Skip to main content

Hadoiii la...dah kenapa!

Tiada batasan dalam berfikir kerana fikiran boleh menjelajah ke seluruh pelusuk ruang tanpa sempadan. Itu yang jadinya, terkadang pemikiran kita "terhala tanpa sengaja" kepada sesuatu yang sememangnya kita tak teringinpun untuk memikirkan tentangnya, tetapi bila situasi yang berlaku sangat "tak masuk akal" dan kita tertanya2 WHY...makanya memang mendapat lah untuk melayan pemikiran ke arah itu.


Kalau benda yang sangat simple tapi disusahkan dan dirumitkan, mula lah kita tak faham kan. Bila kita tak faham, makanya mula lah kita berandaian. selalunya andaian kita berasaskan logik. Kalau dalam logik yang seharusnya perlu berlaku itu tidak juga relevan, makanya memang kena lah terima hakikat bahawa apa yang orang kata itu ada kebenarannya.


Mengapa perlu berdalih dan mencari alasan untuk menerima kebenaran...benda sangat simple kan...mengapa susah sangat! mengapa perlu double standard! dan mengapa perlu rakus kepada kuasa dan pangkat sehingga sanggup mengenepikan soal kemanusiaan dan kepentingan sejagat.


Antara logik pemikiran adalah:

1. Kalau benda boleh tangguh, maka tangguhkan lah. Sesuatu yang besar dan berimpak tinggi, sudah pasti sebelum ianya dilakukan, akan dilihat terlebih dahulu aspek risikonya. kalau rasa risikonya sangat besar dan memudaratkan ramai orang jika ia diteruskan...maka TANGGUH kan lah. Nak teruskan juga tu kenapa...adakah berkait dengan soal penting diri sendiri, gila kuasa, gila pangkat atau apa! kalau ini jawapannya maka memang tepatlah semua bentuk panggilan yang diberikan dalam mendefinisikan rasa yang hadir. Kalau ini bukan jawapannya, maka tampil lah menjelaskan secara gentleman...bukan sekadar memberikan naratif berkajang2 tapi pointnya tak sampai untuk "alam sejagat" yang mengharap sesuatu yang lebih relevan...hmmm


2. Setiap peraturan atau SOP yang dikeluarkan adalah untuk dipatuhi oleh sesiapa jua yang berkaitan dengan ruang lingkup pelaksanaan SOP. Tiada double standard dalam pematuhan SOP! Kalau kita yang mengeluarkan SOP tapi kita tidak mengikutnya...apa agaknya itu? secara logiknya bila kita perlu mematuhi SOP tetapi kita tidak mematuhinya...logiknya macam2 panggilan yang boleh dikatakan kepada kita. Bagaimana agaknya kita nak menyekat "tsunami kata mengata dan membahan" ni..yang sepatutnya ini bukan budaya kita yang sihat...tapi ia kini berlaku dan menjadikan budaya dan adab kita yang juga "turut musnah". 


Selalunya sesuatu perkara yang memberikan "kemusnahan" yang besar memang tidak mampu untuk digerakkan jentera bagi melakukan "damage control". Makanya yang sudah damage itu akan terus damage...akhirnya terpaksa diterima dan ditelan tanpa rasa rela. Kita perlu ingat, sesuatu kesan yang tidak memberikan kepuasan secara bersama, maka apa yang berlaku itu sebenarnya tidak adil dan berat sebelah.


Justeru, sama2 lah kita mengambil iktibar dan pengajaran atas apa yang berlaku...ya betul menuding jari antara satu sama lain memang tidak akan menyelesaikan masalah kerana yang "musnah" telahpun "musnah"...tapi sekurang-kurangnya masing2 yang bertanggungjawab itu ambil lah sedikit masa untuk muhasabah diri...kalau rasa salah tu lebih banyak dari betul, maka terima lah hakikat bahawa apa yg dilakukan itu sebenarnya tidak betul...dan jadikan lah pengajaran dan benteng untuk ianya tidak berulang!


Sekadar penulisan santai...

RZH







Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe