Menghadiri Bengkel Strategi Perniagaan untuk tiga hari dua malam. Bengkel tiga hari yang penuh dengan harapan dan impian...
Salah satu perkara penting untuk mencapai harapan dan impian adalah perubahan sikap. Sikap atau attitude adalah antara komponen penting dalam menjadikan harapan dan impian itu menjadi realiti. Sikap pekerja yang baik akan menentukan kualiti kerja yang cemerlang dalam sesebuah organisasi.
Jika sikap pekerja dalam bekerja tidak berubah...maka organisasi akan kekal berada di takuk sedia ada. Berapa banyakpun idea dilontar dan dibincang, ia tidak akan membawa ke mana, hanya sekadar tertulis di kertas sahaja tanpa action secara padu. Action yang padu datang daripada sikap yang hebat dalam bekerja. Antara sikap yang hebat dalam bekerja adalah komited, rajin, bertanggungjawab, responsif, tangkas dan pantas bertindak, profesional dan memiliki nilai dan wibawa diri yang baik.
Jika sikap malas, tidak proaktif, main tangkap muat asal siap, tidak serius, tidak kreatif dan tidak strategik, maka idea hanya akan tinggal idea kerana ia tidak diterjemahkan dalam bentuk tindakan yang strategik.
Implikasi daripada sikap yang tidak berubah ini akan menjadikan produktiviti kerja statik, malah makin malang jika ia semakin merudum. Akhirnya organisasi perlu menanggung kerugian kerana target bisnes tidak dapat dicapai sebagaimana yang disasarkan.
Perubahan sikap perlu bermula daripada hati. Membuat muhasabah diri, membetulkan niat dan seterusnya membuat perubahan. Meletakkan jiwa dalam bekerja dan melaksanakan kerja dengan sebaiknya. Bertanggungjawab sepenuhnya, beretika, dan melakukan dengan bersungguh-sungguh. Tiada istilah tangkap muat atau asal siap. Saling bantu membantu dan mewujudkan teamwork yang baik.
Jika aspek ini tidak beres...satu2 organisasi tidak akan ke mana. Perubahan sikap itu penting!
Saja2 Menulis.
RZH
Comments
Post a Comment