Skip to main content

Geram dan marah itu biasa...

Perasaan geram dan marah ni adalah suatu rasa normal untuk manusia...

Kawal la setakat boleh kawal..jika tahap dah maksimum memang tanpa sedar boleh burst.

Kawalan emosi dan fikiran perlu kuat untuk handle rasa geram dan marah ni...kadang ia berjaya kadang ke laut juga. Jika berjaya memang selamat dan tenang la...tapi jika tak berjaya..memang ribut taufan.

Kadang2 kita sebagai manusia ni benda kecil atau benda besar kalau melibatkan rasa tersinggung atas terasa hati..memang burst la rasa geram dan marah. Dia bukan cerita besar atau kecil isunya..tapi cerita kecewa dengan sikap orang yang kita pimpin.

Sekali dua kita mungkin boleh bersabar..tapi kalau berulang...memang meminta...walau benda kecil, contohnya tak jawab mesej, lengahkan jawapan, peram berhari atau tak jawab langsung...kalau sekali dua kita boleh consider tapi kalau dah sampai jadi habit tak jawab...memang perlu ada refleksi terhadap situasi ini...refleksi nya simple dan mudah..buat perkara yang sama..fair enough! Geram la pulak rasa..adoiiii.

Hanging satu badan la org tak jawab mesej ni. Dah la peram..bila jawab tak rasa nak minta maaf sebab tak perasan mesej ke...driving ke dan terlupa dan apa2 lagi...justify la...

Contoh kedua...mengundang rasa geram bila benda yg tak patut buat tapi dibuat berulang walaupun dah ditegur...kadang kita rasa blur....kita yang tak betul ke....loading kadang2 kepala otak dok fikir logiknya...

Bila rasa geram dan marah mengambil tempat...huru hara taufan tsunami bagai la...memang penat!

So, kalau situasi ini berlaku apa agaknya pendekatan atau cara penyelesaian terbaik.

Cuba la tips ini:

1. Tegur lagi tanpa rasa give up.

2. Berdiam diri sehingga rasa geram dan marah hilang sendiri (option ni memang menuntut tahap hati yg kental betul)

3. Just ignore (ayoooo..lagi kena kental ni)

Apa jua tindakannya, pastikan ianya bermanafaat dan tidak merugikan...bijaksana dan matang...tapi tu la kdg kita manusia ni terselit juga perangai tak matang tu..adoiiii.

Selagi boleh sabar..sabar la dan slowly betulkan..niat dgn ikhlas...insyaAllah ada sinar di penghujung yang Allah pancarkan nanti.

Okey mata dah ngantuk...

RZH

Comments

Popular posts from this blog

Cara Goreng Ikan Masin Supaya lebih sedap...

Hokey...petang ni saya nak bercerita pasal menu 'berhantu' ini. Saya sebut sebagai 'berhantu' sebab menu ni mesti sentiasa akan 'mengusik' keinginan untuk makan lebih...menu ni memang akan membuka selera yang tertutup...menggoda untuk makan bertambah dan berulang-ulang...kejap nak makan kejap nak makan...aduhai itu la dia ikan masin goreng...atau ore kelate panggil ike kering goreng. Ikan masin ni salah satu daripada lauk kegemaran saya..hehehe saya suka tahap dewa..atau tahap ore kelate royak 'panggil tak dengar' ikan masin ni..tapi mesti kena dengan gaya masaknya..saya tak suka ikan masin tu masin sangat...saya suka rasa dia lemak-lemak masin sikit2 dan isinya lembut2 gebu gebas sikit....macam ikan ala jeruk tu sikit.. Untuk ikan masin ni sedap selepas digoreng, mesti ada cara masaknya yang tersendiri...dan saya pasti setiap orang ada gaya tersendiri menggoreng ikan masin, ada yang suka digoreng begitu saja, ada yang suka digoreng dengan dipoton...

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan...

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU in...