Skip to main content

Cerita Berskala Besar...

Semalam berbual panjang dengan seseorang di high level. Kebetulan meeting urusan rasmi dengan dia. Setiap kali, jika sesekali meeting dengan dia, memang pasti bersambung sembang selepas meeting selesai. Sejak dulu saya memang suka sembang dengan dia...dia punya gaya pung pang pung pang tu memang saya suka sejak dulu...mulut memang laser habis, tapi itu karakter dia yang saya suka..ikhlas orangnya..sama luar dan dalam.

Alkisah daripada ceriteranya maka "tertahu" lah satu cerita di sebalik kemelut kuasa dan pangkat ni. Ternganga terlopong sekejap mulut sebab terkejut bercampur keliru...dalam hati terdetik..."sapa yang betul ni". Allah rasa terhenti kejap jantung.

Semua ini tentang kemelut kuasa dan pangkat. Orang yang dok bercerita ni baik juga sebenarnya dgn saya..kami kenal lama, zaman sama2 belajar di Universiti dulu lagi. Dia lulusan undang2...skrg ni memegang post yang paling tinggi dlm bidangnya..

Punya bersembang panjang tak sedar masa berlalu.... Sedar2 dah 5.45 petang...aduhhhh..kelam kelibut bergerak balik ofis...kunci ofis, handbag, laptop semua kat ofis...miss p.a tunggu...alhamdulillah

Balik rumah...dok terfikir2 lagi tentang apa yang didengar tadi tu...tak nak percaya...hati kata tak ada sebab untuk orang yang bercerita itu nak mereka-reka cerita. Saya kenal lama dia...dia memang jenis ckp yang betul...lagipun dia sendiri yang melalui tu...bila nak percaya pulak...fikiran berfikir..takkan la sampai gitu sekali, hal2 mistik vs kuasa, nama dan pangkat...Allahhh..complicated sunggoh la...hadoiiiii la, biar betul...akhirnya saya decided tak mahu fikir dan letak di fikiran...percayapun tidak, tidak percaya pun tidak..saya ambil jalan tengah saja..saya serah kepada Allah...Allah Maha Mengetahui segala kebenaran. Kita sbg hamba-Nya tidak dpt meramal, jauh sekali untuk mengetahui kebenarannya.

Malamnya saya bercerita dengan Mr. Husband...seperti biasa Mr. Husband diam mendengar...Mr. Husband berpesan, dunia sekarang ni macam2 boleh berlaku...dia selitkan juga pesanan pada saya.

Cuma saya berbisik di hati...jika benar berita yang didengar itu...ini memang 360 sunggohh la...si pelakunya akan menerima balasan daripada Allah...cuma tunggu saat dan ketikanya saja...tapi jika tidak benar berita itu...orang yang dikatakan sebagai pelaku itu akan mendapat pahala dan kebahagiaan berganda daripada Allah. Saya mendoakan yang terbaik.

Saya memilih mengunci mulut...sebab ini melibatkan maruah orang....aduhhhh pening sekejap...doa saya biar Allah tutupi dan lindungi segalanya....skala besar sungguh berita itu...Allahuakbar....

RZH



Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe