Skip to main content

Tips Komunikasi Berkesan di Tempat Kerja

Salam pertemuan penuh harmoni 
buat semua yang sudi singgah di Blog anggerikdesa.

Dalam dunia pekerjaan, semua perkara berkaitan dengan komunikasi perlu kita jaga dan pelihara supaya perhubungan kita dengan semua pihak sentiasa baik dan harmoni. Berdasarkan kajian yang pernah dibuat oleh seorang sarjana, Chris Cole, 1993, menyatakan bahawa 75 peratus daripada masalah di tempat kerja adalah disebabkan oleh faktor komunikasi.


Sarjana komunikasi, Profesor Albert Mehrabian, 1981  telah berkongsi hasil kajiannya mengenai elemen-elemen yang menyumbang kepada keberkesanan komunikasi dilihat melalui tiga elemen, di mana 7% daripadanya adalah disebabkan oleh komunikasi melalui percakapan (tutur kata), 38% daripada nada suara, dan 55% daripada bahasa badan.



Di pejabat atau tempat kerja, semua anggota organisasi akan terlibat dengan dua jenis komunikasi iaitu komunikasi secara verbal dan komunikasi secara bukan verbal. Apakah yang dimaksudkan dengan kedua-dua jenis komunikasi ini. Jom kita tengok sama-sama.

Komunikasi secara verbal adalah komunikasi yang melibatkan lisan seperti percakapan atau pertuturan, percakapan melalui telefon, ucapan dsbnya berkaitan. Manakala komunikasi tanpa lisan pula seperti tulisan (surat-menyurat, memo, laporan, buletin, e-mel dsbnya lagi berkaitan).

Komunikasi secara bukan verbal pula adalah komunikasi yang melibatkan ekspresi, memek muka, dan tingkahlaku, penampilan diri, nada suara, jarak interpersonal, dan posisi badan (postures), dan gerak isyarat (gestures).

Di tempat kerja, komunikasi kita akan melibatkan beberapa peringkat iaitu:

1. Komunikasi dengan ketua (Upward communication)
2. Komunikasi dengan staf seliaan (Downward communication)
3. Komunikasi sesama rakan sekerja (Peers communication)
4. Komunikasi dengan pelanggan


Komunikasi Berkesan

Komunikasi berkesan merupakan satu proses penyampaian maklumat yang berkesan dan dapat mewujudkan perasaan senang, puas hati, rasa dihargai dan mendorong keinginan untuk saling bekerjasama antara kedua pihak yang terlibat.




Kepentingan Berkomunikasi Secara Berkesan

1. Produktiviti bagi kerja yang diusahakan. Produktiviti bergantung kepada keberkesanan komunikasi yang dipraktikkan oleh anggotanya.  

2. Membentuk hubungan yang baik. 
Kejayaan dalam kehidupan dan karier bergantung kepada kepercayaan orang lain yang menghargai kita. Orang sekeliling akan menaruh kepercayaan kepada anggota organisasi sekiranya tutur kata, tingkahlaku dan penampilan yang ditunjukkan adalah baik.

3. Kemahiran dalam menangani masalah dan konflik juga krisis, juga menguruskan emosi dan tekanan dlm kerja.

4. Kejayaan Organisasi. Kejayaan organisasi bergantung kepada kejayaan kakitangannya berkomunikasi secara berkesan dengan pelanggan. Ia juga bergantung kpd keharmonian dlm perhubungan sesama anggota organisasi yang akhirnya melancarkan kerja dlm mencapai matlamat.


Beberapa aspek perlu ada dalam komunikasi berkesan adalah:

1. Faham keadaan pelanggan - Empati
2. Bercakap dalam keadaan hormat.
3. Tingkat kemahiran mendengar
4. Jujur kepada diri sendiri
5. Sentiasa berpenampilan baik dan menarik
6. Sentiasa bersedia
7. Pelihara kesopanan dan kehalusan budi. Kawal perilaku
8. Guna perkataan tepat, ringkas, dan tekanan suara yang lembut dan jelas.
9. Mengawal memek muka dan pergerakan diri
10. Cuba fahami masalah orang lain
11. Sentiasa berfikiran terbuka


Tips Mudah dalam Komunikasi Berkesan:

1. Murah dengan senyuman

2. Amalkan konsep Empati
3. Menjadi Pendengar yang baik
4. Menunjukkan air muka yang positif
5. Fokus
6. Bicara dengan jelas
7. Takutkan Allah
8. Merendah Diri Kepada Ilahi
9. Tingkat Ketinggian Rohani
10. Takut Kepada Kemungkaran
11. Menginsafi diri/Kita semua sama di sisi Allah



Tips komunikasi Bersama Pelanggan di tempat kerja adalah:

1. Senyum selalu - berikan senyuman
2. Beri salam dan menyapa dengan sopan
3. Panggil mereka dengan panggilan hormat (pangkat mereka) - Elakkan penggunaan 'you'.
4. Pandang ke mata semasa bercakap (Eye contact)
5. Sentiasa memberikan anggukan semasa tetamu bercakap sebagai menggambarkan kita mendengar dan menghormati.
6. Menjawab dengan sopan setiap pertanyaan yang diajukan.
7. Meringankan tangan untuk membantu dalam situasi yang bersesuaian.


Kemahiran Mendengar:

1.Fokus dan faham.
2.Tidak potong percakapan/tidak menyampuk
3.Dengar dan tunjukkan bahawa anda mendengar dan memahami perasaan mereka
4.Tingkatkan hubungan mata dan tunjukkan bahawa anda mendengar dengan penuh
minat. Sila beri perhatian.
5.Mengakui yang anda mendengar dengan menggunakan perkataan yang mudah seperti “oh” , “ok”…”um..hhhmm”
6.Ulangi apa yang telah diperkatakan dan tunjukkan yang anda faham apa yang
diperkatakan.



Halangan dalam Mencapai Komunikasi Berkesan:

1. Bahasa/semantik - perkataan yang berlapis/ berbagai makna (selalunya kiasan)
2. Budaya
3. Punca yang diragukan (gosip)
4. Keadaan sekeliling yang tidak sesuai seperti bising dan sebagainya
5. Leka memikirkan sesuatu
6. Sekatan emosi (tidak mampu meluahkan apa yang difikirkan)
7. Kurang minat dan prasangka/prejudis
8. Tidak yakin
9. Pemahaman yang berbeza/salah pengertian
10. Maklumat yang tidak mencukupi
11. Pengalaman lalu/trauma



Kesimpulannya, amalan komunikasi berkesan dalam kalangan kakitangan di sesebuah organisasi akan meningkatkan status sesebuah organisasi pada pandangan masyarakat, memelihara nama baik, imej dan reputasi organisasi serta melonjakkan organisasi ke mercu kecemerlangan.

Harapan saya semoga penulisan ini bermanfaat untuk kita semua termasuk diri saya dalam memperkemaskan dan meningkatkan kualiti dan prestasi kerja di tempat kerja. Semoga segala apa yang kita lakukan dan laksanakan sentiasa dalam keredhaan dan keberkatan Allah jua...

Salam Hormat


RZH


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe