Skip to main content

Resepi Sedapzaini: Nasi Himpit Kuah Kacang Bersambal Kelapa













Entri kali ini saya ingin kongsikan resepi turun-temurun nenek moyang saya, dan kini diteruskan oleh bonda mek saya. Resepi ni bonda mek yang mengajar saya. Kuah nasi himpit yang memang 'super duper' sedapnya...takkan mungkin dapat dicari di mana-mana rasanya yang sangat special...kalau yang bonda mek saya buat lagi la sedap terbaikk!

Famili saya dan famili belah mertua memang suka kuah kacang yang saya buat ini. Pada setiap raya dan majlis-majlis keraian keluarga, memang kuah nasi himpit ni menjadi 'trademark' saya la kiranya. Saya sendiripun memang wajib membuatnya bila masa raya, kalau tak buat memang rasa tak 'sah' ore Kelate kata...tak lengkap rasanya menu tanpa nasi himpit kuah kacang ini.

Okey semua, mari saya kongsikan bahan-bahan dan cara membuatnya ya.

Bahan-bahan:

1. Nasi himpit kecil atau besar..brand apa terpulang kepada anda ya. Saya guna brand Adabi yang saiz besar.

2. Kacang setengah kg.

3. Halia sebesar ibu jari.

4. Cili kering 15 tangkai. Boleh lebihkan sikit kalau suka pedas.

5. Bawang merah dalam 15 ulas yang saiz biasa tu (bawang merah kecil tu)

6. Bawang putih seulas.

7. Gula melaka dua kerek (Nise) dua keping.

8. Gula putih dua senduk

9. Garam satu sudu besar. Agak2 ya.

10. Santan RM4 atau dua kotak santan (santan kotak tu)

11. Jintan putih dan jintan manis. Masing-masing satu sudu kecil sahaja. Jangan lebih nanti kuat sangat bau dia. Kalau dikurangkan cket pun okey.

12. Air tambahan dalam lima gelas. agak-agak ya. Kalau nampak agak pekat semasa proses menggelegak tu, boleh tambah air lagi. Memasak kuah kacang ni, dia lama atas dapur, biar menggelegak lama, dan kuahnya cepat kering, perlu tambah air sehinggalah dapat kepekatan yang dikehendaki dan dah boleh diangkat/ditutup api.

13. Minyak masak untuk menumis. Dalam dua senduk.

Cara-cara:

1. Rebus nasi himpit. Masuk daun pandan yang telah disimpul dan satu sudu besar garam. Terpulang nak rebus dalam periuk noxxa atau rice cooker biasa. Saya prefer rice cooker biasa. Selalunya agak lama juga proses merebusnya, Dalam 4 hingga 5 jam juga saya rebus...walaupun dia tulis 45 minit sahaja di plastik membungkusnya.

2. Cili kering dikerat kecil dan direndam dalam air panas, beri lembut dan mudah untuk diblend nanti.

3. Bawang kecil dikupas dan diblend bersama cili kering tadi.

4. Bawang putih dan halia ditumbuk berasingan. Tumbuk lumat.

5. Kacang boleh digoreng awal dan boleh disimpan sehingga tiba masa nak digunakan. Awalpun dalam sehari awal sahaja..hehehe. Kacang goreng sampai garing dan hampir gelap warnanya ya. Tapi jangan sampai hangit, nanti pahit pula kuah kacang ni. warna bukan setakat keperangan, tetapi lebih kepada gelap sikit warnanya untuk jadikan kuah kacang nanti berwarna kemerahan dan baunya lebih 'bangkit' lagi.

6. Sekarang ni proses menumis pula, panaskan minyak, tumiskan bawang putih dan halia yang ditumbuk berasingan tadi. Bila agak keperangan, masukkan bawang dan cili kering dan diblend tadi. Tumis agak lama sampai wangi dan pecah minyak, ini bagi memastikan bawang dan cili yang ditumis betul2 masak. Ini penting bagi memberikan rasa sedap kepada kuah kacang ini. Saya tumis dalam 20-30 minit juga. Kawal api ya, karang hangit pulak rempah tumis ni.

7. Bila rempah sudah hampir pecah minyak dan betul2 masak, blend kacang dengan air. Timing kacang yang diblend dengan air ni kena betul2 masanya untuk terus dimasukkan dalam periuk yang sedang kita tumis rempah tadi. kacang ni saya tak blend kering berasingan, sebab itu tak boleh dibiarkan lama dalam air selepas ianya diblend. selepas blend memang kena terus masuk dalam periuk ya. resepi saya ni memang tak perlu dikupas kulit kacang tu...blend terus saja dengan air. Sangat mudah kan!

Nota: kat bahagian blend kacang ni saya sebenarnya tak ikut resepi asal bonda mek sbb saya nak mudah aje semua steps nya, kalau bonda mek, dia kupas kulitnya dan blend kering dulu, lepas tu baru masuk dlm periuk...saya mmg sejak dulu blend terus dgn air, cuma syaratnya kena terus masuk periuk, tak boleh biar lama slps blend tu...

8. Kemudian masuk sekali santan/santan kotak tadi dalam periuk tadi selepas semua kacang telah dimasukkan. Dan masukkan sekali air 5 gelas tadi...agak2 ya kepekatannya.

9. Api sederhana, kuah kacang ni perlu dikacau sentiasa sebab takut berkerak di bahagian bawahnya. proses ni memang ambil masa yang agak lama, dalam 2 jam juga rasanya. Selepas tu boleh dimasukkan nise/gula melaka dan gula putih...biarkan dalam 10 minit lagi, dan masukkan serai yang telah dititik. masa peringkat ini api dah boleh dikecilkan dan biarlah kuah ini menggelegak perlahan atas api sehingga ianya selesai dimasak.

10. Dekat nak angkat nanti, boleh dimasukkan jintan putih dan jintan manis yang telah disangai terlebih dahulu dan ditumbuk lumat. Sangai ni maksudnya digoreng atas api perlahan tanpa minyak untuk bangkitkan baunya. sekejap sahaja ya, dalam tiga empat minit sahaja...jangan sampai hangit ya...hehehe

Maka siaplah kuah kacang resepi bonda mek saya ni. Selamat mencuba, memang terbaik kuah kacang ni. Beberapa gambar lagi dikongsikan:





Untuk sambal kelapa tu, saya kongsi di entri lain ya...dah tak larat dah untuk menulis malam ni...Sambal kelapa ni resepi arwah nenek saya dulu2...saya panggil 'wo'..orang tua2 dulu2 suka makan sambal kelapa ni kan...kiranya menu traditional...sekarang dah susah nak jumpa...arwah 'wo' dan arwah 'mak tijah' dah lama tinggalkan kami semua...sudah lebih 30 tahun yang lalu...Allahuakbar begitu cepat masa berlalu, serasa baru semalam....Al-Fatihah buat arwah 'wo' dan arwah mak tijah (arwah mak tijah ni satu2nya mak sedara perempuan sebelah ayah)...kedua-duanya memang pakar memasak...apa saja yang dimasak memang semuanya sedap...masih teringat rasa sedapnya sampai sekarang...

Damailah di sana wo dan mak tijah..Al-Fatihah
ilmu memasak ini diteruskan oleh anak cucu sekarang....

Salam Hormat
RZH

Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe