Skip to main content

Resepi Sedapzaini: Sagu Gula Melaka Istimewa


Salam 16 Ramadan...

Pada entri kali ini saya ingin berkongsi resepi sagu berkuah gula melaka. Sudah lama sangat sebenarnya saya tidak membuat dessert ni...bila bulan puasa ni fikiran aktif aje menyusun dalam fikiran kuih-muih dan desserts yang menjadi kegemaran saya...itu yang tiba2 teringat nak makan sagu berkuah gula melaka.

Seperti biasa sebelum pergi kepada resepinya, for sure saya suka nak bercerita dulu tentang citer2 yang berkait dgn dessert ni.

Salsilahnya, dessert ni mmg selalu dibuat oleh kakak saya. Kalau sebut tentang sagu gula melaka ni mesti saya teringat kakak saya...selalunya, bila saya bertandang ke rumahnya mmg sagu gula melaka ni akan menjadi salah satu drpd juadah yang dihidangkan...saya memang akan makan bertambah la...hehe..saya mmg peminat setia dan penggemar dessert manis dan berkuah...tapi opcos la mesti kena tgok orang membuatnya juga.

Buat sagu gula melaka ni perlu pastikan sagunya elok2 aje lembutnya...jangan keras sebab kalau keras mmg spoil dan confirm jadi tak sedap. Bila sagunya keras, ia tak akan berpalut elok dgn kuahnya...lebih baik "terlembut" daripada "terkeras".

Jom kita tgok bahan2nya:

1. Sagu satu peket dlm harga dua tiga ringgit tu. Tak kisah sama ada yang  warna atau tidak. Sagu ni ada bermacam2 warna...boleh pilih ikut kesukaan. Tapi kalau warna putih boleh diwarnakan sendiri nanti dgn warna pilihan. Semasa masak sagu tu nanti boleh masukkan pewarna yang disukai.

2. Santan kotak (2 kotak kecil)

3. Susu cair 1 tin

4. Gula putih, gula melaka (nise ore kelate panggil) dan sedikit garam.

5. Daun pandan 3 helai

6. Essence vanila

Cara-cara membuatnya:

1. Sagu dicuci bersih dan ditoskan.
2. Sukatan air lebih kurang agak2 ya, satu cawan sagu bersamaan dgn 3 cawan air.
3. Masakkan sagu dgn air, guna api sederhana. Masukkan sehelai daun pandan yang dah disimpulkan. Kacau selalu. Bila sagu dah masak di mana sagu ni dah jadi jernih...boleh dipadamkan api dan sagu dimasukkan dlm bekas atau loyang. Biar sejuk. Bila dah sejuk nanti boleh simpan dlm peti sejuk.



Cara masak kuah:
1. Santan dan susu cair dimasak atas api sekejap. Masukkan daun pandan yang telah disimpulkan. Masukkan satu sudu besar essence vanila. Tidak perlu sampai mendidih sebab kalau sampai mendidih nanti risau kot kuahnya berketul pulak. Dimasak sekejap saja hanya sekadar untuk masakkan santan tadi. Masukkan satu sudu teh garam bagi tujuan kuah tu rasa lemak2 sikit.

2. Padamkan api dan ketepikan. Bila dah sejuk boleh dimasukkan dlm peti sejuk.

Cara masak gula melaka:
1. Tiga keping/kerek nise dan tiga sudu besar gula juga setengah cawan air dimasak bersama. Masukkan daun pandan yang telah disimpulkan. Masak hingga semua nise dah hancur. Boleh padam api dan bila dah sejuk boleh simpan dalam peti sejuk.


Bila semua dah siap maka bolehlah dihidangkam untuk tetamu dan seisi keluaga. Sagu ni memang sedap dimakan sejuk. Kalau tak sempat sejuk dalam peti sejuk. Boleh dimasukkan ais dalam mangkuk masa makan nanti. Satu lagi tips, kuah sagu ni lagi sedap bila ianya dicampur dgn susu cair dan tidak hanya menggunakan santan sahaja. Rasa susu cair yang lemak2 tu akan menjadikan dessert ini lebih sedap rasanya. Memang menyelerakan.
selamat mencuba buat semua!


Tips:
- Sagu gula melaka ni sedap dimakan sejuk. Disejukkan dulu dalam peti sejuk atau dimasukkan ais semasa nak makan.
- tekstur sagu mestilah lembut dan tidak keras. Biar "terlembut" dari "terkeras".
- kuah akan lebih sedap dan punyai keistimewaan rasa yang tersendiri bila ianya dicampur dgn susu cair dan bukan semata2 santan.


Salam hormat
RZH


Comments

  1. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉
    Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing Manis kaki luka dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4.

    Ia penawar herba yang sangat selamat untuk semua tak kira umur dan harga berpatutan tapi kesannya standing produk harga mahal ribuan ringgit.

    2)Ramai yg dah cuba penawar herba ni dan makin sihat serta mendapat impak positif. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh kita ikhtiar, Insya Allah.☺👍🏻

    3) Banyak pengalaman dh saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh diikhtiarkan termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain-lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh, psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi tulang dan sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Testimoni-testimoni Pengguna Jutawan Herbs:


    ▪Cucu Puan Mazili, Kanser Leukimia ALL B- Cell.

    Puan Mazili ada cucu lelaki berumur 3 tahun 8bulan yang dulu menghidap kanser Leukimia ALL B-Cell (Acute Precursor B-Cell All). Kalau dulu dia mengalami komplikasi limpa dan hati yang dah bengkak tapi sekarang syukur dia dah sembuh dengan rawatan doktor dan rawatan dari Jutawan Herbs.Sekarang dia menjalani kehidupan seperti kanak-kanak sihat lain.
    ..................................................................

    ▪Puan Roselawaty bt Jaafar, 47tahun , Kanser payudara tahap 2, asal dari Kedah.

    Pada tahun 2019 doktor telah mengesahkan dia menghidap kanser payudara tahap 2. Keputusan ujian Memogram di klinik BP Bukit Mertajam, doktor mengesahkan ada ketulan kanser di payudara sebelah kiri. Tetapi doktor tidak dapat pastikan itu kanser kerana bentuknya bulat biasa, sepatutnya ketulan kanser bulat dan tajam-tajam. Jadi dia ke Hospital Metro Sg Petani dan keputusannya negatif. Sekarang ni dia dah bebas dari kanser selepas membuat rawatan di hospital dan mengamalkan Jus Jutawan Herbs dalam masa yang sama. Dia buat gabungan rawatan moden dan herba.

    .................................................................

    ▪Puan Zalina bt Ismail, 48 tahun ,Kanser Payudara Agresif.

    Dia telah disahkan menghidap kanser payudara pada April 2018. Dia mula sedari ade satu garis yang keras di bahagian bawah payudara kanan pada bulan Mac 2018. Jadi dia terus buat ujian memogram dan doktor sahkan dia menghidap kanser payudara agresif serta perlu operate segera. Dia jalani rawatan hospital dan ambil herba Jutawan Herbs bersama-sama. Gabungan rawatan moden dan herba membuatkan dia sembuh sampai sekarang syukurlah makin sihat.
    ..................................................................

    ▪Puan Noraini bt Yusof, Kanser Payudara tahap 3. Dari Shah Alam.

    Pada Mei 2017, Puan Noraini disahkan menghidap kanser payudara tahap 3. Saiz ketulan kansernya ialah 13.3 cm. Dia menjalani kimo dan buang ketulan dengan operation. Dia juga jalani mastectomy, radiotherapy dan herceptin selama setahun. Menantunya terjumpa blog Jutawan Herbs dan menyarankannya untuk ambil rawatan herba Jutawan Herbs dalam masa yang sama meneruskan rawatan hospital iaitu kimo. 4 bulan sekali dia berjumpa Oncologist ,alhamdulillah result semua memuaskan seperti tak ada penyakit kanser pun. Sampai sekarang dia masih ambil herba Jutawan Herbs untuk kekalkan kesihatan dan menguatkan antibodi.

    ...............................................................


    Call atau WhatsApp untuk order dan sebarang pertanyaan di nombor berikut :

    En. Mohd Zuhairi Bin Noordin - 017468 7570

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe