Skip to main content

Hubungan Antara Kecerdasan Emosi, kepuasan Kerja dan Komitmen Terhadap Organisasi

Malam ini memberi laluan kepada diri untuk membaca satu penulisan berkaitan dengan hubungan antara kecerdasan emosi, kepuasan kerja dan komitmen terhadap organisasi. Sekadar pembacaan santai terhadap kajian yang dibuat. Kajian ini seiras dengan tesis saya semasa pengajian master dalam Corporate Comm. 


Sebelum saya pergi kepada dapatan kajian mari kita lihat dulu apa yang dimaksudkan dengan Kecerdasan Emosi (Emotional Intelligence). Kecerdasan emosi (EI) adalah kemampuan seseorang untuk menerima, menilai, mengelola, dan mengawal emosi dirinya dan orang lain di sekelilingnya.


Menurut Goleman (1999), kecerdasan emosi merujuk kepada kemampuan mengenali perasaan kita sendiri dan perasaan orang lain, kemampuan memotivasikan diri sendiri, dan kemampuan mengelola emosi dengan baik pada diri sendiri dan dalam hubungan dengan orang lain.


Goleman (1999) juga mendefinisikan emosi sebagai suatu perasaan yang berkaitan dengan amarah, kesedihan, rasa takut, kenikmatan, cinta, terkejut, jengkel dan malu. Justeru, emosi merupakan suatu tindakan, ketidakstabilan fikiran, perasaan, nafsu yang tidak terkendali.


Berbalik kepada kajian di atas, pengkaji telah menggunakan tiga instrumen dalam kajiannya, iaitu Emotional Competency Inventory (ECI), Job Survey Satisfaction (JSS) dan Organizational Commitment Questionaire (OCQ).


Saya menjenguk hasil kajian yang diperoleh terhadap kajian yang dilakukan ini. Rumusan akhir kajian ini menunjukkan kecerdasan emosi berhubung secara positif dan signifikan dengan komitmen organisasi. Kajian turut mendapati bahawa kepuasan kerja berhubung secara positif dan signifikan dengan komitmen organisasi. 


Saya juga turut melihat beberapa hasil kajian sarjana terkemuka, antaranya adalah Rempel et al, 1985. Kajian oleh Rempel et al, 1985 mendapati komitmen organisasi meningkat kerana sikap majikan dan pengurus yang positif kepada pekerjanya dengan memberi sokongan kepada subordinat. Dengan itu, pekerja akan merasa diperlukan dan merasa penting dalam membangunkan organisasi. Malah, dengan sokongan yang diberikan oleh pengurus maka subordinat menunjukkan kesetiaan sebagai balasan. Hal ini sekaligus akan meningkatkan tahap komitmen terhadap organisasi tersebut.


Saya juga turut tertarik dengan hasil kajian Matteson (2002). Matteson mendapati bahawa faktor kepuasan kerja dipengaruhi oleh pentadbiran organisasi sebanyak 24%, rakan sejawat 28%, ganjaran sebanyak 37% dan persekitaran kerja organisasi sebanyak 14%. Kajian Matteson mendapati 54% reponden mempunyai tahap kepuasan kerja sederha dan 46% responden tahap tinggi.


Satu lagi kajian yang dilakukan oleh Mayer dan Allen (1997) turut menekankan pekerja mestilah mempunyai pengetahuan dan pengalaman dalam menjalankan tugas untuk meningkatkan kepuasan kerja dalam organisasi. Kepuasan kerja yang tinggi akan meningkatkan komitmen pekerja kepada organisasinya. 


Saya juga ingin menyentuh tentang hasil beberapa kajian yang lain yang telah membuktikan bahawa komitmen organisasi tidak dipengaruhi oleh fakto umur individu semata-mata malah ia turut dipengaruhi oleh beberapa faktor lain. Antaranya adalah tanggungjawab moral yang mempengaruhi tahap komitmen organisasi individu. Selain itu, terdapat bukti sokongan daripada kajian yang telah dilakukan oleh Rempel et al, 1985 yang menyatakan bahawa majikan yang menunjukkan rasa tanggungjawab dan memupuk rasa kekeluargaan terhadap subordinat akan meningkatkan tahap komitmen individu.


Setakat ini dulu perkongsian saya tentang pembacaan yang dibuat terhadap kajian ini. Semoga bermanfaat jua.


Salam Hormat,

RZH


Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe