Bercakap tentang respect...
Apa itu respect?
Respect itu adalah suatu perbuatan menghormati, menghargai...menjadi pendengar yang baik, tidak menyanggah masa org bercakap, menghormati hak orang, mengambilkira pandangan orang lain, juga bijak mengawal emosi dan lisan agar tidak menyinggung hati orang lain.
Sejauh mana nilai "Hormat" ini penting dalam sesebuah organisasi untuk organisasi terus utuh dan disegani...
Kalau ikut pandangan saya nilai "Hormat" dalam organisasi itu adalah priceless..tiada nilainya yang dapat diukur...
Jika tiada nilai yg dapat dijadikan ukuran, maka sudah pasti sangat besar lah kepentingannya.
Penting dari sudut apa?
Penting dari sudut, menjaga nilai, adab dan cara hidup serta budaya kerja organisasi. Jika komponen ini tiada dalam sesebuah organisasi, maka organisasi itu akan hilang nilai, prestij dan reputasinya..dan lama2 nanti "jatuh menyembah bumi"
Bagaimana agaknya soal nilai, adab dan cara hidup juga budaya kerja dapat kita ukur?
Secara ringkas, nilai dan adab itu diukur daripada tahap keselesaan bekerja warganya, tahap ketidakpuasan hati warganya, dek perlakuan, gaya pengurusan dan sistem operasi yang sudah mati nilai dan adab....
Jika kacau bilau sistem, huru hara proses, dan berkecamuk segalanya...maka nilai dan adab tu sebenarnya sudah tiada...manakan mungkin sebuah organisasi mampu bertahan dalam menjalankan operasinya sekiranya masing2 tidak menghormati antara satu sama lain...main langgar, main rempuh tanpa ambil kira perasaan orang lain...sedangkan kita orang Melayu ni punyai nilai adab dan adat yang cukup tinggi.
Jika organisasi sudah tidak lagi dapat membezakan antara soal baik dan buruk, soal maruah dan harga diri, soal segan dan malu...maka maksudnya nilai dan adab itu sudah tiada...
Respect dalam organisasi sangat penting untuk membina trust dan keyakinan dalam organisasi. Jika rasa hormat telah tidak menjadi budaya lagi...semuanya akan tunggang terbalik...main langgar redah sesuka hati...betul atau salah tu cerita kedua..yang penting buat dan laksanakan..konsep asal jadi, asal siap.
Ketahuilah, hakikatnya jika pelaksanaan tidak mengambilkira tata kelolanya yang betul...maka output yang dihasilkan nanti sudah pasti tidak berkualiti dan tidak akan bertahan lama...cepat berkulat, reput dan rosak dengan cepat. Barang2 yang terhasil secara instant ni mmg selalunya barang murah dan tidak kan mungkin mampu bertahan lama.
Trust dan keyakinan anggota dalam organisasi sangat penting bagi menjamin kesetiaan mereka kepada organisasi atau mereka memilih meninggalkan organisasi. Trust dan keyakinan anggota juga penting untuk mereka terus produktif dalam kerja. Jika mereka sudah hilang tahap percaya dan tahap yakin kpd organisasi....datang pula rasa cuak dan menyampah..maka kesannya adalah kepada kerja dan prestasi mereka....mereka akan lakukan kerja hanya sekadar "cukup makan", "penuhi syarat" dan sekadar melepaskan batok di tangga saja.
Jika ini berlaku..apa kesan pada organisasi?
Keberhasilan organisasi akan merudum...kualiti tidak lagi menjadi keutamaan tetapi lebih kepada mengejar kuantiti untuk dimegah-megah dan ditayang-tayang (show off) yang tidak membawa apa2 makna, malah merugikan organisasi. Rasa tidak happy anggota nanti akan makin memuncak dan akhirnya diterjemahkan dalam bentuk "silent protes".
Silent protes akan membawa organisasi menuju kehancuran...
Justeru, saling hormat-menghormati dalam organisasi adalah perkara utama dan menjadi asas untuk 1001 aspek lain yang boleh membawa organisasi terus terbang tinggi dengan nilai dan adab yang terus dijunjung.
RZH
Comments
Post a Comment