Skip to main content

Pengurusan Stres Bekerja Dari Rumah.

Pagi ni seperti biasa menjenguk juga ke blog. Kalau hari minggu beginilah rutinnya, usai saja kerja-kerja ofis yang dibawa balik ke rumah, terus masuk sini sekejap. Ada idea untuk menulis, makanya layan saja dulu sesambil menunggu masa nak masak kejap lagi. Dapat menulis ringkas pun dah kira okey la. Menulis ini pun terapi juga, sebab kita dapat keluarkan apa yang ada dalam benak minda kita dan menterjemahkannya dalam bentuk ayat atau dengan kata lain penterjemahan pemikiran kita dalam bentuk tulisan.

Semalam dijemput menyampaikan talk tentang Pengurusan stres Bekerja Dari Rumah untuk kakitangan Koperasi Unikeb. Perkongsian ini disampaikan secara zoom.

Bila memberikan talk berkaitan dengan komunikasi dan organisasi, tajuk itu sudah tidak asing dengan saya. Kali ini dijemput untuk tajuk pengurusan stres, dan rasa saya ini pertama kali saya bercakap tentang tajuk ini. Tidak lah asing juga buat saya, sebab pengurusan stres ni juga merupakan salah satu elemen penting dalam perkaitan manusia dan organisasi. Kiranya masih dalam capaian radar saya.

Bercakap tentang stres ni, semua orang dalam dunia ni sebenarnya akan mengalami stres, sama ada dalam dunia kerja mahupun dunia peribadi, stres tetap ada. Apa jua yang menimbulkan rasa tekanan, resah, gelisah, bimbang dan sebagainya berkaitan maka ianya dalah stres.

Mengikut definisi melalui Kamus Dewan, stres ini adalah keadaan cemas, resah, tegang dsb akibat tekanan mental dan fizikal.

Secara umumnya, stres atau tekanan adalah tindak balas diri seseorang sama ada melalui riak wajah, fizikal (postur dan gestur), emosi dan mental terhadap sesuatu perkara. Stres akan menyebabkan perubahan pada sistem tubuh badan yang menghasilkan perasaan risau, bimbang, resah  dan gelisah.

Mengapa agaknya bila seseorang perlu bekerja dari rumah (BDR) ataupun Work From Home (WFH) tahap stres dikatakan lebih tinggi. Semalam bila saya tanya setiap seorang staf yang hadir kursus saya semalam, semuanya menjawab WFH adalah lebih tinggi tahap stresnya berbanding dengan Work From office (WFO).

Berdasarkan pembacaan yang dibuat juga berdasarkan pandangan peribadi saya, terdapat beberapa faktor yang menjadikan tahap stres WFH adalah lebih tinggi. Antara perkara yang menjadi penyebabnya adalah:

1. Keadaan persekitaran rumah

Keadaan rumah kita siapkan lah dalam keadaan sesuai untuk bekerja. Carilah satu sudut yang sesuai di rumah kita untuk disiapkan sebagai tempat kerja kita di rumah sepanjang kita perlu WFH ini. Kalau WFH kita ini berpanjangan boleh lah setting yang kita buat itu dijadikan tempat bekerja kita di rumah sebagai "ofis sementara". Jauhkan daripada kawasan lalu-lalang dalam rumah supaya tiada gangguan semasa kita sedang dalam meeting atas talian.

2. Masalah capaian internet

Kebanyakan staf tidak tidak mempunyai wifi di rumah. Langganan  data internet melalui telefon bimbit itu agak terhad hanya untuk penggunaan perisian FB, IG dan emel dalam smart phone. Justeru, keadaan ini mendatangkan stres kepada staf apabila perlu meeting atas talian dengan ketua atau dengan pelanggan.

3. Tiada laptop

Tiadanya laptop dalam kalangan staf menjadikan kesukaran untuk melaksanakan kerja di rumah. Laptop yang ada dalam simpanan pejabat masing-masing tidak cukup untuk menampung keperluan setiap orang staf, Laptop ini hanya boleh diberi secara bergilir sahaja untuk memenuhi keperluan staf melaksanakan kerja-kerja yang diarahkan di rumah.

4. Mood di rumah dan di pejabat berbeza

Mood juga sebenarnya memainkan peranan penting dalam kita melakukan apa-apa kerja sekalipun. Sudah pasti mood di rumah dan di tempat kerja berbeza. Bila mood di rumah sudah pasti mood lebih kepada kehidupan peribadi kerana kita berada dalam persekitaran rumah iaitu di ruang peribadi kita. Justeru, mood kita tend untuk diarahkan kepada aktiviti-aktiviti peribadi contohnya menonton televisyen, mengemas rumah, membelek-belek tanaman di laman rumah, membuat "baking-membaking" dan sebagainya berkaitan. 

5. Masalah mindset 

Masalah mindset yang kita tidak betul-betul setting kan kepada perkara yang seharusnya kita buat. Mindset kita tidak diarahkan untuk menerima perubahan terhadap cara bekerja yang perlu dalam norma baharu ini.  

6. Masalah sikap dan disiplin diri

Masalah sikap yang tidak ingin berubah dan tidak berdisiplin dalam WFH. Disiplin diri sangat penting dalam memberikan apa jua yang kita lakukan itu sukses. Tanpa disiplin diri kita tidak mungkin dapat melaksanakan sesuatu kerja itu dengan cekap dan berkualiti dalam tempoh masa yang ditetapkan.

7. Masalah Pengurusan Masa

Semasa WFH, urus lah masa kita dengan baik. Jadualkan semua aktiviti yang perlu kita lakukan pada setiap hari. Aktiviti ini merujuk kepada apa tugas-tugas pejabat yang perlu kita siapkan di rumah. Senaraikan sebagai senarai semak (checklist) dan bila setiap satunya selesai kita laksanakan maka "tick" sebagai sudah selesai. Dengan cara ini, kita telah leraikan segala tekanan dalam fikiran dalam bentuk checklist pada kertas ataupun smartphone kita.

8. Banyak gangguan & Godaan

Semua kita maklum bahawa dengan WFH ni banyak sangat gangguan dan godaan. Al-maklum lah rumah adalah ruang peribadi kita. Gangguan ni datang daripada pelbagai bentuk, contohnya perlu melayan anak-anak kita yang masih kecil, melayan jiran tetangga, gangguan melihat tilam dan bantal (tidur) dan macam-macam lagi. semua gangguan ini serba sedikit akan mengganggu fokus kita kepada kerja-kerja pejabat yang perlu diselesai.

Dalam pandemik sekarang, kita semua perlu menerima dengan hati terbuka dan  "berdamai" dengan norma baharu. Norma baharu ini tetap kita perlu lalui juga kerana itu sahaja pilihan yang kita ada sama dan kita nak ataupun tidak. Justeru itu kita perlu menguruskan rasa stres kita dengan baik supaya stres ini tidak memberikan kesan tidak baik kepada kesihatan dan akhirnya kepada kerjaya kita. 

Pengurusan stres WFH ini boleh kita uruskan dengan baik dengan cara:

1. Membetulkan niat

2. Menjaga hubungan kita dengan Allah

3. Mengubah mindset dengan menerima perubahan dengan baik

4. Mengurus masa dengan baik

5. Tingkatkan disiplin diri (Tetapkan sempadan masa)

6. Biasakan diri dengan wadah digital komunikasi

7. Siapkan persekitaran kerja di rumah dengan baik.

8. Uruskan kumpulan kerja kita dengan penuh belas ihsan (di level ketua)


Sekian dulu serba sedikit perkongsian mengenai pengurusan stres bila WFH. Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk kita semua. InsyaAllah.


Salam Hormat

RZH




















Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe