan
5. Melatih individu menangani sebarang bentuk situasi dan ketegangan
6. Menguji tahap kesabaran dan emosi dan ketahanan mental
7. Mengukuhkan jati diri dan sifat kepunyaan dalam organisasi.
8. Memberi ruang supaya semua ahli dalam organisasi yang sama dapat mengenali hati budi masing-masing, luar dan dalam.
8. Memberi ruang supaya semua ahli dalam organisasi yang sama dapat mengenali hati budi masing-masing, luar dan dalam.
9. Sebagai tanda penghargaan Pengurusan kepada staf.
Benefit Kepada staf dan Organisasi
Penganjuran Team Building memberikan impak yang positif dan besar juga kepada staf dan organisasi itu sendiri. seandai betul caranya kita mengendalikan 'talk' dan program di sana, maka ia boleh memberikan kesedaran dan keinsafan kepada staf. Mereka mungkin akan bertekad untuk berubah dan terus memberikan yang terbaik kepada organisasi. Dalam masa yang sama mereka juga mungkin akan mengubah 'character' masing-masing yang selama ini mungkin degil, ego, rasa diri cukup pandai, tak mendengar cakap dan menganggap semua orang salah dan dia sahaja yang betul.
Pada pandangan saya, andainya selama program berlangsung, kita dapat menerapkan nilai-nilai murni dan sentuhan ke hati dan jiwa masing-masing tentang asal usul kita, mengaitkan ianya dengan kejadian Allah, dan menyatakan bahawa manusia ini sama sahaja di sisi Allah...dan kita ini semua hamba Allah yang bila tiba masanya nanti akan dijemput-Nya...maka secara tidak langsung kita semua pada saat itu akan menginsafi diri dan akan memacu diri hanya di jalan yang diredhai Allah. Sudah pasti, andai ini berlaku, maka semua staf dalam organisasi akan lebih bahagia dan harmoni, tiada lagi rasa tidak puas hati, tiada lagi rasa iri hati dan dengki...keadaan ini memberikan signal yang positif kepada produktiviti dan motivasi kerja mereka dan akhirnya akan menghala kepada kecmerlangan organisasi.
Setakat ini dulu yang saya kongsikan di entri ini. Saya kongsikan beberapa gambar kenangan Team Building kami untuk motivasi buat semua.
Salam Hormat
RZH
Comments
Post a Comment