Skip to main content

Menukar Masalah Menjadi Peluang...

Nikmat Allah hadir dalam pelbagai bentuk. Justeru, sebagai hamba Allah latih diri untuk sentiasa bersyukur...

Belajar untuk tidak merungut, berkeluh-kesah, complaint, dan mengungkit kerana sifat sebegini secara tidak langsung akan menjadikan kita hamba yang tidak bersyukur dengan apa yang telah Allah tentukan.

Bersyukur lah dengan apa jua yang Allah berikan kepada kita kerana itu lah bahagian kita yang telah tertulis. Jika kita bersyukur insyaAllah, Allah akan tambahkan lagi. Jika kita tidak bersyukur, kehidupan kita ibarat pokok kering dan tidak berbuah...merugikan.

Jika kita jenis orang yang suka merungut dan kaki complaint, mungkin tips ini boleh cuba diamalkan:

1. Sentiasa pandang kepada orang lebih susah daripada kita dan bukan pandang orang lebih baik daripada kita supaya kita tahu betapa bernilainya apa yang kita ada itu untuk disyukuri.

2. Letakkan diri kita di tempat orang lain. Jika kita tak mahu perkara2 menyakitkan orang buat pada kita, maka pastikan kita juga tak buat pada orang.

3. Belajar untuk redha, berlapang dada dan bersyukur selalu. Dengan redha, berlapang dada, dan bersyukur kita akan lebih tenang dan bahagia.

4. Belajar melihat perkara drpd sudut positifnya. Tukar masalah menjadi peluang.

5. Anggap apa jua yang berlaku adalah susunan Allah yang terbaik buat kita. Pasti ada hikmah dan rahsianya..Jadi sematkan dalam hati dan pemikiran kita yang tidak mendahului kebesaran dan kekuasaan Allah. Lebih tahu. Justeru, tak usah kalut dan gundah gulana. Lalui saja mengikut bagaimana ianya akan berlaku...lentukkan perjalanan kita umpama batang yang elastik yang boleh dilentukkan mengikut situasi.

6. Tukar sikap kita daripada suka mengeluh kepada suka berdoa. Gantikan berkeluh kesah kepada doa. Panjat selalu doa kpd Allah. Datang rasa ingin mengeluh terus beristigfar dan tukarkan kpd doa. InsyaAllah.

Justeru itu, andai kita seorang yang suka mencari salah orang, merungut, mengungkit dan sebagainya lagi seumpama, maka berubahlah. Ubahlah sikap dan penerimaan kita kepada sesuatu supaya kita berjaya menukarkan masalah menjadi peluang...insyaAllah hidup kita beroleh kejayaan dunia dan akhirat. Yakin dan percaya!

RZH


Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe