Last entri pada 10 Jun...
Begitu la masa ni..cepat sangat berlalu..rupanya sudah hampir 10 hari tak sempat berkarya...
Malam ni luangkan masa sekejap ...sekadar say hai kat blog. Badan penat tu memang dah tentu penat la, tapi since baru selesai menyiapkan satu report, makanya intai la sekejap di sini..sekadar menitip sesuatu yang lalu di fikiran.
Satu perkongsian menarik yang ingin saya share dalam keterbatasan masa ni...(Sebab dah ngantuk ni sebenarnya)..hehe
Perkongsian tentang satu term ini...
"Ada budi bicara dalam peraturan"
Apa agaknya maksud atau perkara yang tersirat di sebalik kata2 ini. Kata2 ini saya belajar dari salah seorang boss dulu...sekarang beliau dah pencen, namun statement ini walaupun telah hampir 20 tahun lalu saya mendengarnya...sehingga kini masih segar di ingatan saya dan bukan sekadar di ingatan tapi saya memang kebetulannya telah praktikkan dalam kepimpinan saya sejak awal bekerja lagi.
Dalam bekerja atau dalam dunia kerjaya kita memang semuanya ada tatacara garis panduan, peraturan atau apa jua tata kelola yang dibangunkan. Jadi sebagai pekerja kita WAJIB akur dengan apa jua tata kelola yang dibangunkan oleh organisasi.
Pun begitu, sebagai Pengurus atau ketua atau individu, kita perlu sentiasa ingat bahawa apa jua yang kita lakukan jangan sampai kita menyulitkan atau menyusahkan kerana di samping peraturan2 yang perlu kita patuhi itu, kita ada CCTV yang lebih besar dan lebih hebat, iaitu CCTV Allah...semuanya Allah lihat dan Allah mengetahui segalanya.
Biarlah kita jadi seorang hamba Allah yang mempermudahkan orang. Selagi boleh ada budi bicara dalam peraturan yang kita pegang atau perlu akur itu, maka gunalah...maksud penggunaan budi bicara di sini adalah selagi mana budi bicara itu tidak againts kepada peraturan yang ada...maka guna la budi bicara itu....jangan kita tak guna budi bicara itu kerana kita nak mudahkan kerja kita saja...langsung tak mahu ada kreativiti dalam bekerja...biar kita susah sikit yang penting kita membantu dlm memudahkan semua orang. Susah kita ni tak seberapa sebab semua semua tu adalah dalam sumber kawalan kita ..tapi susah orang dek cara kita yang sangat rigid tu (kononnya kerana itu adalah peraturannya), maka tanggung la nanti cerita Allah pula di sebalik perbuatan menyulitkan itu.
Contoh mudah untuk kita faham bila masa yang kita boleh guna budi bicara dalam peraturan:
"Pelanggan sampai untuk serahan dokumen pada pukul 5.05 minit...kita tak mahu terima dan minta datang esok sebab ofis dah tutup jam 5.oo petang..sedangkan masa tu kita sbg staf masih ada di ofis..tapi dek kerana berkira pasal peraturan kerja yg tamat jam 5.00 ptg, maka kita sanggup dan sampai hati menyusahkan orang...kita langsung tak fikir perbuatan kita tu akan menyusahkan orang...orang tu mungkin dtg jalan kaki, mungkin ambik teksi atau grab, mungkin dah tak ada masa untuk datang masa lain...kemungkinan yang macam2...jadi letak la budi bicara kat situ...ada sifat empati...letak diri kita kat tempat dia." Jangan kita jadi pekerja yang "sakit rohaninya".
Contoh kedua, staf kita mohon untuk keluar awal satu jam atau dua jam awal kerana ada urusan penting...hal sekolah anak dsbnya yang lain...betul ada peraturan dlm kerja..waktu rehat pukul 1.00 tgh hari, namun sebagai ketua kita ada budi bicara memberi keizinan mengikut situasi mendesak staf kita pada masa itu...jgn la kita terlalu berkira, contohnya "tak boleh, tunggu waktu rehat untuk semua urusan peribadi" atau "tak boleh, awak kena ambil cuti"...Allahu...biarlah rasional cket kita berfikir dalam melihat satu2 perkara itu...
Budi bicara dan unsur empati itu wajib ada dlm diri kita...selagi ia tidak memudaratkan atau tidak lari dari paksi peraturan yang ada...maka bijaksana dan rasional la dlm membuat pertimbangan..itulah namanya budi bicara.
Banyak lagi contoh, tapi tak dapat nak garap semua...satu dua contoh saja saya share di sini, sekadar untuk memahamkan konsepnya saja..
Okey mata dah ngantuk...kena labuhkan tirai penutup dulu.
Semoga bermanfaat jua.
RZH
Comments
Post a Comment