Skip to main content

Plan Berjalan-jalan...Trip to Singapore

Haishhhh...pulok doh! Haha

Geng sahabat syurga bersembang ttg trip untuk travel ke selatan pula, ke JB dan masuk Spore. Owhhh, mcm biasa saya ni follow aje bab travel yang geng dah atur. Nak plan sendiri tak sempat..so biar geng plan, kita follow ajer. Yang penting, block tarikh tu siap2...kalau tak block nanti orang isi terlopong ko sbb diari ko bukan milik ko...haha kemahhh.

Saya pun onzzzz. Intai diari, tiada event utama masa tu, makanya saya block awal supaya nanti tidak diisi dengan meeting.

Sekian lama tak ke Spore..bandaraya global metropolitan. Kali terakhir pergi rasanya lebih 10 tahun lalu. Adusss..lama benar doh tu. Pasti banyak yang telah berubah. Perkembangan dunia yang semakin moden ni pasti merubah segalanya. Sedangkan ombak merubah pantai, masa merubah manusia, apa lagi teknologi yang makin moden...lagilah pesat perubahannya.

Pada saya, secara peribadi tiada apa yang menarik sangat di Spore ni..Spore ni sebuah negara kecil saja, lebih kurang 720km persegi dengan penduduk seramai 5 juta orang. Spore ni sangat pesat dengan pembangunan, bisnes dan kekayaan...antara pelabuhan tersibuk di dunia. Pada saya jika ke sini, hanya sekadar berjalan2 tengok tempat orang dan menikmati keindahan dan kecantikan alam ciptaan Allah. Itu saja.

Jika berckp tentang bab makan, pada saya tiada apa yang istimewa di sini...sudah pasti satu masalah lah untuk saya jika berada di sini. Hehe...saya ni agak susah sikit nak mkn di Spore sbb saya ni mmg jenis tak makan kedai mamak atau kedai indian muslim. Ada satu tempat makanan melayu, , iaitu di Kampung Gelam. Saya lunch masakan melayu di tempat ni masa pergi dul. Jika kat area Little India..mmg kedai makan Indian la yang ada...uwaaaa.

Trip ke Spore nanti saya plan nak g juga ke Jalan Ampas, zaman kegemilangan Filem melayu dan zaman kemasyuran P. Ramlee. Ingin sekali melihat sendiri di depan mata dan menikmati pemandangan Studio Jalan Ampas dulu. Walaupun sudah usang dan tidak lagi seperti dulu...tetap juga terasa nak tgok depan2 mata. Terbayang watak2 seniman dan seniwati perfileman melayu dulu2 yang dirakamkan di studio Jalan Ampas ni...memori mereka penuh di sini..saya sekadar ingin berada di tempat ini dan membayangkan seniman dan seniwati kita dulu2 "berada di situ" suatu ketika dulu...berpuluh tahun yang lampau...Allahuakbar. Al-Fatihah buat semua pelakon perfileman melayu ini.

Beberapa tempat yang wajib untuk saya pergi adalah di Bugis Street dan Masjid Sultan. Bugis Street ni umpamanya macam Jalan TAR di KL la..banyak brg berbentuk cenderahati ada di sini. Opkos akan bergambar di mercu tanda Spore, Merlion.

Trip kami ke sini nanti tiga hari dua malam saja insyaAllah jika tiada aral ysng mendatang. Kita cuma merancang, namun Allah yang menentukan segalanya.

RZH







Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe