Skip to main content

Selamat Datang 2024...

51 minit memasuki tahun baharu 2024.

Dari dalam rumah bunyi bunga api berdentum dentam dari pelbagai arah...agaknya jika keluar ke beranda rumah akan nampak la percikan bunga api ni.

Sahabat dari KL juga mengirimkan video sesambil mengucapkan Happy New Year buat geng kami yang sama2 buat corp comm dulu. Video percikan besar bunga api dari view roof top rumahnya...cantik sangat pemandangan Bandaraya KL di waktu mlm.

Okey kembali kepada tahun baharu 2024 ni, saya sekadar mengambil kesempatan menitip sesuatu sbg kenangan penulisan permulaan memasuki 1 Jan 2024.

Pertamanya, saya nak mrngingatkan diri saya bahawa hari ni 1 Jan 2024 adalah permulaan hari di tahun 2024 yang jatuh pada hari Isnin. Ada 365 hari perlu dilalui untuk tahun 2024 ni. Jadi mental dan fizikal sudah disetkan untuk bersedia dgn apa jua cabaran yang datang...mode "ready dan stanby" telah diaktifkan.

Keduanya, saya nak ingatkan diri saya supaya sentiasa istiqomah dengan apa yang telah di set kan dlm diri. Apa jua yang telah Allah jauhkan pada tahun 2023, maka jangan berpaling lagi...terus pandang ke depan dan jalani 365 hari yg mendatang ni dengan penuh KEKUATAN. KETABAHAN, dan KEBIJAKSANAAN.

Ketiganya, saya nak mengingatkan diri saya bahawa umur telah menginjak setahun lagi menandakan usia makin meningkat. Jadi, sentiasa ingat bahawa masa semakin singkat untuk menuju ke "kampung abadi"...ingat selalu dunia ini sementara...ingat selalu semuanya milik Allah. Jangan sesekali lupa diri. Ore kelate kata jange keduniaan sgt la...berpada-pada.

Keempatnya, saya nak mengingatkan diri untuk sentiasa istiqomah dalam menambahbaik kekurangan diri...pastikan sentiasa buat yang terbaik dan ikhlas selalu. Pastikan hati sentiasa padu untuk tidak mengharapkan balasan daripada manusia tetapi istiqomah mengejar ganjaran dan pahala daripada Allah.

Kelimanya, saya nak mengingatkan diri saya untuk sentiasa mencuba untuk sentiasa berfikiran positif, zero stress dan happy selalu bagi memastikan diri full bahagia, full ceria dan full sihat serta terhindar daripada segala perkara yang tidak baik....insyAllah

Demikiannya lima perkara yang saya patrikan di sini sebagai pengikat diri dan penguat semangat untuk menempuh segala perjalanan kehidupan pada tahun 2024 ini. 

Semoga Allah permudahkan dan bentangkan plot cerita yang baik2 dan indah saja buat 365 hari kehidupan mendatang..dan semoga Allah hadirkan penyelesaian bagi setiap badai yang melanda. Amiinn YRA.

Doa sempena memasuki tahun 2024 ini, semoga Allah terus merahmati saya dan keluarga juga semua insan yang saya kenali, memelihara daripada segala malapetaka dan kejahatan di akhir zaman, melancarkan rezeki umpama air yang mengalir, mengabulkan segala hajat dan impian, meningkatkan dan menguatkan keimanan dan ketakwaan, memberikan kesihatan yang baik dan umur yang diberkati, mempermudahkan segala urusan, terus kekal bersemangat, dan menjadikan saya dan keluarga juga seluruh insan yang saya kenali sebagai hamba Allah yang baik juga sukses dunia dan akhirat.

Amiin YRA

Thanks 2023 and welcome 2024...

RZH



Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe