Skip to main content

Komunikasi Asas Di Pejabat Dalam Mencapai Keharmonian...


Sekadar perkongsian ringkas mengenai komunikasi asas di pejabat untuk mencapai keharmonian bekerja. Hanya sekadar tips yang berkonsepkan KISS (Keep it simple and sweet) untuk kita semua yang bekerja dan mendambakan ketenangan dan kebahagiaan di tempat kerja.

Orait, jom kita tengok apa agaknya komunikasi yang berkonsep KISS yang menjamin keharmonian di tempat kerja atau di pejabat. Memang sangat mudah untuk dibuat, diamal dan dipraktikkan.

Secara pandangan peribadi, saya melihat ada  SEMBILAN amalan komunikasi asas yang wajib untuk semua staf dan ketua tahu dan amalkan, iaitu:

1. Jaga tutur kata
2. Jaga bahasa badan (body language)
3. Jaga riak wajah (Facial expression)
4. Konsep Empati - semai dan terapkan dalam diri
5. Konsep menjadi pendengar yang baik.
6. Konsep 'Respect'
7. Konsep 'Tolerate'
8. Konsep Diplomasi
9. Beri senyuman

Semua yang saya nyatakan di atas sangat mudah untuk dilakukan oleh semua orang kerana ia hanya melibatkan soal diri kita masing-masing...soal hati kita, karakter kita dan pemikiran kita. Jangan di "complicated" kan hati, karakter dan pemikiran kita, maka saya jamin kita semua sama ada di peringkat staf atau ketua mampu untuk melakukannya.

Semua perkara ini merupakan faktor utama dalam mencapai Keharmonian di tempat kerja.

Mengapa Keharmonian di tempat kerja itu penting?

Ya, ia penting kerana bila semuanya harmoni, semua anggota organisasi dapat memberikan fokus dan menjalankan tugas dengan baik ...tiada berlaku ketidakpuasan hati...kurang tekanan...tiada konflik dan krisis. Semua orang akan hepi dan senang dalam menjalankan tanggungjawab...tingkat pemuafakatan tinggi.. teamwork juga kukuh. Kesemua ini memberikan kesan kepada kesihatan mental dan fizikal dan rasa tenang juga bahagia kepada semua ahli di organisasi sepanjang berada di tempat kerja mungkin untuk 8 jam atau lebih...dan akhirnya penghasilan kerja akan lebih baik dan berkualiti. Kecekapan kerja juga meningkat.

Jom mulakan sekarang!

"Communication is a skill that you can learn. It's like riding a bicycle or typing.
If you're willing to work at it, you can rapidly improve the quality of every part of your life"
~Brian Tracy

"There are three solutions to every problem: accept it, change it or leave it. If you can't accept it, change it. If you can't change it, leave it."
~ Unknown author

"The most important thing is communication is to hear what isn't being said"
~ Peter F. Drucker


Salam hormat,
RZH

Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe