Malam ini memberi laluan kepada diri untuk membaca satu penulisan berkaitan dengan hubungan antara kecerdasan emosi, kepuasan kerja dan komitmen terhadap organisasi. Sekadar pembacaan santai terhadap kajian yang dibuat. Kajian ini seiras dengan tesis saya semasa pengajian master dalam Corporate Comm.
Sebelum saya pergi kepada dapatan kajian mari kita lihat dulu apa yang dimaksudkan dengan Kecerdasan Emosi (Emotional Intelligence). Kecerdasan emosi (EI) adalah kemampuan seseorang untuk menerima, menilai, mengelola, dan mengawal emosi dirinya dan orang lain di sekelilingnya.
Menurut Goleman (1999), kecerdasan emosi merujuk kepada kemampuan mengenali perasaan kita sendiri dan perasaan orang lain, kemampuan memotivasikan diri sendiri, dan kemampuan mengelola emosi dengan baik pada diri sendiri dan dalam hubungan dengan orang lain.
Goleman (1999) juga mendefinisikan emosi sebagai suatu perasaan yang berkaitan dengan amarah, kesedihan, rasa takut, kenikmatan, cinta, terkejut, jengkel dan malu. Justeru, emosi merupakan suatu tindakan, ketidakstabilan fikiran, perasaan, nafsu yang tidak terkendali.
Berbalik kepada kajian di atas, pengkaji telah menggunakan tiga instrumen dalam kajiannya, iaitu Emotional Competency Inventory (ECI), Job Survey Satisfaction (JSS) dan Organizational Commitment Questionaire (OCQ).
Saya menjenguk hasil kajian yang diperoleh terhadap kajian yang dilakukan ini. Rumusan akhir kajian ini menunjukkan kecerdasan emosi berhubung secara positif dan signifikan dengan komitmen organisasi. Kajian turut mendapati bahawa kepuasan kerja berhubung secara positif dan signifikan dengan komitmen organisasi.
Saya juga turut melihat beberapa hasil kajian sarjana terkemuka, antaranya adalah Rempel et al, 1985. Kajian oleh Rempel et al, 1985 mendapati komitmen organisasi meningkat kerana sikap majikan dan pengurus yang positif kepada pekerjanya dengan memberi sokongan kepada subordinat. Dengan itu, pekerja akan merasa diperlukan dan merasa penting dalam membangunkan organisasi. Malah, dengan sokongan yang diberikan oleh pengurus maka subordinat menunjukkan kesetiaan sebagai balasan. Hal ini sekaligus akan meningkatkan tahap komitmen terhadap organisasi tersebut.
Saya juga turut tertarik dengan hasil kajian Matteson (2002). Matteson mendapati bahawa faktor kepuasan kerja dipengaruhi oleh pentadbiran organisasi sebanyak 24%, rakan sejawat 28%, ganjaran sebanyak 37% dan persekitaran kerja organisasi sebanyak 14%. Kajian Matteson mendapati 54% reponden mempunyai tahap kepuasan kerja sederha dan 46% responden tahap tinggi.
Satu lagi kajian yang dilakukan oleh Mayer dan Allen (1997) turut menekankan pekerja mestilah mempunyai pengetahuan dan pengalaman dalam menjalankan tugas untuk meningkatkan kepuasan kerja dalam organisasi. Kepuasan kerja yang tinggi akan meningkatkan komitmen pekerja kepada organisasinya.
Saya juga ingin menyentuh tentang hasil beberapa kajian yang lain yang telah membuktikan bahawa komitmen organisasi tidak dipengaruhi oleh fakto umur individu semata-mata malah ia turut dipengaruhi oleh beberapa faktor lain. Antaranya adalah tanggungjawab moral yang mempengaruhi tahap komitmen organisasi individu. Selain itu, terdapat bukti sokongan daripada kajian yang telah dilakukan oleh Rempel et al, 1985 yang menyatakan bahawa majikan yang menunjukkan rasa tanggungjawab dan memupuk rasa kekeluargaan terhadap subordinat akan meningkatkan tahap komitmen individu.
Setakat ini dulu perkongsian saya tentang pembacaan yang dibuat terhadap kajian ini. Semoga bermanfaat jua.
Salam Hormat,
RZH
Comments
Post a Comment