Skip to main content

Biasakan Yang Tidak Biasa...

Dalam hidup ni kalau kita biasakan benda yang tidak biasa makanya ia akan menjadi benda yang biasa kepada kita...apa jua perkara baru buat saja dulu..feel kan dulu...mulut jangan biasakan menyebut susah sebelum kita membuatnya...apa jua perkara bila kita fikir mudah insyaAllah mudah..itu konsep NLP...bila kita awal2 lagi fikir susah..memang sampai akhirnya pun susah...

Contohnya, di permulaan PKP dulu yang bermula 18 Mac 2020...zoom meeting ini adalah perkara baharu bagi kebanyakan orang yang bekerja..mungkin ada yang dah biasa, tetapi ianya tidak menjadi kelaziman sangat pada masa sebelum PKP. Sekarang ni zoom meeting adalah perkara rutin dalam new normal ini.

Semasa PKP, semua kerja2 ofis perlu dilaksanakan daripada rumah (WFH)...pada saat ini lah zoom meeting atau apa saja saluran meeting atas talian menjadi "sangat popular"...betul di permulaan (semasa meeting pertama) rasa agak janggal dan kekok...ya, benda baharu pada kita kan...tetapi bila meeting kedua, ketiga dan seterusnya ia sudah blend dgn diri kita..nak2 pula ia telah dipraktikkan selama tiga bulan secara aktif pula tu...kini zoom meeting sudah menjadi perkara biasa kerana ia telah "Di rutinkan" untuk 3 bulan selama tempoh PKP...yang akhirnya kini "yang tidak biasa" sudah bertukar menjadi "yang biasa". Bila ianya menjadi biasa, makanya tahap kecekapan kita sudah pasti lah semakin meningkat.

Maka begitu lah juga dengan kehidupan kita...apa jua yang memberi nilai tambah dan meningkatkan kualiti diri kita..maka Xplore la dulu...lalui lah, pelajari la, dan praktikkan lah..sehingga akhirnya ia menjadi perkara biasa kepada kita. Bila sudah menjadi biasa, maka semakin mudah untuk kita "lenggok" kan untuk mencapai objektifnya. Usah mudah menolak dengan mentah...kerana sayang lah ilmu itu terlepas daripada kita...buat dulu baru kita akan tahu tahap mudah atau tahap rumitnya...menolak sesuatu secara mentah begitu adalah satu kerugian kerana kita tidak tahu ilmu yang Allah ingin berikan kepada kita boleh datang dalam pelbagai bentuk...

RZH

Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe