Skip to main content

Perangai dalam Organisasi...

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua...

Saya sekadar menulis daripada pemerhatian dan pengalaman yang dilalui. Penulisan sebegini kadang-kadang boleh memotivasikan diri untuk mencuba sedayanya memberikan yang terbaik. Dalam masa yang sama, mungkin ia juga boleh dijadikan sempadan kepada diri agar kita terus dalam aura yang positif untuk kehidupan yang lebih positif. Secara asasnya bila diri, hati dan jiwa kita positif, maka pemikiran kita juga akan positif..aura yang positif sudah pasti menggamit rasa ketenangan dan kebahagiaan.

Terdahulu, mari kita fahami dulu maksud 'perangai' ini. Kalau mengikut Kamus Dewan, perangai bermaksud sikap atau kelakuan, tabiat atau watak seseorang yang sudah sebati benar dengannya.

Dalam organisasi kita akan temui pelbagai perangai dan karenah ahlinya. Ada yang positif dan ada juga yang sebaliknya. Semuanya ini adalah pelengkap dalam organisasi yang menjadikan sesebuah organisasi itu lebih 'aktif'. Aktif yang dimaksudkan di sini adalah aktif daripada aspek produktiviti, motivasi dan semangat, konflik, hati perasaan, dan seterusnya memberikan kesan kepada tahap kepuasan bekerja.

Antara beberapa perangai yang perlu dielakkan dalam organisasi adalah:

1. Tidak Menghormati Peraturan
2. Tidak Menghormati Ketua/pekerja
3. Merasa Diri Terlalu Berkuasa
4. Tidak Boleh Ditegur
5. Tidak Fokus Pada Kerja 
6. Perasan Diri Bagus
7. Sombong dan Angkuh
8. Degil dan Ikut Kepala Sendiri
9. 'Lebih sudu dari kuah'
10. Tidak Mahu Mengalah


Tidak Menghormati Peraturan

Dalam organisasi, kita semua memang tidak dapat lari daripada peraturan/tata cara/SOP (Standard Operating Procedure). Dalam kehidupan sosial kita juga ada adab dan tata cara tertentu yang perlu kita ikut untuk meletakkan diri kita sebagai seorang yang disegani dan dihormati.

Sekiranya kita tidak pernah ingin mematuhi dan menghormati peraturan organisasi yang ditetapkan, maka untuk apakah kita berada dalam organisasi. Siapa kita sehingga kita merasakan kita terlalu 'kebal' dan tidak perlu akur kepada peraturan. Secara umumnya peraturan dalam organisasi diwujudkan bagi memudahkan proses kerja (memberikan panduan dan garis panduan dalam menguruskan kerja), meningkatkan kualiti kerja dan produktiviti (aspek 'micro-manage', kejelasan tentang tugas dan sebagainya), mengawal kakitangan daripada melakukan perkara yang tidak baik dan merugikan (aspek tingkahlaku, disiplin dan sebagainya), dan memberikan keadilan mengikut hak kepada semua pihak (aspek membuat keputusan, berurusan dengan aduan, konflik dan sebagainya).


Tidak Menghormati Ketua/Pekerja

Salah satu prinsip dalam organisasi adalah mentaati dan menghormati (pemimpin) di mana dia duduk di bawah kepimpinan atau kekuasaan pemerintah tersebut.  

Ketaatan yang dimaksudkan adalah:

1. Mentaati ketua dalam urusan kebaikan, dengan menjalankan segala arahan dan membantu dalam semua urusan yang dipertanggungjawabkan.
2. Menghormati dan memuliakan kedudukan mereka sebagai ketua.
3. Tidak menyokong perkara mungkar dan tidak baik yang dilakukan oleh Ketua dan menasihati ketua dengan cara yang berhemah. 
4. Tidak melawan ketua, tidak menjatuhkan dan mengaibkan serta menzahirkan bangkangan terhadap ketua, juga tidak menghina dan menjatuhkan maruah mereka walaupun meereka bertindak buruk dan zalim. 

Justeru, sikap tidak menghormati ketua perlu dielakkan dalam menjaga keharmonian dan keutuhan organisasi. Sikap sebegini menggambarkan bahawa seseorang individu itu tidak tahu adab dan tata susila dalam organisasi dan memperlihatkan betapa rendahnya moral dalam diri mereka. 

Begitu jugalah sebaliknya, seorang ketua juga perlu menghormati pekerjanya. Pekerja juga mempunyai hati dan perasaan. Justeru, nilai kemanusiaan sebagai kita semua hamba Allah perlulah ada dalam diri supaya kita tidak mengganggap dengan kuasa dan pangkat yang kita ada, kita boleh sesuka hati memperlakukan pekerja kita. Sebarang teguran atau arahan kerja perlu diberikan secara berhemah kerana kita semua sama saja di sisi Allah. Cumanya sebagai ketua kita diberikan tanggungjawab yang lebih untuk memastikan segala perkara dalam organisasi dapat dilaksanakan dengan baik.


Merasa Diri Terlalu Berkuasa

Sikap diri yang merasakan terlalu berkuasa juga merupakan satu sikap yang menghancurkan organisasi. Organisasi tidak akan dapat pergi jauh dan bertahan sekiranya anggotanya memiliki sikap sebegini. Kuasa dalam organisasi adalah kuasa yang diberikan mengikut pangkat/kekananan jawatan seseorang anggota itu. Kuasa ini berkait rapat dengan peraturan dan polisi yang ada dalam sesebuah organisasi. Justeru, kuasa ini bukan boleh digunakan secara sembarangan mengikut 'suka hati' kita yang memegang kuasa. Kuasa itu perlu kita selarikan dengan peraturan yang ada. Kuasa itu juga mempunyai batas-batas atau 'limitation' nya...

Sikap merasa diri terlalu berkuasa menjadikan kita terlupa bahawa kuasa yang diberikan kepada kita itu perlu disandarkan atau terikat dengan peraturan berkuatkuasa, dan bukan sewenangnya kita boleh 'mencipta' peraturan sendiri mengikut 'sedap hati' dan logik pemikiran kita sahaja. Kita perlu ingat bahawa tidak semestinya logik pemikiran kita itu mewakili logik pemikiran orang lain. Tambahan lagi, lumrahnya bila sesuatu perkara itu berkepentingan untuk kita maka kita merasakan semua keputusan kita adalah terbaik, sedangkan bagi mereka yang melihat perkara itu mengikut rasionalnya dan tidak mempunyai apa-apa kepentingan, maka ia adalah sebaliknya.


Tidak Boleh Ditegur

Sikap tidak boleh ditegur juga merupakan salah satu perangai yang tidak boleh ada dalam organisasi. Kita sebagai anggota dalam organisasi perlu sentiasa berlapang dada, bersikap terbuka dan positif dalam menerima teguran. Teguran dan nasihat yang diberikan adalah penting bagi tujuan penambahbaikan dan kawalan kualiti. Pastinya sebagai manusia, kita bukanlah maksum atau sempurna segalanya. Sudah pasti ada kesilapan yang kita lakukan dan ianya perlu diperbetulkan bagi menjamin keberkesanan dan kualiti kerja.

Dalam Islam, kepimpinan dilihat sebagai satu tanggungjawab, bukan sebagai mengejar kuasa. Justeru, seorang ketua wajib untuk menegur subordinatnya sekiranya ada kesilapan yang dilakukan yang mencemarkan imej organisasi atau menjejaskan kerja yang dilakukan.
 
"Ingatlah bahawa setiap daripada kamu adalah pemimpin dan setiap pemimpin bertanggungjawan terhadap apa yang dipimpinnya. Dan seorang pemimpin itu bertanggungjawab terhadap orang yang dipimpinnya" (Riwayat Al-Bukhari).

Namun demikian juga, seseorang ketua juga boleh diberikan teguran atau nasihat oleh 'anak buahnya' dengan cara berhemah dan beradab. Seseorang ketua tidak boleh menganggap dirinya kebal atau mempunyai imuniti dalam perkara ini. Memegang kuasa bukan untuk kita bersifat ego dan tidak boleh menerima kritikan dan teguran, sebaliknya kuasa itu adalah untuk digunakan pada jalan yang betul.

Apabila kita ditegur, hindarilah respon seperti berikut:

1. Merajuk berpanjangan dan hidup dalam dunia sendiri
2. Marah dan melenting
3. Menjawab dan melawab
4. Mempamerkan air muka protes
5. Hilang motivasi untuk bekerja
6. Tidak memberikan kerjasama lagi

Sebaliknya, terimalah setiap teguran dengan positif dan cuba untuk berubah. Anggaplah setiap teguran yang diterima itu sebagai tanda kita masih diberi perhatian dan disayangi. Teguran itu akan meningkatkan kecemerlangan diri sekiranya kita mengambilnya sebagai positif.


Tidak Fokus Pada Kerja 

Tidak fokus kepada kerja juga merupakan salah satu masalah dalam organisasi. Baik ketua atau kakitangan, semuanya perlu fokus kepada kerja. Fokus kepada kerja adalah penting kerana kerja itu adalah tanggungjawab yang telah diamanahkan kepada kita dan pada setiap bulan kita menerima gaji atau upah daripada pekerjaan yang dilakukan. 

Justeru, untuk mengikat kita supaya sentiasa fokus kepada kerja, maka ingatlah konsep kerja itu sebagai ibadah dan konsep keberkatan rezeki. Mana mungkin rezeki kita akan diberkati Allah sekiranya kita sentiasa tidak fokus kepada kerja, tidak melakukan kerja dengan bersungguh, banyak main-main dalam kerja, melaksanakan kerja peribadi semasa kerja, banyak 'mengular' atau tuang kerja. Rezeki yang tidak diberkati akan memberikan rasa ketidaktenangan dalam diri dan ini makin merosakkan kehidupan kita secara keseluruhan. 

Justeru, andai kita mengharapkan kebahagiaan dalam kehidupan maka laksanakan amanah yang diberikan dengan sebaiknya. Insha Allah kita akan sentiasa mendapat kerahmatan Allah dan mendapat kebahagiaan di dunia dan di akhirat.


Perasan Diri Bagus

Perangai perasan diri terlebih bagus berbanding dengan orang lain perlu dielakkan daripada ada dalam diri kita sama ada sebagai staf ataupun sebagai ketua. Perasan diri bagus ini akan menjadikan kita merasakan semua orang lain di sekeliling kita tidak bagus. Hakikat sebenar kita tidaklah hebat sangat pun..hanya perasan sahaja yang lebih. Orang yang boleh dikategori perasan diri bagus adalah orang yang sering memuji kehebatan diri sendiri sama ada secara langsung atau tidak langsung, sering berlagak dan berpura-pura dalam apa jua yang dilakukan, gemar menceritakan hal tidak benar dan sering menokok tambah cerita untuk meyakinkan bahawa dirinya istimewa dan hebat, dalam banyak hal kita sentiasa rasa bahawa kitalah yang betul, kita mahu orang faham kita namun kita langsung tidak ingin faham sutiasi orang lain. Kita seharusnya sedar, orang lain pun fikir macam itu juga, mereka juga fikir mereka betul. Kita juga jarang sekali akui kelemahan kita. Jarang sekali kita nampak kekurangan kita dan jarang sekali kita sedar kesilapan kita.

Seharusnya kita perlu saling hormat-menghormati cara orang lain berfikir agar keharmonian dalam perhubungan atau dalam organisasi dapat dikekalkan. Percayalah perangai sebegini hanya merugikan diri kita sendiri dan menimbulkan rasa tidak senang dalam diri orang lain yang berada di sekeliling kita dan lama-kelamaan kita akan dijauhi oleh kenalan rapat atau sesiapa saja yang rapat dengan kita.


Sombong dan Angkuh

Sifat sombong dan angkuh juga adalah salah satu sifat yang sangat dimurkai oleh Allah. Sombong ini juga 'adik-beradik' dengan penyakit hati iaitu, riak, ujub, dan takabur. Mengapa perlu kita bersikap sombong? untuk apa?

Ujub bermaksud suatu detikan atau lintasan kecil dalam hati yang membisikkan bahawa "aku sedang melakukan perkara yang baik", "owh hebat juga aku ya, boleh melakukan ini', atau "wah, baik juga rupanya aku". Kebiasaannya ujub ini timbul dalam hati pada saat kita sedang melakukan yang terbaik dan menerima pujian daripada orang sekeliling. Justeru, kita semua perlu beringat tentang kehadiran ujub di dalam hati tanpa kita sedar bahawa apa saja yang kita terdetik tentang "bagusnya kita" maka itu adalah ujub.

Riak bermaksud perbuatan atau tindakan yang berniat untuk menunjuk-nunjuk. Riak ini boleh dikesan apabila di depan orang kita akan melakukan lebih, sedangkan bila tiada orang yang melihat, maka kita tidak melakukan pun perbuatan itu. Riak ini hanya akan hadir kalau wujudnya orang lain selain kita yang dapat melibat apa yang kita lakukan. Di depan orang kita sengaja ingin menunjuk-nunjuk kehebatan kita. 

Takabur pula adalah satu penyakit hati yang merasakan diri lebih hebat dan lebih mulia daripada orang lain. Dengan keistimewaan dan kehebatan yang dimiliki, kita merasakan kita lebih segalanya daripada orang lain. Kita menganggap semua orang lain lebih rendah daripada kita.
 
Justeru, secara keseluruhannya sifat sombong dan angkuh ini adalah gabungan daripada tiga penyakit hati, iaitu ujub, riak, dan angkuh. Sombong dan angkuh ini bermaksud seseorang yang suka meninggikan diri dan menganggap orang lain di sekelilingnya tidak sehebat dia. Dia menyombong dan angkuh, kononnya merasakan semua orang akan 'hadap' kepadanya...merasakan hanya dia sahaja yang boleh melakukan sesuatu perkara, dan hanya dia saja yang hebat dalam perkara itu, hanya dia sahaja yang berkuasa. Kerana rasa kesombongan dan keangkuhan yang ada menjadikan orang sebegini tidak tahu menghormati orang lain..


Degil dan Ikut Kepala Sendiri

Dalam organisasi, sikap sebegini perlu dielakkan. Sama ada kita adalah staf bawahan/subordinat atau ketua sifat degil dan ikut kepala sendiri ini hanya menyulitkan dalam organisasi. Kalau sebagai staf, kita jenis yang degil dan tidak ingin menerima nasihat dan tunjuk ajar, sudah pasti ianya akan merugikan diri sendiri kerana kita akan dilihat sebagai seorang kakitangan yang tidak baik dan bermasalah.

Begitu juga kalau diri kita sebagai ketua. Hindarilah untuk merasakan diri kita serba tahu sehinggakan kita degil dan tidak mahu menerima nasihat atau pandangan orang lain. Berilah ruang kepada diri untuk menerima pandangan kakitangan bawahan kita atau rakan di sekeling kita. Kadang-kadang bila kita terlalu degil dan hanya nak ikut kepala sendiri sahaja, kita sebenarnya terlupa bahawa tidak semua perkara kita tahu. Dalam organisasi semua orang mempunyai peranan dan fungsinya. Setiap orang juga mempunyai kelebihan dan kekurangan, dan semua orang mempunyai kepakarannya yang tersendiri. Jadi kenapa perlu kita merasakan yang semua itu ada pada kita sehingga kita tidak ingin menerima teguran atau menerima pandangan orang?


'Lebih sudu dari kuah'

'Lebih sudu dari kuah' adalah peribahasa atau perumpamaan yang merujuk kepada seseorang yang suka atau gemar membuat sesuatu yang bukan sepatutnya dia buat. Dia berlebih-lebih dalam melakukan atau menangani sesuatu perkara sehinggakan menimbulkan rasa menyampah, rasa cuak dan rasa lucu dalam kalangan orang sekeliling. Ia juga merujuk kepada orang yang suka 'overshadow' orang lain atau suka 'interframe'. 

Justeru, buatlah sesuatu dengan tidak berlebih-lebih daripada apa yang sepatutnya kita buat. Lakukanlah sesuatu itu dengan 'cool' dan santai namun fokus kepada outputnya. Kita haruslah bijak dalam perkara ini supaya tidak dilihat sebagai mencampuri urusan orang lain, menyibuk dan sebagainya lagi. Tidak salah untuk memberikan bantuan atau pertolongan melebihi daripada apa yang ada dalam 'limitation' kita, namun caranya perlulah dengan kebijaksanaan dan penuh berhemah.



Tidak Mahu Mengalah

Sikap tidak mahu mengalah dalam organisasi juga merupakan antara sikap negatif yang perlu dihindari. Sikap ini akan menyebabkan ketegangan, pergaduhan, perasan tidak puas hati yang akhirnya boleh membawa kepada konflik dalam organisasi. Konflik yang muncul hasil daripada ketegangan dalam kalangan anggota organisasi akan memberikan kesan kepada aspek kerja berpasukan. Dalam organisasi, kerjasama dalam pasukan atau keseluruhan anggota organisasi amat penting bagi memastikan semua kerja dapat dilaksanakan dengan lebih baik dan berkesan. Sudah pasti dalam organisasi, antara satu bahagian dengan satu bahagian yang lain akan mempunyai perkaitan yang rapat dan saling memerlukan atau lengkap melengkapi. Sekiranya antara anggota yang terlibat mempunyai perselisihan faham, sudah pasti kerja-kerja tidak dapat dijalankan dengan sempurna.

Sikap tidak mahu mengalah ini hadir apabila seseorang itu tidak mengamalkan nilai-nilai positif dalam dirinya. Nilai-nilai positif ini perlu dipraktikkan dan disebati dengan diri agar sega la perkara dapat diselesaikan dengan baik. Tahap kematangan dan keimanan seseorang juga memainkan peranan dalam perkara ini.

Justeru, bajailah hati agar sentiasa positif dalam apa jua yang dilakukan. Semailah diri agar mempraktikkan nilai-nilai murni dalam kehidupan untuk kita mencapai kebahagiaan dan ketenangan dalam kehidupan.



Kesimpulan

Perangai dan gelagat dalam organisasi sangat memainkan peranan yang penting dalam menjamin kecemerlangan organisasi. Sekiranya ia dipraktikkan dengan baik maka seluruh anggota dalam organisasi akan meraih kegembiraan dan mencapai tahap kepuasan bekerja yang tinggi. Rasa gembira ini akan meningkatkan motivasi anggotanya dan akan terus memacu semua anggota untuk terus memberikan perkhidmatan yang cemerlang dan berkualiti. Dengan perangai yang positif juga, bukan hanya organisasi yang cemerlang tetapi kehidupan peribadi anggotanya turut cemerlang kerana amalan baik yang disemai dalam diri akan 'sebati dengan hati' yang akhirnya akan menjadikan diri kita sebagai insan yang baik, berakhlak mulia, mempunyai keperibadian yang tinggi dan profesional.






Salam Hormat
RZH 

 

 

 

 

 




Comments

  1. Alamak Dekan, eh jauh sekali la Dekan, ini penulisan umum melalui pengalaman dilalui dalam pengurusan dan pentadbiran di beberapa tempat saya bertugas di mana banyak karakter orang yang kita jumpa..ianya secara umum dapat dibahagikan kepada beberapa perangai umum begitu...sekadar pandangan saya saja...Dekan for sure mempunyai gaya kepimpinan tersendiri dan terus terang banyak saya belajar dari Dekan..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe