Skip to main content

Cipta Perhubungan yang Berjaya...


Malam ni singgah sekejap ke blog...saje2 mengintai dan menjenguk "bertanya kaba"...tiba2 rasa nak menulis juga...hmmm...penat dah sebenarnya..tapi kerana pada saya penulisan itu satu terapi...maka  menulis juga...

Fikiran sebenarnya tak mampu lagi untuk berfikir yang berat2...jadinya pada entri kali ini saya memilih untuk berkongsi penulisan dari Jack Canfield, salah seorang penulis Bestseller Chicken Soup for the Soul...saya membaca bukunya yang bertajuk "The Success Principles"...sekadar berkongsi salah satu tajuk dalam buku ini, iaitu "Cipta perhubungan yang berjaya".

Kata Jack:

Dalam mencipta perhubungan yang berjaya...seseorang itu perlu mengamalkan prinsip-prinsip berikut:

1. Mendengar dengan teliti
Katanya "mendengar beratus kali. Memikirkannya beribu kali. Bercakap hanya sekali". Kurangkan berdebat dan banyakkan mendengar. Tunjukkan minat, bukan menjadi orang yang diminati. 


2. Proses Heart Talk (Bercakap dengan hati)
Kebanyakan komunikasi ada persamaan dengan permainan bola ping pong, iaitu orang hanya bersedia bagi melontarkan pendapatnya, tetapi berhenti sejenak bagi memahami pendapat dan perasaan yang berbeza dapat menjinakkan lawan dan menjadi kawan sepasukan yang baik ~ Cliff Durfee

Heart talk adalah proses komunikasi berstruktur di tahap peringkat yang paling jujur tanpa perlu berasa takut dikritik. Ia adalah proses yang paling berguna untuk menarik keluar dan membebaskan emosi yang terpendam.

3. Segera bercakap benar
Kita akan berasa lega bila bercakap benar. Hubungan akan dirasai lebih rapat. Bercakap benar akan mengelakkan kita melukai perasaan orang lain.

4. Bercakap dengan jelas
Bercakap dengan niat dan penuh integriti. Kata-kata perlu seiring dengan apa yang kita ingin hasilkan. Bercakap benar akan menaikkan semangat, dan mengiyakan nilai orang lain. Berhenti berbohong kerana berbohong itu akan membuatkan orang hilang kepercayaan kepada kita.

5. Apabila was-was, periksa semula

6. Jadikan penghargaan luar biasa amalan biasa
Kajian pengurusan mendapati bahawa 46% pekerja meninggalkan syarikat kerana mereka berasa tidak dihargai. 61% berkata ketua mereka tidak mengutamakan mereka sebagai individu dan 88% berkata mereka tidak menerima pengiktirafan atas kerja yang dilakukan.

Penghargaan adalah rahsia kejayaan - apabila kita berada dalam keadaan menghargai, kita berada dalam keadaan getaran emosi tertinggi. Hukum tarikan menyatakan bahawa suka menarik suka, kita menarik lebih banyak kemewahan serta menjadi lebih banyak untuk disyukuri dan lebih banyak yang kita dapat.

7. Pelihara persetujuan
Tepati janji. Soal  integriti dan estim diri.

8. Bawa diri dengan bergaya
Mengekalkan ketenangan dan kelembutan walaupun sedang tertekan. Menentang kebakhilan, perkara remeh-temeh dan kekasaran bahasa. Bertanggungjawab ke atas tindakan dan hasilnya. Meneguhkan integriti dalam apa jua suasana. Mengembangkan erti menjadi manusia.

Sekadar perkongsian cuma penulisan daripada Jack Canfield. Semoga bermanfaat buat kita semua.

Salam Hormat,
RZH

Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe