Skip to main content

Komunikasi Asas Di Pejabat Dalam Mencapai Keharmonian...


Sekadar perkongsian ringkas mengenai komunikasi asas di pejabat untuk mencapai keharmonian bekerja. Hanya sekadar tips yang berkonsepkan KISS (Keep it simple and sweet) untuk kita semua yang bekerja dan mendambakan ketenangan dan kebahagiaan di tempat kerja.

Orait, jom kita tengok apa agaknya komunikasi yang berkonsep KISS yang menjamin keharmonian di tempat kerja atau di pejabat. Memang sangat mudah untuk dibuat, diamal dan dipraktikkan.

Secara pandangan peribadi, saya melihat ada  SEMBILAN amalan komunikasi asas yang wajib untuk semua staf dan ketua tahu dan amalkan, iaitu:

1. Jaga tutur kata
2. Jaga bahasa badan (body language)
3. Jaga riak wajah (Facial expression)
4. Konsep Empati - semai dan terapkan dalam diri
5. Konsep menjadi pendengar yang baik.
6. Konsep 'Respect'
7. Konsep 'Tolerate'
8. Konsep Diplomasi
9. Beri senyuman

Semua yang saya nyatakan di atas sangat mudah untuk dilakukan oleh semua orang kerana ia hanya melibatkan soal diri kita masing-masing...soal hati kita, karakter kita dan pemikiran kita. Jangan di "complicated" kan hati, karakter dan pemikiran kita, maka saya jamin kita semua sama ada di peringkat staf atau ketua mampu untuk melakukannya.

Semua perkara ini merupakan faktor utama dalam mencapai Keharmonian di tempat kerja.

Mengapa Keharmonian di tempat kerja itu penting?

Ya, ia penting kerana bila semuanya harmoni, semua anggota organisasi dapat memberikan fokus dan menjalankan tugas dengan baik ...tiada berlaku ketidakpuasan hati...kurang tekanan...tiada konflik dan krisis. Semua orang akan hepi dan senang dalam menjalankan tanggungjawab...tingkat pemuafakatan tinggi.. teamwork juga kukuh. Kesemua ini memberikan kesan kepada kesihatan mental dan fizikal dan rasa tenang juga bahagia kepada semua ahli di organisasi sepanjang berada di tempat kerja mungkin untuk 8 jam atau lebih...dan akhirnya penghasilan kerja akan lebih baik dan berkualiti. Kecekapan kerja juga meningkat.

Jom mulakan sekarang!

"Communication is a skill that you can learn. It's like riding a bicycle or typing.
If you're willing to work at it, you can rapidly improve the quality of every part of your life"
~Brian Tracy

"There are three solutions to every problem: accept it, change it or leave it. If you can't accept it, change it. If you can't change it, leave it."
~ Unknown author

"The most important thing is communication is to hear what isn't being said"
~ Peter F. Drucker


Salam hormat,
RZH

Comments

Popular posts from this blog

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan...

Cara Goreng Ikan Masin Supaya lebih sedap...

Hokey...petang ni saya nak bercerita pasal menu 'berhantu' ini. Saya sebut sebagai 'berhantu' sebab menu ni mesti sentiasa akan 'mengusik' keinginan untuk makan lebih...menu ni memang akan membuka selera yang tertutup...menggoda untuk makan bertambah dan berulang-ulang...kejap nak makan kejap nak makan...aduhai itu la dia ikan masin goreng...atau ore kelate panggil ike kering goreng. Ikan masin ni salah satu daripada lauk kegemaran saya..hehehe saya suka tahap dewa..atau tahap ore kelate royak 'panggil tak dengar' ikan masin ni..tapi mesti kena dengan gaya masaknya..saya tak suka ikan masin tu masin sangat...saya suka rasa dia lemak-lemak masin sikit2 dan isinya lembut2 gebu gebas sikit....macam ikan ala jeruk tu sikit.. Untuk ikan masin ni sedap selepas digoreng, mesti ada cara masaknya yang tersendiri...dan saya pasti setiap orang ada gaya tersendiri menggoreng ikan masin, ada yang suka digoreng begitu saja, ada yang suka digoreng dengan dipoton...

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU in...