Skip to main content

Prinsip Pengurusan dan Pentadbiran Mengikut Frederick Taylor & Henri Fayol

Malam ni masih setia dengan penulisan lagi...malam-malam minggu begini saya lebih suka memilih untuk menyantaikan fikiran saya dengan menulis. Malam ni just santai-santai membelek beberapa artikel mengenai pentadbiran dan pengurusan..terjumpa penulisan Frederick Taylor (1856 - 1915) yang menyenaraikan sembilan (9) prinsip dalam pentadbiran dan pengurusan...ia menarik perhatian saya untuk berkongsi tentang apa yang Taylor kata tentang ini.

Prinsip Taylor dalam pendekatan pengurusan dan pentadbiran adalah:

1. Produktiviti boleh ditingkatkan melalui kerja yang berkesan.
2. Memilih pekerja paling sesuai sebab ada yang layak dan tidak.
3. Gaji seimbang dengan kerja
4. Perlu memotivasikan pekerja
5. Masa yang standard bagi semua pekerja
6. Tugas perancangan harus dipisah dengan pengeluaran
7. Pengurus menentukan cara-cara bekerja bagi pekerja
8. Pengurus dilatih perinsip-prinsip pengurusan dan kawalan
9. Pengurus harus mengambil alih tugas merancang daripada pekerja

Seseorang pengurus memainkan peranan yang sangat penting dalam menyempurnakan semua prinsip yang dinyatakan di atas. Pengurus bertanggungjawab sepenuhnya kepada subordinat di bawah seliaan dan pengawasannya.

Saya juga sentiasa "sehati sejiwa" dengan lima (5) fungsi pengurusan sebagaimana yang dinyatakan oleh Henri Fayol (1841 - 1925). Sejak dari mula bekerja hinggalah semakin "jatuh cinta" dengan bidang pengurusan dan pentadbiran, saya sentiasa menjadikan sarjana Fayol ini sebagai "sifu" untuk saya mencari sesuatu tentang pengurusan dan pentadbiran, juga meneroka konsep-konsep yang diperkenalkan oleh beliau. Kalau mengikut Fayol ada lima (5) fungsi pengurusan iaitu:

1. Perancangan
2. Pengorganisasian
3. Pengarahan
4. Penyelarasan
5. Pengawalan

Secara ringkas mengenai Fayol ini....beliau dilahirkan pada 29 Julai 1841 di Istanbul, Turki. Fayol merupakan individu pertama yang membincangkan aspek pengurusan sebagai satu proses dan mempunyai prinsip-prinsip pengurusan khusus yang perlu diikuti oleh setiap pengurus. Fayol digelarkan sebagai "Bapa Pemikiran Pengurusan" disebabkan oleh idea-idea beliau dalam bidang pengurusan dan idea-idea ini masih dirujuk dan digunapakai dalam pengurusan sehingga ke hari ini.

Sebagai pengurus, kita tidak dapat lari dari lima(5) fungsi pengurusan ini..semua pengurus melakukan perkara yang sama, cuma yang membezakan antara pengurus dengan seorang pengurus yang lain adalah gaya kepimpinan, cara berkomunikasi, ciri-ciri peribadi seorang pengurus itu, dan penampilan diri seseorang pengurus itu yang mempengaruhi tahap komitmen dan kompetensi masing-masing.

Daripada pengalaman dan pemerhatian saya, pada saya, seseorang pengurus itu perlulah sentiasa bijak, berstrategi, rasional dan smart dalam menjalankan tugas-tugas pengurusan dan pentadbiran bermula dari perancangan, pengorganisasian, pengarahan, penyelarasan, penyeliaan, pengawalan, dan pelaporan. Sebagai pelengkapnya, ilmu pengetahuan yang tinggi dan kemahiran komunikasi merupakan faktor utama dalam menjamin kualiti dan kejayaan cemerlang dalam pengurusan. Sesebuah organisasi itu juga akan cemerlang sekiranya anggota organisasi sentiasa saling memahami dan saling membantu...bersemangat dan "hepi-hepi" dalam menjalankan tugas, tiada konflik yang mengganggu. Bagi yang berkait dengan kemahiran komunikasi, pada saya konsep EMPATI adalah sangat penting untuk dipraktikkan secara total oleh semua pengurus.

Setakat ini dulu perkongsian kita tentang apa yang dikatakan oleh Taylor dan Fayol...semoga ianya bermanfaat buat semua pembaca...tulisan ini sebenarnya saya sambung daripada tulisan pada malam minggu lalu yang saya tidak sempat habiskan...itu yang kalau tengok intro di atas tu bermula dengan malam...hehe.

Salam Hormat
RZH

Comments

Popular posts from this blog

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan...

Cara Goreng Ikan Masin Supaya lebih sedap...

Hokey...petang ni saya nak bercerita pasal menu 'berhantu' ini. Saya sebut sebagai 'berhantu' sebab menu ni mesti sentiasa akan 'mengusik' keinginan untuk makan lebih...menu ni memang akan membuka selera yang tertutup...menggoda untuk makan bertambah dan berulang-ulang...kejap nak makan kejap nak makan...aduhai itu la dia ikan masin goreng...atau ore kelate panggil ike kering goreng. Ikan masin ni salah satu daripada lauk kegemaran saya..hehehe saya suka tahap dewa..atau tahap ore kelate royak 'panggil tak dengar' ikan masin ni..tapi mesti kena dengan gaya masaknya..saya tak suka ikan masin tu masin sangat...saya suka rasa dia lemak-lemak masin sikit2 dan isinya lembut2 gebu gebas sikit....macam ikan ala jeruk tu sikit.. Untuk ikan masin ni sedap selepas digoreng, mesti ada cara masaknya yang tersendiri...dan saya pasti setiap orang ada gaya tersendiri menggoreng ikan masin, ada yang suka digoreng begitu saja, ada yang suka digoreng dengan dipoton...

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU in...