Skip to main content

Adab sopan kita semakin hilang...

Sekadar penulisan daripada cerita pendek yang berlaku di depan saya. Kisah ni dah dua minggu sebenarnya berlalu, cuma saya tidak sempat untuk menulis. Saya sekadar menulis daripada sudut pemikiran dan pemerhatian saya saja...mungkin ianya tidak betul begitu dan sudah pasti sudut pandangan saya tidak semestinya sama dari sudut pandangan orang lain. Pun begitu, mungkin sama-sama kita boleh mengambil pengajaran dan iktibar atas apa yang berlaku supaya kita tidak melakukan perilaku sebegitu.

Saya dari perjalanan pulang dari salah satu negeri di sebelah Pantai Timur, singgah di satu R&R untuk solat jamak zohor dan asar. Masa saya nak solat, di sebelah saya ada seorang wanita yang dah selesai solat tapi masih lagi dalam kain sembahyang. Bila saya masuk saya memberikan salam, masa tu ada beberapa orang dengan hal masing-masing dan mungkin salam saya dijawab dalam hati.

Bila di tahiyat akhir, terdengar satu suara daripada belakang, "akak dah sudahkah?"...walau sedang khusyuk dalam solat sempat terdengar juga jawapan balas dengan nada yang tidak begitu mesra "nak tunggu solat asar sekali"...di akhir intonasi bunyi seakan sedikit mendengus...pada saat itu saya sedang memberikan salam, tapi saya perlu menyambung terus untuk dua rakaat lagi jamak qasar solat saya.

"Saya guna sekejap aje akak, zohor dah nak habis ni" saya dengar suara adik tu mendatar dan agak cemas...mungkin cemas kerana dalam beberapa minit lagi waktu asar akan masuk. Walau sedang dalam bacaan solat, saya menyedari orang sebelah saya bangkit dan beredar ke tepi...sunyi sepi tanpa suara namun telekung surau R&R itu bertukar tangan.

Saya meneruskan solat saya tanpa mengambilkira apa yang berlaku selepas itu...keadaan sunyi sepi kerana masing-masing sedang fokus kepada solat. selesai memberikan salam, saya tidak sempat melihat tuan punya suara yang bergegas nak solat zohor tadi...sebab dia dah selesai solat dan telahpun beredar...tapi kelihatannya telekung solat yang digunakan tadi dibiarkan begitu saja di sejadah, tanpa berlipat, atau menyangkutkan semula ke penyangkut telekung dalam surau tu atau mungkin kalau ikut adabnya menghulurkan atau menanyakan semula kepada orang yang dia minta tadi yang masih ada di situ.

Selesai berdoa, saya melipat telekung sembahyang saya (telekung saya sendiri yang memang saya standby dalam kereta), dan dalam masa yang sama mata saya sempat melirik kepada seorang wanita yang sedang tekun mengadap handphonenya...dalam hati saya berbisik "mungkin ini orangnya yang beri jawapan "nak tunggu solat asar" dengan nada yang agak tidak begitu mesra tadi...orang yang membuka kain sembahyang "dengan terpaksa" dan tanpa berkata apa-apa untuk memberi laluan kepada adik yang telah beredar tadi menggunakannya dulu.

Hmmmm...dua kesimpulan yang saya buat dalam diri saya sesambil saya beredar meninggalkan surau.

Pertamanya, adab sopan orang kita kini semakin hari sudah semakin hilang dan pudar rupanya...tiada lagi budi pekerti dan kelakuan yang manis bila berkomunikasi sesama kita...walau saling tidak mengenalipun, adab seharusnya perlu sentiasa dijaga...kita semua sama satu bangsa dan satu agama...masa tu pula sedang berada di rumah Allah untuk mengerjakan ibadah wajib...betapa sombongnya hati manusia, sedangkan pada masa itu sedang ingin mengadap Allah.

Keduanya, yang "meminta" telekung dan yang "memberipun" kedua-duanya pada saya sama tidak mesra dan tidak sopan, yang sorang ni mmg betul lah dia meminta kerana sedang terdesak sebab waktu zohor dah nak habis, dan pada masa itu tiada telekung lain lah yang tersangkut, tapi yang tak betul dan tak bagusnya bila dah selesai guna..telekung tu ditinggalkan macam gitu aje di sejadah dan terus beredar.

Yang memberi tu pula...memberi dengan cara yang tidak mesra betul...sedangkan telekung tu milik surau tu pun sebenarnya...dengan tidak berkata apa-apapun...dibuka dan ditinggalkan atas sejadah begitu saja...dan terus beredar ke tepi. Sama ada dia pandang ke wajah orang yang meminta dan melemparkan senyuman atau tidak, itu saya tidak pasti kerana saya tidak nampak apa yang berlaku sebab saya masih sedang solat. 

Semoga kita semua terus menjaga adab dan perilaku kita agar sentiasa baik dan dapat membahagiakan orang di sekeliling kita. Hindarilah sifat yang sombong dan sifat tidak peduli kerana tidak ada satupun benda di dunia ini kekal menjadi milik kita...semuanya milik Allah yang hanya dipinjamkan saja kepada kita. Tidak rugi kita beradab sopan, mengamalkan sifat yang mesra dan sentiasa mengukirkan senyuman kerana senyuman itu adalah juga terapi kepada diri kita dan diri orang lain juga.

Sekadar Bicara Hati,
RZH

Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe