Skip to main content

Budaya Kerja Seorang Ketua (Pengurus) Perlu Hindari!


Ramai orang yang bercita-cita tinggi untuk menjadi ketua, pengurus ataupun pemimpin. Menjadi seorang ketua bukan semudah yang dilafazkan...tanggungjawab mmg besar...
dan tanggungjawab yang perlu digalas ini adalah setimpal dgn kuasa dan pangkat yang disandang.

Sebagai ketua dan pengurus kita memikul amanah dan tanggungjawab yang berat dan bukan boleh kita sewenang2nya mengambil mudah setiap amanah yang dipertanggungjawabkan.

Kalau kita hanya ingin memiliki pangkat dan kuasa sedangkan diri kita tidak bersedia dan tidak mahu menjalankan tanggungjawab 
setimpal dgn pangkat dan kuasa juga upah yang diterima...makanya lebih baik kita cepat-cepat muhasabah diri agar kita tidak terus hanyut dalam "dunia ciptaan sendiri"..

Mempunyai seorang ketua atau pengurus yang ciri-ciri kepimpinan tidak setara dengan pangkat dan kuasa yang dimiliki mmg akan menyulitkan dan menyusahkannya. Seandainya tidak dibendung 
dan dibiarkan berterusan akan mengundang kegagalan dalam organisasi.

Dalam hubungan ini, antara beberapa sikap dan budaya kerja tidak baik yang perlu dihindari sebagai seorang ketua atau pengurus adalah:

1. Mengamalkan "Budaya sila urus". Semua kerja diminute kan kepada staf seliaan. Panduan bagaimana tugas itu perlu dilakukan tidak diberi...pandai2 la staf buat asalkan siap. Kalau lah ini budayanya maka hasil kerja berkenaan adalah bukan standard kerja seorang pegawai...

2. Sentiasa "missing in action" atau singkatannya MIA...dalam waktu pejabat sentiasa hilang dan tidak dapat dijejaki. Langsung tidak hadir rasa bersalah dalam diri apabila sewenang-wenangnya "hilang".

3. Disiplin diri tidak dijaga. Datang lewat sesuka hati dan balik awal sesuka hati..keluar makan berjam-jam...banyak menggunakan masa pejabat untuk urusan peribadi. Seakan gayanya peraturan kerja tidak terpakai kepada Bos dan hanya terpakai kepada anak buah sahaja...

4. Tidak serius dan tidak fokus kepada kerja. Buat2 sibuk....
hakikatnya dia membuang masa dgn merayau2 dan bersembang kosong di pejabat...sekejap borak dgn staf ni sekejap borak dgn staf tu...sekejap ke pantry sekejap ke bilik air dan pelbagai bentuk aktiviti yang membuang masa.

5. Melayan media sosial semasa waktu bekerja...FB, IG, wasap yg bukan berkaitan kerja.

6. Sengaja Menangguh kerja sedangkan ia boleh disiapkan segera.

7. Pilih kasih terhadap staf seliaan. Sikap pilih kasih bos terhadap staf akan mendatangkan ketidakpuasan hati staf yang lain dan akan mencetuskan ketidakharmonian dan konflik yang akhirnya memberikan kesan kpd motivasi staf terhadap kerja.

8. Mengamalkan "Budaya Tai chi". Suka mengelak dan mengelat dlm kerja, yang akhirnya pegawai seliaan yang lain yang akan menjadi mangsa untuk menyelesaikan tugas berkenaan.

9. Budaya menuding jari dan menyalahkan orang lain atas kegagalan.

10. Suka memburuk2kan orang lain atau bercerita dan menghebahkan keburukan orang lain sedangkan realiti sebenar bukan seperti yang diceritakan.

11. Suka membesarkan isu sedangkan isu berkenaan kecil sahaja dan boleh diselesaikan.

12. Suka berdendam dan mencari peluang dgn kuasa yang ada untuk membalas dendam atau "menghukum".

13. Mengenepikan soal integriti dan harga diri. Contohnya mengambil peluang atas kuasa yang diberi untuk kepentingan diri sendiri, mengambil kesempatan atas urusan perolehan dengan mengamalkan budaya "under table"...

14. Hanya sekadar menjalankan rutin sahaja di pejabat dan langsung tidak ingin beratkan fikiran untuk memikirkan soal penambahbaikan, soal strategik yang blh memberi benefit dan nilai tambah kpd organisasi...rutin kerja pun diserahkan semuanya kepada staf...hanya tinggal sign saja itu dan ini...

15. Mudah dipengaruhi, mudah percaya kepada khabar angin tanpa menyelidikinya terlebih dahulu. Tindakan diambil tanpa usul periksa.

16. Mementingkan diri sendiri dan tidak mempedulikan kehendak dan keperluan juga pandangan staf seliaan.

17. Kebajikan staf tidak dipedulikan. Kita perlu maklum bahawa dalam pekerjaan, kebahagiaan bekerja dan kepuasan bekerja yang tinggi adalah perkara penting untuk kejayaan sesebuah organisasi. Staf yang tidak hepi dan tertekan akan memberikan kesan kepada prestasi kerja.

18. Kemajuan kerjaya staf tidak dirancang dan dilaksanakan secara tersusun dan sistematik. Budaya "asalkan kita dapat, orang lain biarkan saja".

19. Tidak mahir dgn kerja, tidak menguasai skop kerja, tidak tahu dan tidak faham peraturan...dan tidak ingin belajar.

20. Tidak berfikiran strategik dan membuat keputusan yang boleh menimbulkan tandatanya dan boleh dipersoalkan.

21. Mengejar "glamour" dan populariti...sebagai pemimpin lupakan saja untuk mengejar glamour dan populariti...sebaliknya ikhlas 
dgn kerja dan lakukan yang terbaik. Allah tahu mana nak letak kita nanti...

22. Memberikan arahan yang tidak jelas dan mengelirukan dan berharap agar staf seliaan dapat membaca fikirannya. Cara kerja sebegini boleh menyebabkan anak buah atau staf seliaan tidak faham apa yang perlu dilakukan dan apa yang ketua inginkan dan ini memberikan masalah dlm ketidaklancaran kerja juga dan boleh menyebabkan rasa tidak puas hati dan kecewa berlaku.

Secara kesimpulannya, seandainya kita diberikan tanggungjawab besar dan kuasa untuk mengurus, maka laksanakanlah tanggungjawab itu dengan baik dan penuh dedikasi. Kalau kita tidak tahu maka belajar lah..bertanyalah...ilmu yg luas ini untuk dituntut dan dipelajari..yang penting ada kemahuan untuk berubah...bak kata pepatah..di mana ada kemahuan, di situ ada jalan...

Sentiasa ingat bahawa ikrar kita bukan hanya sekadar ikrar kepada organisasi tetapi juga ikrar kita kepada Allah...sentiasa sematkan di fikiran kita bahawa pada setiap saat kita diperhatikan oleh-Nya...
takut lah kita kepada pembalasan dari Allah seandainya kuasa yang diberikan kepada kita itu, kita gunakan di jalan yang tidak Allah redhai...

Salam hormat,
RZH

Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe