Skip to main content

Roti Lembut Gebu Kaedah Tangzhong..

Lewat malam tadi sibuk pula minda ni teringat nak membaking roti. Tiba2 jadi teringat ni sebab gara2 dok tengok2 info2 di youtube kot ada yang menarik perhatian saya..tiba2 muncul di skrin resepi roti paung ni. Lama sangat dah rasanya saya tak buat roti ni. Tiba2 rasa nak buat. Fikiran menerawang membayangkan roti hasil tangan sendiri. Aduhai tak sabar la pulak.

Hmmmm..sudahnya hari ni tak sabar nak keluar awal dari ofis untuk buat roti ni yang sejak malam tadi mengganggu fikiran. Dalam pukul 5.30 pm saya dah tinggalkan ofis.

Bercerita tentang bahan2 buat roti ni, awal2 lagi masa lunch time tadi called Mr. Husband minta belikan tepung roti, yis, fresh milk dan inti kacang merah (readymade). Bahan2 lain memang dah ada kat rumah. Roti punya pasal, sempat pula mendail Mr. Husband..hehe kalau tidak, tak adanya menyempat untuk hello..

Justerunya sampai aje di rumah terus aje ke dapur...tak sabar la pula nak lihat roti ni siap dan terhidang di meja. Saya plan buat roti kosong aje...mmg niat nak makan mcm gitu aje atau cicah kopi o atau nescafe. Memang sedap. Tapi oleh kerana inti badak berendam lebihan masa buat hujung minggu hari tu masih ada, makanya saya buat jugalah bun yang ada inti kelapa ni.

Roti ni orang kata di sebelah Pantai Timur dipanggil "Roti Paung". Hmmmm...mungkin belah Tganu saja kot..sebab di Kelate tak ada pula kawasan saya dipanggil roti paung..tak pasti lah pulak kalau area lain. Yang pasti di sebelah Perak memang dipanggil roti paung sebab MIL mmg sebut roti ni roti paung.

Dalam pukul 7.30 mlm, maka siap lah dough roti ni..saya guna mixer sebab tangan tak berapa kuat sgt untuk menguli...roti kali ni saya guna teknik tangzhong (menggunakan adunan daripada tepung gandum dan air sebagai pelembut roti). Teknik ni saya tengok di youtube malam tadi..makanya masa buat ni saya cuba guna teknik tu. Roti yang telah siap dibentuk ni dibiarkan dulu dalam sejam lebih untuk proses roti tu naik dua kali ganda. Antara masa tu saya menguruskan diri dulu. Dalam pukul 9 lebih saya mula bakar roti ni dalam oven. Bakar roti ni dalam 10 ke 12 minit saja, maka done.

Hasilnya memang saya suka. Terapi pada mata dan hati...








Bagi yang ingin mencuba resepi saya bolehlah menggunakan sukatan ini.

1. Satu kg tepung roti/tepung gandum
2. Telur kuning 3 biji.
3. Yis 11 gm (1 paket)
4. Fresh milk satu setengah cawan
5. Susu tepung 3 sudu besar
6. Gula 3 sudu besar
7. Garam setengah sudu teh
8. Butter 80gm cairkan
9. Adunan pelembut roti (tiga sudu besar gandum campur 250ml air. Kacau atas api hingga pekat.
10. Susu cair dan sedikit pewarna kuning untuk sapu atas roti sebelum dibakar.

Cara-caranya pula, masukkan yis dalam air suam dengan satu sudu gula dan biarkan dalam 10 minit. Campurkan semua bahan dan uli tangan atau guna mixer. Kalau mixer memadai dlm 15 minit. Kalau uli tangan dlm setengah jam, sehingga elastik. Biarkan dough selama sejam ke sejam setengah. Kemudian bentukkan adunan mengikut bentuk yang disukai. Selepas tu biarkan lagi dlm 40 minit sebelum dibakar dalam oven selama 10 ke 12 minit api atas bawah pada suhu 150C bergantung kpd oven masing2.

Maka siaplah roti yang menjadi igauan dan dambaan saya sejak malam tadi, sampaikan tak sabar2 nak membuatnya. Bila dah buat tu..hati rasa happy...bila melihat "kemenjadiannya". Alhamdulillah. 
Justerunya, seperti biasa dalam hidup ni buatlah apa yang kita suka dan apa yang membuat hati kita happy...hatta kalau memasak itu terapi diri...makanya memasaklah....

Sekadar bicara santai,
anggerikdesa
RZH

Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe