Skip to main content

Donut Red Velvet Viral



Haha buat hal lagi mlm ni RZH.

Ore kelate kata.."pelor-pelor nok buak gak, buak bia sengoti"...buak denga nyunggoh la..biar tetu gitu dih. Main sipi2 ape cer...buat sengoti teruh..gituuuu

Bersunggoh la, male ni buak pulok donak.

Begitu la alkisahnya saya, bila rasa nak buat, kita buat aje la. Bukan rumitpun, setakat setengah kilo tepung. Resepi sama spt entri lepas, cuma saya masukkan sedikit red velvet, dlm setengah sudu besar. Tepung high protein HP saya dah habis, jadi saya pakai tepung biasa saja. Layannn aje...dont make things hard and complicated! Mudahkan saja.

Dengan setengah kilo ni saya dpt dlm 29 biji. Kali saya buat kecik2 cute aje. Yg mlm tadi besar cket, jadi dpt dlm 21 biji. Saya mmg jenis tak timbang, satunya memang malas nak timbang, keduanya kebetulan timbang digital saya rosak la pulok. Ketiganya, saya memang jenis main agak2 aje sukatan jika buat kuih-muih ni...tak ada mau nya saya nak timbang2 complicated bagai. Yang penting ada rupa donut ikut size yang dikehendaki.

Kemenjadian donut mlm ni agak memberansangkan dan memotivasikan. Comey sgt dengan warna merahnya (color red velvet) dan saiz yang kiut miut. Merah itu pilihan saya...merah itu keberanian, merah itu 

Hilang segala rasa di jiwa bila buat apa yang saya suka...tak kisah la mlm tadi dah donut, mlm ni donut lagi...hehe. Donut semalam donut biasa, donut arus perdana kata orang..hik hik...donut mlm ni pulak donut red velvet yg tgh viral skrg...maka saya pun terjebak la. Dah byk kali buat, cuma tak sempat nak buat content di blog due sibuk mcm2 hal. Sehari dua ni lega sikit...maka saya masuk dapur.

Jom, saya share beberapa keping gambar donut ni..terapi hati sungguh bila melihat kemenjadian donut ini...bagi orang yang suka masak2 ni, benda2 masak yg menjadi ni mmg akan buat hati bahagia girang gembira. 








Hokey, mata dah mula rasa mengantuk. Saya mohon permisi dulu. Nanti sambung penulisan lagi di lain entri.

RZH

Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe