Skip to main content

Resepi Sedapzaini Ikan Tongkol Goreng Berlada

















Masakan ikan berlada ni memang menu kegemaran saya sejak dulu. Kiranya 'hantu' ikan tongkol la saya ni. Kalau dulu semasa kecil hingga remaja saya memang tak makan ikan lain selain dari ikan tongkol. Tapi, selepas kawin, saya mula dapat makan ikan-ikan yang lain termasuk ikan air tawar, ikan talapia yang kini memang menjadi kesukaan saya setiap kali balik kampung mertua di Perak. Ikaan talapia ni bila digoreng garing dan makan panas panas...wahhhh memang terbaik!

Sekarang ni segala jenis ikan saya dah makan, kecuali ikan keli dan ikan haruan....ermmmm belum boleh makan lagi...hehehe

Cara buat sambal ikan tongkol ni sebenarnya saya dah kongsi di entri yang lalu (masa kongsi resepi nasi lemak ikan tongkol berlada tempohari. Cara masaknya sama saja.


Bahan-bahan:

1. Dua ekor ikan tongkol saiz sederhana
2. Cili kering 15 biji
3. Bawang merah 10 ulas
4. Bawang putih  2 ulas saiz besar
5. Asam keping
6. Asam jawa secubit (ambil airnya)
7. Bawang Holland setengah labu
8. cili api dua tiga biji
9. Belacan secubit jika suka


Cara Merebus Ikan tongkol

1. Ikan disiang dan dicuci bersih. Buang semua darah-darah ikan yang melekat pada celah-celah tulang tengah tu. Cuci tiga kali dan siram. Jangan lupa berselawat sambil cuci bahan mentah berdarah. Maka bersihlah ikan itu. Insha Allah bila masak nanti ia takkan hanyir.

2. Potong ikut potongan bersesuaian menjadi kepingan dalam 2cm lebar ya. Saya selalu tengok bila orang tak tahu masak ikan tongkol ini, selalunya disuruhnya potong nipis-nipis sangat, kononnya ikan ni keras. Ikan ni sebenarnya jadi keras sebab tak kena cara masaknya. Ikan tongkol memang spesisnya yang perlu/wajib direbus dulu kalau nak dimasak apa saja menu. Dia tidak boleh digoreng atau digulai terus begitu..memang confirm tidak sedap...dan confirm keras kalau terus digoreng. Jadinya jangan sesekali buat begitu ya! kecuali kalau nak masak singgang, memang tak perlu rebus dulu sebab masak singgang tu sudah proses merebus.


3. Kemudiannya masukkan ikan dalam periuk yang agak sedang elok dengan kuantiti ikan yang ada. Masukkan air lebih kurang tenggelam ikan...jgn terlebih banyak sangat, dan jangan kurang air sangat. Wajib, masukkan asam keping dalam segenggam atau dalam 10 hingga 12 keping. Asam keping ni kena banyak dimasukkan sebab kita perlukan ikan tu menyerap rasa masam2 masin dan ada manis sikit di hujung rasanya. Kemudian masukkan dua sudu besar (penuh) garam, dan untuk menyedapkan lagi tambahkan sedikit gula dalam satu sudu besar.

4. Masak di atas api sederhana. Tutupkan periuk ya, bila nak mula mendidih nanti, tutupnya perlu dibuka sedikit untuk mengelakkan airnya melimpah keluar. Biarkan lama sikit mendidih...tapi jangan sampai airnya kering...mungkin dalam 20 - 30 minit rasanya.

Tips: Orang tua dulu-dulu, ada juga yang kukus ikan tongkol ini bagi menggantikan proses merebus. Katanya ikan jadi lebih sedap...ermmmm, setakat ini saya tak pernah cuba lagi..mungkin saya selesa dengan proses merebus...lagipun malas la pulak nak mengukus bagai kan....


Cara Menggoreng Ikan Rebus

1. Menggoreng ni seperti biasa macam kita goreng ikan lain juga. Cuma berhati2 sebab ikan rebus ni bila digoreng dia akan meletup-letup cket dalam kuali...jaga2 takut terpercik minyak panas..

2. Goreng tak perlu garing sangat sebab nanti kita nak buat tumis sambalkan. Ikan tongkol yang nak dmasak sambal memang wajib digoreng dahulu (goreng sekejap saja, jangan sampai garing). Kalau tidak digoreng dan terus dimasukkan dalam sambal, kesedapannya kurang, dan mungkin akan hanyir sedikit.

3. Setelah selesai urusan menggoreng, maka ketepikan dulu ikan yang telah digoreng tadi.


Cara Membuat Sambal Berlada/Sambal Ikan Tongkol

1. Kupas bawang merah 10 ulas (kalau bawang jenis saiz biasa). Kalau bawang merah yang saiz besar tu..saya guna satu setengah biji...

2. Bawang putih dua hingga 3 ulas. Tengok pada saiznya. Jangan banyak sgt bawang putih, nanti masakan jadi tak sedap.

3. Sedikit halia, dalam setengah inci persegi potongan.

4. Cili kering 12 - 15 biji. Saya tambah dengan dua tiga biji cili api, beri aroma cili api sikit yang akan lebih menyedapkan rasanya. Jangan risau, ianya tak beri kesan sgt pada kepedasan sambal. Cili kering ni rendam air panas sekejap, beri dia cepat lembut dan mudah untuk di blend nanti.

4. Sedikit belacan.

5. Blend semua bahan di atas tadi kecuali bawang putih sahaja ditumbuk berasingan.

6. Masukkan minyak dalam lima enam sudu atau secukupnya untuk menumis. Bila minyak telah panas, tumiskan dulu bawang putih sehingga kekuningan (sekejap sahaja, tak perlu sampai garing). Kemudiannya masukkan bahan yang diblend tadi. Kacau sehingga pecah minyak...dalam lebih kurang 10 minit. biarkan hingga sedikit pekat...masukkan dua sudu sos cili, sedikit air asam jawa, gula dan garam. Bagi yang sukakan perasa, boleh tarukkan sedikit perasa. Tentang gula, perlu dimasukkan lebih sedikit untuk diseimbangkan dengan rasa masam2 ikan dan kuah...biasanya saya letak dalam tiga empat sudu. Saya juga wajib letakkan sedikit gula Melaka a.k.a Nise (bahasa Kelate) dalam sambal untuk lebih menyedapkan rasa. Masukkan Nise dalam setengah kerek.

7. Setelah selesai proses ini, masukkan ikan yang telah digoreng tadi. Gaul rata dan biarkan ia mereneh dalam lima minit supaya ikan dan kuah dapat menyerap elok. Masukkan bawang holland yang telah dimayam, juga cili api yang telah dipotong kecil. Kedua-dua bahan ini memberikan rasa dan aroma yang lebih sedap kepada masakan ini. 

8. Selepas itu boleh diangkat dan dihidangkan. 

Selamat mencuba, semoga masakan yang ikhlas daripada hati akan menghasilkan rasa masakan yang sedap dan disukai serta diingati oleh anak-anak dan suami....


Salam Hormat,
RZH

Comments

  1. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉
    Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼


    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ....................................................................................................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    ▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

    En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe