Keharmonian dalam organisasi adalah antara ciri organisasi yang cemerlang. Harmoni ini merujuk kepada kerukunan dan persefahaman yang baik sesama anggota dalam organisasi dalam mencapai matlamat organisasi.
Apa pula perkaitan Esprit De Corps dengan penulisan ini?
Esprit De Corps adalah satu terma yang dipinjam daripada Bahasa Perancis yang membawa maksud sifat setia kawan dalam kumpulan. Ia menekankan kepada suasana harmoni dan penyatuan dalam sesebuah organisasi.
Semasa zaman saya belajar dulu-dulu, masa dalam kelas komunikasi, Pensyarah selalu menyentuh juga tentang term "Esprit De Corps" ini, sambil menjelaskan perkaitan komunikasi manusia dengan keharmonian dan hubungan dalam organisasi atau kumpulan.
Sampai sekarang term ini melekat di fikiran saya sebab saya suka ulang sebut selalu...saya suka dengar bunyi sebutan untuk term ini...kadang-kadang saja-saja jer sebut suka-suka...itu yang agaknya melekat di fikiran term ini hingga kini.
Kalau melihat daripada aspek komunikasi, komunikasi individu yang melibatkan hubungan sesama manusia (satu individu dengan individu yang lain) memainkan peranan utama dalam menyumbang kepada keharmonian organisasi.
Terdapat beberapa faktor komunikasi individu yang menyumbang kepada keharmonian dalam organisasi. Antaranya adalah:
1. Komunikasi lisan individu yang merujuk kepada sama ada perbualan lisan/pertuturan ataupun penulisan.
2. Komunikasi bukan lisan individu yang boleh dirujuk kepada bahasa badan (body language) seperti memek muka/espresi wajah, postur dan gestur. Postur ini merujuk kepada gaya duduk dan gaya berdiri atau berjalan, manakala gestur merujuk kepada penggunaan tangan untuk isyarat yang bersifat universal.
3. Empati dalam diri individu. Empati merujuk kepada bagaimana kita memahami perasaan orang lain dan bagaimana kita meletakkan diri kita dalam diri orang lain untuk kita sama-sama memahami tentang sesuatu yang melibatkan emosi dan perasaan.
4. Kemahiran individu dalam mendengar dan memberikan perhatian kepad apa yang diperkatakan oleh orang lain.
5. Kebertanggungjawaban individu dalam memberikan reaksi, respon atau maklum balas kepada sesuatu perkara.
6. Kemahiran individu dalam mentafsirkan mesej yang diterima supaya tiada salah faham berlaku/misleading.
Sekadar perkongsian santai mengenai keharmonian dalam kerja yang mana komunikasi individu atau komunikasi interpersonal sangat memainkan peranan penting dalam membentuk hubungan komunikasi yang positif dalam sesebuah organisasi. Dalam masa yang sama, sudah pasti keperibadian dan sahsiah individu yang baik adalah asas utama kerana komunikasi yang baik akan terhasil daripada peribadi dan sahsiah diri yang baik.
Salam Hormat
RZH
Comments
Post a Comment