Dalam ajaran agama Islam, bekerja untuk mencari nafkah atau pendapatan yang halal, adalah merupakan satu jenis ibadah kepada Allah yang akan diberikan ganjaran pahala di akhirat kelak. Ibadah mencari nafkah ini digolongkan kepada ibadah umum. Ibadah khusus pula antaranya termasuklah sembahyang lima waktu, berpuasa, memberi zakat dsbnya. Ibadah umum boleh dibuat pada bila-bila masa dan di mana jua. Ia tidak melibatkan masa atau tempat khas.
Ketua yang faham bahawa tugasnya sebagai ketua ( pengurus, pentadbir, pengarah dsbnya)' akan menjalankan tugas dengan niat suci, jujur, ikhlas, berlandaskan yang baik dan meninggalkan yang jahat, bekerja dengan tekun, cekap, bertanggungjawab, kerjasama dan tiada halangan daripada menunaikan kewajipan kepada Allah.
Ketua yang tidak memahami bahawa menjalankan tugas yang diamanahkan adalah satu bentuk ibadah, dia sebenarnya merupakan seorang ketua yang tidak bijak dan tidak baik. Mungkin apa yang mereka faham bahawa ibadah itu hanyalah berkaitan dengan masjid dan sembahyang sahaja, maka akan timbullah gejala-gejala tindas menindas, menyekat rezeki orang lain, iri hati, tidak cuba menimbulkan pengurusan yang cemerlang dan cekap, melakukan sesuatu berdasarkan rasa hati dan bukan akal yang bijak dan waras. Timbulnya gejala-gejala rasuah, menipu, menjalankan kerja dengan tidak bertanggungjawab dan sebagainya adalah disebabkan mereka tidak mengaitkan bahawa kerja yang dilakukan juga merupakan ibadah.
(Dipetik sepenuhnya dari buku 'Panduan Komunikasi dan Pengurusan Cemerlang' oleh Aziz Salleh)
Ketua yang faham bahawa tugasnya sebagai ketua ( pengurus, pentadbir, pengarah dsbnya)' akan menjalankan tugas dengan niat suci, jujur, ikhlas, berlandaskan yang baik dan meninggalkan yang jahat, bekerja dengan tekun, cekap, bertanggungjawab, kerjasama dan tiada halangan daripada menunaikan kewajipan kepada Allah.
Ketua yang tidak memahami bahawa menjalankan tugas yang diamanahkan adalah satu bentuk ibadah, dia sebenarnya merupakan seorang ketua yang tidak bijak dan tidak baik. Mungkin apa yang mereka faham bahawa ibadah itu hanyalah berkaitan dengan masjid dan sembahyang sahaja, maka akan timbullah gejala-gejala tindas menindas, menyekat rezeki orang lain, iri hati, tidak cuba menimbulkan pengurusan yang cemerlang dan cekap, melakukan sesuatu berdasarkan rasa hati dan bukan akal yang bijak dan waras. Timbulnya gejala-gejala rasuah, menipu, menjalankan kerja dengan tidak bertanggungjawab dan sebagainya adalah disebabkan mereka tidak mengaitkan bahawa kerja yang dilakukan juga merupakan ibadah.
(Dipetik sepenuhnya dari buku 'Panduan Komunikasi dan Pengurusan Cemerlang' oleh Aziz Salleh)
Comments
Post a Comment