Skip to main content

Mata Masuk Habuk Lagi...

Semalam mendapat perkhabaran daripada kenalan rapat, kembalinya kerahmatullah Prof. Madya Dr. Khatijah Binti Hj. Hussin. 

Allahuakbar..."ramainya orang yang dikenali rapat suatu masa dulu ketika mereka dalam perkhidmatan pergi buat selama-lamanya". Sorang demi sorang..hati saya berbisik...perasaan rasa terusik.

Innalillahiwainnailaihirojiun...

Saya terus menelefon kenalan rapat yang mengkhabarkan berita ini. Bertanya kaba serba sedikit tentang arwah, meninggal di mana, sakit apa dan sebagainya lagi. Arwah tinggal dgn anaknya...arwah diserang stroke dan menghembuskan nafas yang terakhir pada usia 75 tahun.

Hati saya rasa sayu...kembali mengimbau masa saya mula2 melaporkan diri di Fakulti Sains Hayat Oktober 1997....27 tahun yang lampau..masa ni la saya mengenali arwah...baik saya dgn arwah..ya tujuh tahun saya bertugas di sini sbg Pengurus di FSH..mengurus segalanya dari A to Z..hal operasi, governan, prasarana, kewangan, sumber manusia dsbnya lagi. Pastinya saya akan rapat dengan semua staf sama ada staf akademik atau staf pentadbiran.

Maksudnya semasa saya mula2 kenal dgn arwah, umur arwah masa tu 48 tahun...kira muda lagi..belum pun masuk five series.

Terbayang raut wajah arwah, gaya arwah masa bercakap, masa berjalan, masa bercerita dan bersembang dgn saya...masa tu sihat sejahtera, masih kuat, masih cergas...kini membayangkan usia arwah 75 tahun..sudah pasti byk yang berbeza, raut wajah yang dimamah usia, kudrat yang tidak lagi seperti zaman muda dulu... Sayu hati saya...

Masa beredar begitu pantas...sudah hampir 30 tahun rupanya zaman itu ditinggalkan..saya juga sama dari muda belia kini telah dimakan usia...kudrat yang dulu kuat kini slowly Allah telah kurangkan..fikiran yang dulu tangkas, rasanya kini dah slow cket...pergerakan yang dulu laju saje..kini sudah tidak sepantas dulu.

Hakikat dunia dan hidup itu mmg begitu...

Kita tidak mungkin kekal di suatu masa itu secara statik tak berubah..tak mungkin...masa ni bergerak...saat demi saat mmg bergerak...hari demi hari, bulan demi bulan, dan tahun demi tahun. Perubahan masa itu juga akan merubah keadaan diri kita...mental atau fizikal..itu pasti!

Justeru, pesan pada diri selalu...hidup ini hanya sementara..semua yg kita ada juga sementara...harta dunia juga sementara...semuanya akan kita tinggalkan bila masanya tiba nanti..yg dibawa bersama hanyalah amal kita...usah begitu taksub kepada dunia kerana bila ke sana nanti semua yg ada di dunia ini akan kita tinggalkan.

Kembali kepada arwah...saya mendoakan agar arwah ditempatkan bersama orang2 beriman di sisi Allah...diampunkan segala dosa dan ditingkatkan darjatnya..semoga arwah tenang bersemadi di sisi Pencipta.

Terkenang lagi beberapa insan yang rapat dengan saya semasa saya di FSH pergi...antaranya arwah Prof Othman Omar, Prof Alias Kamis, Prof Rohani, Prof Hamid Lazan, Prof Farida Habib Shah, Prof Zainal, Prof Madya Dr. Naza (sama2 ke Korea dgn arwah), dan Dr. Amir....Allahu sayu hati saya bila kenangkan telah ramai yang dijemput Allah...

Al-Fatihah buat semua...moga tenang di sisi Allah...

Insan2 ini adalah antara guru yang mengajar saya tentang leadership secara langsung atau tidak langsung...mereka ini adalah antara nama2 besar di FSH..ahli akademik dengan kesarjanaan dlm kepakaran masing2 yang dirujuk...antara mereka ada yang menjawat jawatan sebagai Dekan, Timbalan Dekan, Ketua Jabatan dan Ketua Program. FSH ini adalah tempat mula2 saya ditempatkan dlm perkhidmatan...suka duka dan pengalaman yang dilalui dan diperoleh di sini banyak membentuk gaya kepimpinan saya dalam pengurusan...semoga segala yang baik yang saya sumbangkan dalam perkhidmatan saya ini dengan ilmu pengurusan yang saya pelajari daripada mereka akan berbalik pahalanya kepada mereka di alam sana...

Al-Fatihah buat Dr. Khatijah juga buat semua insan di atas yang telah mengadap Ilahi....

Allahu...mata masuk habuk...

RZH.



Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe