Skip to main content

Adab Dalam Berkomunikasi...


ADAB DALAM BERKOMUNIKASI

anggerikdesa

Adab atau etika dalam berkomunikasi ni sebenarnya sangat mudah untuk kita lakukan...tinggal lagi kita nak buat atau tidak saja...mak-mak kitapun memang sudah terapkan adab ini dalam diri kita masa kita kecil lagi...
------------------------------------------------
.Ukirkan Senyuman

.Pandang Mata bila bercakap

.Panggil nama atau gelaran yang sesuai

.Intonasi dan nada suara yang bersesuaian.

.Santun bicara dan lancar. Tenang dan steady.

.Saling memahami.
Menganggukkan kepala tanda setuju/sokongan

.Tunjukkan minat untuk berbicara. Tiada sikap "acuh tak acuh", membelek telefon bimbit, mengalihkan perhatian pada perkara lain dsbnya lagi.

.Hormati orang yang sedang bercakap dengan kita.

.Merendah Diri. Elakkan cakap besar, meninggi diri, bangga diri dengan menceritakan kehebatan diri. Biar orang tahu sendiri.

.Elakkan memonopoli perbualan umpama kita lah yang paling hebat. Banyakkan toleransi.

.Beri rasa senang dan bahagia kepada orang yang sedang bercakap dengan kita. Tidak mengguris hati/menyinggung perasaan. Hindari perdebatan/pertelingkahan bicara. Kekal rasa "saling puas hati".

.Akhiri dengan baik dan boleh menjadi bicara yang dikenang dan dihargai menjadikan hubungan berpanjangan

Begitu senangkan untuk kita menjaga adab dalam berkomunikasi dan membina/mengekal hubungan.
Jom sama-sama kita👍👍


Coretan Santai
anggerikdesa
RZH
15 Januari 2021

Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe