Skip to main content

Tips Menguruskan Rasa Gelisah Bila Fikiran Sering Memikirkan Kerja

Salam bertemu kembali buat semua...sekian lama rasanya tidak menjenguk ke blog anggerikdesa due kesibukan yang agak tahap dewa...hehe...terlalu banyak perkara yang perlu di settlekan dan difikirkan...semuanya berlaku dgn cepat...bercampur pula tahap kesihatan yang tidak begitu mengizinkan...makanya menyepi lah seketika "berada" di blog...last jenguk di sini pada akhir November 2018..dan hari ni 9 Mac 2019...hampir 4 bulan berlalušŸ˜±...how time flies...

Walau bagaimanapun...anggerikdesa tetap tidak dapat lari dari dunia penulisan...time2 tertentu bila idea dtg tetap menulis juga di FB...sekadar penulisan berkaitan tips2 simple saja...jadinya hari ni bila kembali ke blog, just transfer saja penulisan di FB masuk ke blog dengan sedikit tambahan dalam garapannya...

Hari ni saya muncul kembali menulis dengan tajuk dinyatakan...sekadar berkongsi ttg perkara ini sesambil melayan rasa kerinduan kepada blog yang telah lama ditinggalkan sepi...

 Jom kita "sembang-sembang" tentang tips mengurus beban fikiran yang sering memikirkan kerja...

Dalam fikiran terkadang hadir macam2 perkara yang perlu kita selesaikan...tiba2 kita akan rasa stress sbb kerja2 tak selesai ni silih berganti dok terpa kat fikiran...jgn panik..jom kita cuba tips inišŸ‘‡

1. Buat "checklist" - mmg wajib!
Kenapa perlu ada "checklist" - sebab tak adalah semua tu dok simpan dlm "hardisk" kat mind kita..makanya mind kita jadi bercelaru dan tidak tenang sbb semua perkara tu dok terpa silih berganti..bila kita dah pindahkan dari fikiran ke bentuk bertulis mind kita akan kosong dan kita lebih tenang dan hepi2...yg keduanya, dgn buat checklist ni kerja akan lebih tersusun, mudah nak plan dan boleh setkan timely nya...lebih kurangnya segala kerja akan lebih efisyen sbb berada dlm radar kawalan dan mempunyai "frame work" nya.

2. Letak "Priority"
Buat mana yang penting dulu...mana boleh dlm satu masa nak buat sepuluh kerja kan...semua org fhm ttg inišŸ˜‚jadi jgn risau.

3. Bijak dan smart susun masa
Masa tu milik kita..kita sendiri yang urus masa kita..jadinya for sure kita tahu bagaimana nak susun..kita susun kita buat...

4. Jangan Bertangguh & Bermalas2an
Yang ini pun sgt penting..jangan amalkan untuk bertangguh..ada masa mengizinkan terus buat walau sesimple thing pun...lagi banyak kerja kita dpt disiapkan maka lagi tenang dan bahagia perasaan kita.

5. Latih diri unk jadi seorang yang "multitasking"
Memanglah kita tak blh buat sepuluh kerja dalam satu masa...tapi jangan "cheating" pulak dgn statement ni...sekurang2nya kita boleh buat atleast tiga empat kerja dlm satu masa...yg ni saya jamin mmg boleh..kalau sape kata tak blh tu mmg sengaja dia tak mau buatšŸ˜ƒ.

6. Set kan masa dan jangka waktu siap - "time-based"
Wajib setkan masa perlu siap untuk semua senarai kerja kita supaya kita tak lari dan tak terbabas dari plan kita...inilah namanya komitmen!

Sekadar perkongsian...time yang paling best bila kita ada checklist dlm urusan kerja kita..masa bila tau...masa kita dah selesai kerja dan kita "tick" sebagai selesai...secara tidak langsung kaedah checklist ni boleh buat kita semakin bersemangat unk teruskan dengan kerja kedua, kerja ketiga dan seterusnya sbb kita tak sabar nak "tick" dgn cpt yang semua itu sudah selesai dilakukan....kalau tak percaya boleh cuba yašŸ˜

RZH

Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe