Skip to main content

Harmoni Dalam Kerja (Esprit De Corps)

Keharmonian dalam organisasi adalah antara ciri organisasi yang cemerlang. Harmoni ini merujuk kepada kerukunan dan persefahaman yang baik sesama anggota dalam organisasi dalam mencapai matlamat organisasi.


Apa pula perkaitan Esprit De Corps dengan penulisan ini?


Esprit De Corps adalah satu terma yang dipinjam daripada Bahasa Perancis yang membawa maksud sifat setia kawan dalam kumpulan. Ia menekankan kepada suasana harmoni dan penyatuan dalam sesebuah organisasi.


Semasa zaman saya belajar dulu-dulu, masa dalam kelas komunikasi, Pensyarah selalu menyentuh juga tentang term "Esprit De Corps" ini, sambil menjelaskan perkaitan komunikasi manusia dengan keharmonian dan hubungan dalam organisasi atau kumpulan.


Sampai sekarang term ini melekat di fikiran saya sebab saya suka ulang sebut selalu...saya suka dengar bunyi sebutan untuk term ini...kadang-kadang saja-saja jer sebut suka-suka...itu yang agaknya melekat di fikiran term ini hingga kini.


Kalau melihat daripada aspek komunikasi, komunikasi individu yang melibatkan hubungan sesama manusia (satu individu dengan individu yang lain) memainkan peranan utama dalam menyumbang kepada keharmonian organisasi.


Terdapat beberapa faktor komunikasi individu yang menyumbang kepada keharmonian dalam organisasi. Antaranya adalah:

1. Komunikasi lisan individu yang merujuk kepada sama ada perbualan lisan/pertuturan ataupun penulisan.

2. Komunikasi bukan lisan individu yang boleh dirujuk kepada bahasa badan (body language) seperti memek muka/espresi wajah, postur dan gestur. Postur ini merujuk kepada gaya duduk dan gaya berdiri atau berjalan, manakala gestur merujuk kepada penggunaan tangan untuk isyarat yang bersifat universal.

3. Empati dalam diri individu. Empati merujuk kepada bagaimana kita memahami perasaan orang lain dan bagaimana kita meletakkan diri kita dalam diri orang lain untuk kita sama-sama memahami tentang sesuatu yang melibatkan emosi dan perasaan.

4. Kemahiran individu dalam mendengar dan memberikan perhatian kepad apa yang diperkatakan oleh orang lain.

5. Kebertanggungjawaban individu dalam memberikan reaksi, respon atau maklum balas kepada sesuatu perkara.

6. Kemahiran individu dalam mentafsirkan mesej yang diterima supaya tiada salah faham berlaku/misleading.


Sekadar perkongsian santai mengenai keharmonian dalam kerja yang mana komunikasi individu atau komunikasi interpersonal sangat memainkan peranan penting dalam membentuk hubungan komunikasi yang positif dalam sesebuah organisasi. Dalam masa yang sama, sudah pasti keperibadian dan sahsiah individu yang baik adalah asas utama kerana komunikasi yang baik akan terhasil daripada peribadi dan sahsiah diri yang baik.


Salam Hormat

RZH 



Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe