Skip to main content

Emotional Quotient (EQ) dan Intelligence Quotient (IQ)


Dua tiga minggu lepas ada satu program di tempat kerja saya yang saya perlu hadiri..big boss saya memberikan ucapan kpd sidang hadirin yang hadir...dalam ucapan berkenaan big boss ada menyentuh mengenai keperluan seseorang kakitangan itu untuk mempunyai elemen EQ dalam dirinya...dan seterusnya mengamalkan lima prinsip atau dimensi dalam EQ (saya nyatakan huraian ttgnya di bawah nanti)...daripada ucapannya ini menggamitkan saya untuk menulis tentang EQ...

Justeru, saya telah explore tentang konsep EQ dan IQ...walaupun sebelum ini memang saya aware ttg nya tetapi tidak terfikir pula saya untuk menulis tentangnya...

Terima kasih Datuk RJ kerana secara tidak langsung ucapan Datuk memberikan saya inspirasi kepada saya untuk menulis tentang ini...kemampuan dan kejayaan dalam memberikan inspirasi dan motivasi ini adalah salah satu elemen dalam EQ dan ternyata sebagai pemimpin tertinggi, DRJ membuktikan bahawa beliau memilikinya!

Kecerdasan Emosi (Emotional Quotient) adalah satu term yang merujuk kepada kemampuan seseorang dalam menguruskan emosi dan perasaannya. Kemampuan mengenali perasaan sendiri, perasaan orang lain dan mengawal perasaan dan emosi diri sendiri dan orang lain, kesanggupan dalam mengendalikan dorongan hati dan perasaan sendiri, kemampuan memahami perasaan orang lain (empati). Ia juga mempunyai perkaitan dengan kemampuan seseorang dalam memotivasikan diri sendiri dan diri orang lain, dan ketahanan dalam menghadapi kegagalan.

Kecerdasan Fikiran (Intelligence Quotient) adalah satu term yang merujuk kepada pemikiran seseorang dan kecerdasan berfikir seseorang dalam membuat perancangan dan melaksanakan serta menyelesaikan masalah. Kecerdasan ini akan memberikan seseorang itu kemampuan untuk beranalogi, beranalitikal, berfikiran abstrak, berimaginasi dan memiliki daya kreativiti dan berinovatif dalam apa jua yang dilakukan. Ia juga berkaitan dengan keterampilan berbicara dan  kecepatan dalam mempelajari perkara-perkara baharu.

Dalam organisasi, adalah penting seseorang pekerja itu mempunyai tahap IQ dan EQ kerana kedua-duanya menyumbang untuk seseorang pekerja itu dapat menjalankan kerjanya dengan baik dan cekap. Kedua-dua EQ dan IQ adalah saling melengkapi di antara satu sama lain. IQ ini adalah pemikiran kita yang menggunakan otak, manakala EQ pula adalah pemikiran kita yang menggunakan hati.

Sekadar menarik perhatian semua mengenai gambaran berkaitan tahap IQ dan EQ yang memberi kesan kepada seseorang dalam realiti kehidupan sebenar. Kebiasaannya mereka yang mempunyai IQ yang tinggi ini akan cemerlang dan hebat dalam menghasilkan kualiti kerja, namun demikian kelemahan akan dapat dikesan daripada aspek sosial pergaulan, menjaga hubungan dan rundingan. 

Manakala mereka yang mempunyai EQ yang tinggi pula akan dilihat cemerlang dan hebat dalam menjaga perhubungan dan pergaulan, lebih memahami dan fleksibel dalam membuat keputusan kerana mereka mengambil kira soal hati dan perasaan juga emosi orang lain. Kerana itulah dikatakan mereka yang mempunyai EQ yang tinggi ini juga adalah mereka yang lebih popular, disenangi dan mendapat tempat di hati semua orang.

Suatu ketika dulu, dikatakan bahawa seseorang yang mempunyai IQ yang tinggi akan mampu untuk menguruskan organisasi dengan baik. Walau bagaimanapun hakikatnya dalam kehidupan ini kita berurusan dengan manusia yang mempunyai hati dan perasaan..kita bukan berurusan dengan mesin, komputer, "robot" yang telah diprogramkan. Sudah pasti sentuhan kemanusiaan itu melalui kehebatan dalam aspek komunikasi itu lebih penting dalam mempengaruhi dan membujuk seseorang.

Perkembangan dunia hari ini memerlukan organisasi mempunyai pemimpin yang mempunyai tahap EQ yang tinggi dalam kepimpinannya, dan bukan hanya setakat mempunyai tahap IQ yang baik.

Para pengkaji mengatakan bahawa 80% kejayaan di tempat kerja bergantung kepada EQ sementara hanya 20% bergantung kepada IQ (Martinez, 19197 & Kirch, Tucker, Kirch, 2001).

Pada pandangan saya EQ itu boleh dikuasai oleh semua orang tanpa mengira tahap IQ nya kerana EQ ini bergantung kepada tahap kawalan emosi, hati dan perasaan seseorang itu. Semakin bagus seseorang itu mengawal tahap emosi maka semakin tinggi la tahap EQ yang dimiliki oleh individu berkenaan. Semakin bagus seseorang itu memiliki ciri-ciri diri  dan nilai-nilai murni dalam kehidupan, dan penguasaan komunikasi yang baik maka semakin baik lah tahap EQ nya.


Kepentingan EQ di tempat Kerja

EQ adalah elemen penting untuk mewujudkan keadaan di tempat kerja yang produktif dan harmoni. Ia sangat penting dalam menangani soal hati dan perasaan pekerja yang berlaku dalam organisasi apabila berhadapan dengan satu-satu masalah.

lima Dimensi EQ adalah:

1. Kesedaran diri (self-awareness)
2. Kawalan diri (self-regulation)
3. Motivasi diri (motivation)
4. Empati (Emphaty)
5. Kemahiran sosial (Social skills)

kelima-lima dimensi ini andai dapat kita hayati sebaiknya, praktikkan di tempat kerja dan dalam kehidupan peribadi, sudah pasti segalanya akan dapat dilaksanakan dengan baik tanpa sebarang kesulitan dan konflik yang wujud.

Secara peribadinya, saya ingin berkongsi pandangan saya mengenai mengapa pentingnya dimensi EQ ini dalam urusan kerja. Saya pecahkan kepada dua peringkat, iaitu peringkat ketua dan peringkat staf seliaan.

Di peringkat ketua mengapa seseorang ketua itu perlu mempunyai tahap EQ yang tinggi:

1. Ketua memainkan peranan dalam menggambling semua staf di bawah seliaannya untuk melaksanakan kerja bagi mencapai objektif organisasi. Sekiranya Ketua tidak mempunyai EQ yang tinggi bagaimana mungkin beliau dapat "membeli hati dan jiwa" staf seliaannya agar dapat sama-sama melakukan kerja dengan baik dan mengamalkan konsep "kerja itu ibadah" yang nanti dikaitkan dengan soal keikhlasan dalam kerja dan bukan menjalankan kerja kerana "terpaksa". Seorang ketua yang dapat "membeli hati dan jiwa" staf seliaannya akan lebih mendapat kerjasama dan komitmen daripada staf berbanding ketua yang hanya berorintasikan matlamat sahaja tanpa mengambil kira soal hati dan perasaan dan emosi staf seliaanya. 

2. Ketua memainkan peranan dalam membuat keputusan. Sekiranya mempunyai tahap EQ yang rendah seseorang ketua berkemungkinan cenderung untuk membuat keputusan mengikut keperluan pemikirannya yang berlandaskan IQ semata-mata bagi tujuan mencapai objektif organisasi tanpa mengambilkira tahap penerimaan staf seliaan, tahap kepuasan hati staf yang akhirnya memberikan rasa tidak gembira staf dengan sistem atau budaya kerja yang ada dalam organisasi yang dipimpin oleh ketua yang rendah tahap EQ nya.

3. Ketua juga memainkan peranan dalam menyelesaikan masalah dan konflik dalam organisasi. Sekiranya tahap EQ yang rendah, bagaimana mungkin seseorang ketua mampu untuk menyelesaikan masalah dan konflik dengan baik kerana umum mengetahui bahawa masalah dan konflik ini selalunya timbul disebabkan oleh ketidakpuasan hati yang berlaku. Justeru, untuk menanganinya pastilah ia melibatkan kebijaksanaan ketua dalam mengendalikan hati dan perasaan.

4. Ketua juga berperanan dlm memberikan motivasi dan inspirasi kepada staf seliaannya untuk terus mantain dengan momentum dan semangat bekerja. Ketua yang mempunyai tahap EQ akan mampu melaksanakan peranan ini dengan jayanya.

Di peringkat staf seliaan mengapa seseorang staf itu perlu mempunyai tahap EQ yang tinggi:


1. EQ yang tinggi akan menjadikan seseorang kakitangan dapat mewujudkan pergaulan sosial yang baik dengan ketua dan rakan setugas, dan saling memahami antara satu sama lain. Apabila hubungan yang baik berlaku antara staf dengan ketua dan antara staf dengan rakan setugas, sudah pasti organisasi itu mempunyai tahap "team work" yang baik. Kejayaan satu-satu organisasi adalah juga dipengaruhi oleh tahap pemuafakatan dan persefahaman yang tinggi anggota organisasinya.

2. EQ yang tinggi juga akan menjamin tahap responsif staf yang baik atas apa jua arahan kerja yang diterima. Staf tidak akan mudah melatah atas segala salah faham yang berlaku...rasional dalam menerima teguran dan positif dalam menghadapi apa jua kegagalan.

3. EQ yang tinggi juga akan menjamin aspek kawalan diri yang baik dengan menjaga sikap dan tingkahlaku supaya terus mempunyai nilai2 murni yang baik dan saling faham memahami dan hormat menghormati dan memberikan khidmat yang terbaik dan berkualiti kepada ketua, sesama rakan sekerja dan pelanggan. Staf yang mempunyai EQ yang tinggi pandai membina dan dan menjaga hubungan. Dalam masa yang sama juga  masalah disiplin kakitangan terpelihara.

4. Tahap EQ yang tinggi juga akan menyebabkan staf dapat mengendalikan tekanan kerja dengan baik dan ini akan memberikan kesan yang positif kepada diri dan kesihatan...kita semua tahu emosi yang tidak stabil dan tekanan kerja yang tinggi akan memberikan kesan kepada tahap kesihatan dan ini boleh menjejaskan prestasi kerja seseorang kakitangan. Mungkin masalah cuti sakit dan cuti rehat akan berpanjangan dan mengganggu kelancaran kerja di pejabat.

Secara kesimpulannya, sebagai ketua atau staf seliaan, elemen EQ dan IQ ini merupakan kedua2 elemen yang sangat penting dalam menjamin prestasi kerja yang cemerlang, hebat dan berkualiti. Soal EQ perlu lebih mendominasi kerana kemahiran ini boleh menjamin kawalan keseluruhan dalam aspek dalaman dan kemanusiaan yang melibatkan hati dan perasaan. Mengikut kajian juga mereka yang mempunyai EQ yang tinggi adalah mereka yang mempunyai potensi kepimpinan yang tinggi...kerana itu dapat dilihat kini kebanyakan syarikat-syarikat gergasi telah menetapkan syarat supaya pekerja yang mereka ambil perlulah melepasi tahap EQ yang ditetapkan. Tahap EQ seseorang sebenarnya lebih memberikan  impak yang besar kepada organisasi.

Semoga kita semua terus diberikan tahap EQ dan IQ yang baik untuk terus memberikan khidmat yang cemerlang dan berkualiti.

Just my two cents..semoga ianya bermanfaat buat kita semua.

Salam hormat,
RZH

Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe