Skip to main content

Penampilan Diri ke Pejabat...



Malam ni ingin berkongsi mengenai topik Penampilan Diri ke Pejabat atau ke tempat kerja. Kebetulannya, next week saya perlu memberikan talk mengenai tajuk ini untuk kakitangan Pelaksana. Makanya kita tengok dulu secara ringkas apa agaknya perkara2 yang perlu disentuh apabila kita bercakap tentang aspek penampilan diri...slot dua jam tidak boleh untuk saya "jelajahi" semua perkara...tapi memadai dgn konsepnya difahami dan beberapa perkara penting dan asas dalam penampilan diri dapat diingati dan diamalkan oleh peserta.

(Penulisan ini terhenti di awal Mac 2019 lalu atas kekangan masa dan kesibukan yang tidak mengizinkan, ni baru sambung kembali...)

Ceramah saya tentang ini pun telah berlalu pada 11 Mac 2019 lalu dengan lebih kurang 40 orang peserta. Seperti biasa hepi sebenarnya andai saya dapat berkongsi pengetahuan dan pengalaman dalam bidang yang saya minati ini...kira soul saya la dalam bab-bab komunikasi, imej dan penampilan diri ini...tenang dan lapang hati bila dapat berkongsi dan bercakap tentangnya....

Selalunya apabila saya diminta untuk memberikan talk mengenai tajuk ini, saya akan memaklumkan kepada peserta berkaitan tujuan atau objektif kursus ini diadakan. Antaranya adalah:

1. Meningkatkan ketrampilan diri staf dalam profesion (di Pejabat) dan peribadi.
2. Memberi kesedaran tentang kepentingan dan kesan imej terhadap organisasi.
3. Menggalakkan staf ke arah pembentukan imej yang lebih positif.

Ketrampilan Diri

Secara umumnya, apabila kita menyebut tentang ketrampilan diri, ianya mestilah berkaitan dengan penggayaan diri dan imej peribadi dan perkara yang perlu terangkum dalam penggayaan diri dan imej peribadi adalah:

1. Personaliti (Sikap dan Perwatakan)
2. Kemahiran Komunikasi
3. Keyakinan diri
4. Kemahiran perhubungan awam
5. Penampilan Diri (Pakaian/Aksesori/Solekan/Kebersihan Diri)


Penulisan ini saya cuba untuk simplekan saja...ianya lebih kepada menjelaskan tentang makna beberapa "term" yang selalu kita sebut dan kita lafazkan apabila kita bercakap tentang ketrampilan diri...supaya kita betul2 jelas dan faham apakah maksud setiap "term" itu.

Imej Diri

Saya ingin menarik perhatian semua mengenai apa itu Imej Diri. Imej bukan hanya terletak pada cara berpakaian, malah imej juga dinilai dari segi personaliti yang meliputi gaya bercakap/pertuturan, gaya berjalan, makan, duduk, ketawa, hemah diri, kebersihan dan kerapian diri, dan kesihatan.

Imej memainkan peranan yang penting dalam membawa personaliti diri. Ia boleh dikategorikan dalam aspek penampilan, perilaku dan pertuturan. Imej diri ini merupakan pandangan, gambaran dan persepsi terhadap keperibadian atau watak seseorang oleh individu yang lain berdasarkan pandangan pertama orang lain kepada seseorang.

Aspek Imej ini dapat dilihat kepada beberapa komponennya iaitu:

1. Tertib Diri
2. Komunikasi
3. Personaliti
4. Sikap dan Amalan
5. Penguasaan Ilmu Pengetahuan


Personaliti

Sifat dan sikap seseorang yang membentuk perwatakan dan keperibadiannya. Cara kita ‘membawa diri’ di khalayak ramai.


Penampilan Diri

Penampilan diri adalah bagaimana seseorang itu mempersembahkan dirinya kepada orang lain. Gambaran tentang diri kita daripada hujung rambut sehingga hujung kaki. Penampilan menarik mencerminkan keperibadian seseorang. Secara lumrah dan adatnya, orang yang berpenampilan menarik akan dinilai sebagai orang yang berkeperibadian baik.

Penampilan Diri merangkumi:

1.Pakaian 
2.Ekspresi wajah dan Bahasa tubuh
3.Sikap atau pembawaan diri – cara berjalan, cara berbicara, cara berdiri, cara duduk, cara makan, intonasi suara, dsbnya.
4.Kepintaran Bersosial
5.Penjagaan kebersihan dan kerapian diri -rambut, kuku, bau mulut, bau badan, bau kasut dsbnya.
6.Penjagaan Kesihatan
7.Pemakaian Aksesori



Kepentingan Penampilan Diri:

1.Melambang kecekapan seseorang mengurus diri.
2.Meningkatkan keyakinan diri
3.Melambangkan imej organisasi yang diwakili
4.Membentuk perhubungan seterusnya. Menarik orang untuk meneruskan perbualan dan perkenalan dengan kita.
5.Mewujudkan rasa hormat dan rasa percaya orang kepada kita



Bagaimana membina imej kendiri yang positif:

1.Sering merasa gembira.
2.Mempunyai keyakinan diri
3.Percaya sepenuhnya kepada diri
4.Berfikiran positif
5.Profesional
6.Matang
7.Berkebolehan
8.Yakin
9.Sentiasa ingat semua yang ada adalah pinjaman sementara – Keimanan kepada Allah.



Kebersihan dan kerapian diri:

1. Badan tidak berbau
2. Gigi bersih dan dan mulut tidak berbau
3. Kuku bersih dan dipotong pendek
4. Rambut, misai, janggut, jambang dirapikan
5. Mata, hidung (bulu hidung), telinga dibersihkan
6. Menjaga adab bersin / batuk / buang angin / sendawa
7. Memastikan pakaian digosok



Pekeliling Perkhidmatan Berkaitan Etika Berpakaian Penjawat Awam

1. Pekeliling Perkhidmatan Bil. 2 Tahun 1985 (Pakaian Masa Bekerja Dan Menghadiri Upacara Rasmi Bagi Pegawai-Pegawai

2. Pekeliling Perkhidmatan Bil. 1 Tahun 2006 (Fesyen Pakaian Alternatif Sebagai Pakaian Semasa Bekerja Dan Menghadiri Upacara Rasmi

3. Pekeliling Perkhidmatan Bil. 1 2008 (Pemakaian Batik Malaysia Oleh Pegawai Awam Pada Hari Khamis

4. Pekeliling Perkhidmatan Bil 9 Tahun 2013 (Pemakaian Two/Three – Piece Pant Suit Bagi Pegawai Awam Wanita

5. Kit Pengenalan Perkhidmatan Awam (Muka surat 25 dan 26)


Petikan Kit Pengenalan Perkhidmatan Awam (Muka surat 25 dan 26: Perkara 22 hingga 25)

22. Pegawai tertakluk kepada etika berpakaian yang dijelaskan dalam Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 1985. Selain keperluan berpakaian seragam dan rasmi bagi perkhidmatan tertentu, pakaian pada waktu bekerja untuk pegawai lelaki dalam Kumpulan Pengurusan Tertinggi serta Kumpulan Pengurusan dan Profesional adalah "lounge suite" atau baju kemeja berlengan panjang dengan tali leher dan berseluar panjang serta berkasut kulit atau lain-lain kasut yang sejenis dengannya. Bagi Kumpulan Sokongan (Pelaksana), pegawai lelaki digalakkan memakai baju kemeja berlengan panjang dengan tali leher serta berseluar panjang atau sekadar baju kemeja dengan warna sesuai yang dimasukkan ke dalam dan berseluar panjang serta memakai kasut kulit atau lain-lain kasut yang sejenis dengannya. 

23. Pegawai wanita pula, mereka hendaklah berpakaian sesuai semasa bekerja sama ada berpakaian kebangsaan atau berpakaian mengikut kaum masing-masing serta memakai kasut, cerpu atau yang sejenis dengannya yang sesuai. 

24. Pegawai adalah ditegah sama sekali daripada memakai "Jeans" atau seluar pendek serta memakai selipar, kasut getah dan kasut sukan semasa bekerja. Selain daripada tegahan tersebut, pegawai wanita juga ditegah daripada memakai "slacks" dan apa-apa pakaian yang disifatkan tidak bersesuaian semasa bekerja. 

25. Pegawai diwajibkan berpakaian batik buatan Malaysia pada setiap hari Khamis. Pegawai juga boleh berpakaian batik semasa menyertai rombongan ke luar negeri atas urusan rasmi atau apabila menghadiri sesuatu upacara, perjumpaan atau mana-mana jemputan. Selain itu, kerajaan telah memperkenalkan fesyen pakaian alternatif sebagai salah satu daripada etika berpakaian bagi pegawai awam. Peraturan mengenainya dijelaskan dalam Surat


Kesesuaian Pakaian Wanita ke Pejabat

1. Berpakaian adalah untuk keselesaan dan bukan untuk dipertontonkan, kesederhanaan adalah paling sesuai.
2. Pakaian semasa bertugas hendaklah disesuaikan dengan tugas yang dijalankan. Pakaian seragam adalah lebih sesuai.
3. Pemilihan warna tidak melebih tiga atau empat warna.
4. Elakkan memakai pakaian dari kain yang berkilat.
5. Tudung yang bersesuaian (tidak jarang, tidak keterlaluan fesyen)
6. kasut bersesuaian (berwarna gelap dan bertutup)
7. Pemilihan pakaian yang bersesuaian jika tiada pakaian korporat. Kain yang melekat pada badan tidak dibenarkan.

8.Pemakai seluar Jeans tidak dibenarkan sama sekali.
9. Aksesori yang tidak berlebihan (tidak melebihi lima atau enam)
10. Solekan yang tidak keterlaluan.


Kesesuaian Pakaian Lelaki ke Pejabat

1. Baju Kemeja – sesuaikan dengan bentuk badan, warna kulit dan iklim negara. Elakkan memakai kain jenis berkilat, terlalu jarang dan berwarna garang. Selesa, tidak terlalu ketat dan terlalu besar.
2. Pemilihan kolar kemeja. Kolar apabila dibutang hendaklan selesa dan tidak terasa ketat atau longgar.
3. Corak dan warna merupakan pilihan peribadi. Namun, elakkan warna kuning pekat dan merah jambu.
4. Warna baju hendaklan lebih muda daripada suit.
5. Warna tali leher hendaklah lebih gelap daripada warna baju. Tali leher. Mesti tahu panjangnya supaya sesuai dan kemas apabila dipakai. Tali leher hanya dipakai dengan baju lengan panjang kecuali pakaian seragam.
6. memakai stokin berwarna gelap mengikut warna seluar. Stokin tidak berbau / tidak koyak
7. Aksesori untuk lelaki tidak melebihi empat.


Peraturan asas bagi memakai tali leher: 


1. Ikatan tali leher yang biasa dan sesuai ialah jenis simpul tiga segi.
2. Hujung bahagian tali leher mestilah mencecah bahagian kepala tali pinggang.
3. Elakkan dari memakai tali leher yang terlalu besar. 
4. Tali leher berjalur dengan baju plain. Tali leher plain dengan baju berjalur.
5. Elakkan pakai tali leher plain dengan baju plain kerana padanan ini hanya sesuai jika memakai lounge suit. 
6. Jika guna pin tali leher, tempat yang sesuai adalah bersamaan bahagian tengah saku baju. Jika memakai lounge suit, tempat pin yang sesuai ialah bersamaan dengan bahagian atas saku baju.



Perkara Yang Perlu Dielakkan Semasa Ke Pejabat

1. Tidak tahu protokol berpakaian
2. Terlalu taksub dengan fesyen
3. Tidak menghayati etika berpakaian penjawat awam.
4. Tidak mengambil berat kebersihan diri/ kerapian diri
5. Ingin menunjuk-nunjuk / saling bersaing dalam berfesyen


Setakat ini dulu perkongsian mengenai tajuk Imej dan penampilan diri ke Pejabat. Semoga ianya bermanfaat kepada sesiapa jua yang memerlukannya. Sama-sama kita mempertingkatkan kualiti dan imej diri melalui ketrampilan diri yang unggul dan memberikan aura dan pesona....

Saya tinggalkan dengan beberapa keping gambar semasa saya menyampaikan "talk" mengenai tajuk ini tempohari, juga gambar semasa saya berikan "talk" untuk tajuk yang sama kepada Pemandu beberapa tahun lalu...







Salam Hormat
RZH



Nota Perakuan:
Penulisan ini berdasarkan pengalaman saya, juga pembacaan dan ilmu yang diperoleh semasa menghadiri latihan, juga termasuk lah beberapa rujukan yang saya buat melalui melalui Buku, artikel dan melalui carian google yang saya peroleh. Walau bagaimanapun saya tidak menyenaraikan semua rujukan berkenaan kerana sudah terlupa sumbernya...manakala untuk Buku pula kemudian saya akan masukkan.










Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe