Skip to main content

Bagaimana Menguruskan Mesyuarat...

Malam ni ingatnya nak rest aje...tiba2 rasa tak tau nak buat apa...boring tahap dewa la pula...hehe ada jugak cam gitu ya...nak tengok TV mmg dah lama tak menonton TV sebenarnya...sudahnya buka blog dan kembali menulis...sekadar tulisan santai2 saja sambil2 merehatkan minda...jiwa, hati dan perasaan...wah gitewww 😂

Dalam entri kali ini kita ingin berkongsi tentang bagaimana menguruskan mesyuarat. Mungkin ada keperluan kepada staf yang baharu saja bekerja, atau mungkin keperluan individu2 tertentu yang inginkan info tentang ini...juga kadang2 mungkin pelajar-pelajar dewasa yang inginkan sedikit maklumat tentang menguruskan mesyuarat bagi tujuan assignment mereka...dan menanya dengan 'pakcik google'...dunia sekarang adalah dunia IT di mana capaian segala maklumat hanya di hujung jari sahaja...

Sebelum tu saya beri sedikit pengenalan dulu tentang bentuk mesyuarat. Mesyuarat ni ada yang bentuknya berkala, iaitu dilakukan secara berkala mungkin setiap dua bulan sekali. Dan ada mesyuarat yang bentuk tidak berkala, atau mungkin secara ''one-off" saja. 

Mesyuarat yang bentuknya berkala ni kebiasaannya adalah mesyuarat yang penting yang menjadi nadi kpd satu2 jabatan itu. Mesyuarat yang bentuknya tidak berkala ni atau mungkin "one-off" adalah mesyuarat yang memerlukan pandangan ahli tentang sesuatu perkara, atau mungkin bertujuan untuk mendapatkan info tertentu bagi menyelesaikan satu2 perkara terfokus. 

Kadang2 mesyuarat yg berbentuk tidak berkala atau seumpamanya, hanya catatan perbincangan saja disediakan. Namun tidak salah kalau disediakan minit mesyuarat secara lebih formal. Ini tertakluk kepada tahap2 sesuatu mesyuarat itu yang mana urus setia tahu untuk mengkelaskan tahapnya.

Pengurusan mesyuarat ini boleh kita kelaskan kepada tiga peringkat iaitu, tindakan sebelum mesyuarat, tindakan semasa mesyuarat dan tindakan selepas mesyuarat.

Langkah-langkap dalam menguruskan mesyuarat:

Tindakan sebelum mesyuarat:

1. Bincang dengan ketua perkara-perkara seperti agenda mesyuarat, siapa yang ingin dijemput, tujuan mesyuarat, tarikh dan masa mesyuarat, tempat, dan tempahan jamuan. Dapatkan persetujuan ketua bagi setiap perkara ini.

Agenda mesyuarat secara umum perlu mengandungi Perutusan Pengerusi, Pengesahan minit & Perkara2 Berbangkit, perbincangan kertas kerja dan keputusan, dan hal-hal lain
* Sekiranya mesyuarat ini baru pertama kali diadakan, maka tiada pengesahan minit dan perkara berbangkit perlu dimasukkan.

2. Keluarkan surat jemputan mesyuarat kepada ahli yang telah dipersetujui tadi selewat-lewatnya 10 hari sebelum  tarikh mesyuarat, secara e-mel juga edaran hard copy. Tengok kepada jenis dan peringkat mesyuaratnya. Dalam surat jemputan, nyatakan tarikh, masa dan tempat. Juga lampirkan bersama agenda mesyuarat dan kertas2 kerja berkaitan. Sekiranya pada masa ini, tidak sempat diedarkan perincian agenda dan kertas kerja, maka boleh dikeluarkan pemakluman awal tentang jemputan mesyuarat terlebih dahulu. Edaran agenda dan kertas kerja boleh menyusul kemudian, selewatnya seminggu sebelum mesyuarat berlangsung. 

3. Buat tempahan tempat dan jamuan.

4. Buat pemakluman semula dalam tempoh 3 hari sebelum tarikh mesyuarat. Tujuan pemakluman semula ini untuk membuat ingatan tentang tarikh mesyuarat kot ada ahli yang terlupa.

5. Sediakan senarai kehadiran. Senarai kehadiran ini perlu ada nama mesyuarat, tarikh, masa dan tempat, nama Pengerusi dan nama ahli juga jawatan masing-masing dan ada ruang tandatangan untuk ahli menurunkan tandatangan. Senarai kehadiran mesti disusun mengikut kekananan jawatan.

6. Sediakan perutusan pengerusi atau lebih sinonim dipanggil alu-aluan Pengerusi.

7. Sediakan bahan tambahan mesyuarat, sekiranya ada, xerox mengikut bilangan ahli dan diedarkan pada tarikh mesyuarat atau sebaik2nya agenda tambahan ini diedarkan dalam tempoh tiga empat hari sebelum mesyuarat bagi memberikan masa yang cukup untuk ahli menelitinya.

Tindakan semasa mesyuarat:

8. Pada hari mesyuarat, urus setia perlu bersedia awal, berada di awal di tempat mesyuarat, pastikan semua in order terutamanya hal2 teknikal spt P.A.Sistem, projektor, keadaan bilik mesyuarat dalam keadaan baik cukup kerusi mejanya dan hawa dinginnya, dan jamuan sudah sedia dihidangkan.

9. Sambut ahli mesyuarat, serahkan senarai kehadiran untuk ditandatangan oleh ahli berkenaan, dan persilakan ke kerusi yang disediakan sekiranya free seating..sekiranya ada tagging, usher ke kerusi yang seharusnya diduduki oleh ahli berkenaan. 

10. Buat catatan minit semasa mesyuarat berlangsung. Catatkan masa mesyuarat berakhir. 

12. Semasa mesyuarat hampir selesai, semak sepintas kehadiran mesyuarat kot ada ahli yang terlupa tandatangan, sekiranya ada, slps mesyuarat berakhir urus setia boleh dapatkan tandatangan ahli berkenaan.

Tindakan selepas mesyuarat:

12. Sediakan minit mesyuarat. Edaran minit perlu dibuat selewat2nya 7 hari selepas mesyuarat. Lagi awal lagi baik sebenarnya. Pastikan deraf minit disiapkan dalam tempoh 3 hari selepas mesyuarat. Minit mesyuarat perlu disemak oleh Pengerusi terlebih dahulu sebelum ianya diedarkan kepada ahli.

13. Ambil tindakan terhadap persetujuan minit. Sediakan Memorandum Pelaksanaan Minit untuk mesyuarat akan datang, sekiranya mesyuarat ini adalah mesyuarat berkala. Memorandum pelaksanaan ni maksudnya ialah tindakan2 terhadap keputusan mesyuarat yang disenaraikan awal dalam format tertentu, kebiasaanya dlm bentuk 'table'.

14. Buat Filing.

Demikianlah serba sedikit perkongsian mengenai pengurusan mesyuarat secara basic nya. Semoga bermanfaat kepada semua yang memerlukan.

Salam Hormat
RZH

Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe