Skip to main content

Hindari Sikap Suka Beralasan dalam Bekerja...



Malam ni santai-santai penulisan saja sesambil restkan minda restkan badan yang mungkin agak kepenatan seharian melalui rutin kerja di ofis. Penat itu penat normal saja...penat yang boleh hilang apabila anggota badan dapat direhatkan di malam hari untuk menyambung kembali rutin pada esok hari.

Ada penat yang bukan normal...hehe apa pula la agaknya "penat yang bukan normal"... penat yang bukan normal adalah apabila penat yang kita rasai bila ditambah dengan penat fikiran sekali...bila kita dilanda stress...tekanan kerja! Penat yang ini memang penat giler...sebab penatnya berganda...penat yang mengambil masa untuk pulih...penat yang perlu kebijaksanaan untuk pulih...

Sekadar menyentuh secara ringkas tentang topik "Hindari banyak beralasan".

Mengapa perlu hindari banyak beralasan ni...sebab ianya akan merosakkan dan memusnahkan...wah sampai begitu sekali ke kesannya...memang ya! Jom kita tengok bagaimana ia merosakkan dan memusnahkan...

Kita lihat dulu punca-punca hadirnya sikap suka beralasan ini:

1. Tidak berminat
2. Tidak fokus
3. Malas berfikir
4. Ambil mudah
5. Tiada rasa tanggungjawab
6. Tiada komitmen
7. Melebihkan "personal matters"
8. Malas buat kerja
9. Kerap ambil MC* 
10. Kerap ambil cuti kecemasan (EL) /cuti tidak dirancang*

Nota: * Sekiranya memang betul-betul tidak sihat tidak mengapa. EL kerana memang ada perkara urgent yang tidak dapat dielakkan. Seandainya kita jujur, tidak mungkin berlaku kita akan dinafikan hak ini...juga tidak mungkin berlaku ketua dan rakan sekerja tidak memahami situasi kita. Kerap sangat berlaku..itu akan memberi ruang untuk kita dilihat sebagai "tidak jujur".

Seandainya sikap "suka mencari alasan" hadir dalam diri kita, bersegeralah mencari "penawar untuk menghalang" daripada ianya berterusan kerana sikap ini nanti lama-kelamaan akan dapat dikesan dan menimbulkan masalah dalam prestasi kerja kita.

Tanya diri mengapa kita perlu beralasan...mengapa kita perlu melayan sikap suka beralasan ini kerana ia akhirnya akan memberikan imej dan reputasi yang tidak baik kepada diri kita. Sudah pasti kita tidak suka kita dilabelkan sebagai seorang yang suka mencari alasan dan tidak berminat dengan kerja. Saya percaya semua orang inginkan yang terbaik untuk diri-diri masing-masing, jadi jangan biarkan perkara ini berlarutan.

Muhasabah diri, berfikiran secara rasional, kembali kepada ikrar kita dalam pekerjaan, kembali kepada keimanan kita kepada Allah, maka sudah pasti kita dapat mengubah sikap sebegini daripada terus menguasai diri kita. Kita perlu ingat bahawa setiap pekerjaan yang kita lakukan adalah amanah yang kita pikul dengan rezeki yang kita peroleh dengan melakukan pekerjaan itu...justeru jangan menipu diri dengan "culas" kepada kerja namun dalam masa yang sama kita menikmati rezeki yang kita peroleh itu yang menjadi darah daging kepada kita dan keluarga. Soal keberkatan rezeki kita kena ambil kira sebagai perkara utama untuk kehidupan yang lebih tenang dan bahagia.

Beri komitmen sepenuhnya terhadap kerja..andai hati kita betul-betul ikhlas, orang sekeliling kita mungkin rakan sekerja dan ketua pasti tidak akan melabelkan kita sebagai pekerja yang banyak beralasan. Seandainya dengan keikhlasan kita dan kejujuran kita, masih lagi berlaku situasi "label-melabel" ini, maka tidak mengapa...kita serahkan kepada Allah jua...Allah lebih tahu yang terbaik buat hamba-Nya...so jangan bimbang tentang itu!

Yang penting pada kita adalah sentiasa komited dengan kerja, sentiasa berlapang dada dan positif dalam apa jua yang dilakukan...sesekali Allah menguji dalam kerja ni..itu biasa...stress, pening kepada, sakit demam dan tidak sihat dalam pekerjaan itu adalah lumrah dan normal...cuma bagaimana kita menguruskan diri kita dengan ujian-ujian ini, maka itu yang penting sebenarnya supaya kita sentiasa dilihat sentiasa jujur dan ikhlas dalam menjalankan tugas.

Sekadar perkongsian umum sahaja..semoga ianya dapat menyuntik semangat kepada diri kita semua untuk terus bermotivasi dalam perkejaan dan menghindari kita daripada sikap suka beralasan ini yang boleh mencemarkan imej dan reputasi kita.




Salam Hormat,
RZH





Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe