Skip to main content

Kawalan Minda Kunci Utama...

Allah...pengalaman hari kedua... Alhamdulillah better than the first day.

Takut dan trauma mengenangkan semalam, maka hari ni kena buat sesuatu.  Justeru, kena paksa diri untuk "berdamai dengan situasi"..walaupun perit dan sukar, tukar yang perit itu jadi mudah melalui kawalan minda.

Prinsip mudah sebenarnya untuk dipraktikkan dalam diri....makanya perlu buat sebab tak sanggup berhadapan dengan apa yang perlu dilalui dan bakal dilalui. 

Justeru, diri dipujuk agar bila berhadapan dengan sesuatu yang perit...buka minda dengan selapang-lapangnya, set minda bahawa ianya mudah makanya minda kita mendengar arahan yang sampai bahawa ianya mudah...jangan ketatkan fikiran dan jangan act mcm kita terpaksa tapi act macam kita happy dan kita meraikan...insyaAllah semuanya mudah.

Jika sesuatu perkara yang kita memang tiada pilihan untuk lari...makanya berdamailah dengan situasi itu...rasa trauma, perit, takut, bimbang dan cemas tolak tepi...buang jauh2 supaya tiada di pandangan.

Dalam situasi begini, konsep NLP juga sangat membantu. Bayangkan di fikiran kita bahawa apa yang perlu kita ambil tu adalah menu yang kita suka..apa saja la yang kita suka...rasanya pun bayangkan sedap...setiap kali kena ambil setkan di fikiran bahawa ianya sedap sebab makanan pilihan kita...bayangan di minda memang sangat membantu dalam memberikan kesan psikologi yang baik kepada diri kita.

Alhamdulillah, hari kedua ni melaluinya dalam keadaan yang lebih baik daripada hari pertama semalam. Allah izinkan dan permudahkan setiap doa yang hamba-Nya panjatkan. Jangan berhenti berdoa..jangan berputus asa...pasti ada sinarnya.

Padamkan stigma yang mengatakan ianya memualkan, meloyakan, memeningkan, meletihkan dan sebagainya lagi yang melemahkan badan kita. Kawal dengan minda semua perasaan itu...lalui seperti biasa seakan apa yang diambil itu adalah sepotong kuih yang sedap...

InsyaAllah...jika minda kita kuat, kita akan mampu mengawal segala apa yang berlaku kepada tubuh badan kita, maka semuanya akan menjadi biasa. Buang perasaan risau dan bimbang...itu tips paling utama.

Sekadar bicara santai,
RZH
12 Mac 2021



Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe