Skip to main content

Resepi Sedapzaini: Ketam Rebus Sedap



Hokey malam ni masih berkunjung di sini, masih setia di blog ini. Semasa ada mood untuk menulis, makanya kita menulis lah, kalau mood 'dah lari pergi' nanti maka confirm la penulisan terhenti.

Sebelum pergi kepada resepinya, saya ingin menggamit kenangan semasa zaman saya kecil dulu di kampung. Menu ketam dan udang ni kiranya menu yang sentiasa ada di meja makan kami. Bukan apa, kami di kampung kiri dan kanan kampung dikelilingi sungai...pekerjaan utama org tua dulu2 adalah dari sumber yang ada dlm sungai...cari ketam sungai, namanya ketam nipah, dan udang juga ikan sungai sebagai punca pendapatan.

Hasil yang diperoleh, mereka akan jualkan kpd org2 kampung, selalunya arwah nenek saya akan beli ketam dan udang ni...menu masakan untuk ketam mesti direbus atau digulai sahaja. Kerana itu sehingga sekarang menu ketam rebus ni mmg menu kegemaran ayah saya. Mak saya sehingga kini, kalau anak2 balik bercuti di kampung, pasti mak saya dah menempah siap2 ketam ni untuk dimasak kepada kami semua. Mak saya suka ketam ni digulai. Resepi gulai ketam mak saya memang sedap...tiada tandingan setakat ini..mmg lain dari gulai org lain...sedap tahap dewa..serius uols! Memang pakar bab2 masak ni...tu agaknya turun ke anak2 tu...kuah kalau tak tumpah ke nasi kemana lagi kan..hehe...

Orait, jom kita tengok bahan2 dan cara memasaknya. Memang cara masaknya sangat mudah! Ore kelate kata 'semeset' jah...maksudnya very easy...very simple...haha

Bahan2:
1. Ketam
2. Bawang putih dua ulas
3. Cili api dua tangkai
4. Garam dan gula secukup rasa

Cara2:

1. Cuci bersih ketam. Tahu tak bagaimana nak cuci ketam...jaga2 dan berhati2 masa cuci ketam kot nanti jari terkena bhgn2 ketam yang tajam. Sepit dan kaki ketam ditanggal dari badannya ya. Selak2 kan ada satu bhgn di bahagian bawah badan ketam yg lembut dan boleh diselak semasa dicuci tu.
2.Bawang putih dimayang
3. Cili api di potong2 kasar
4. Rebus guna periuk mengikut saiz yg sesuai. Masukkan air sehingga menenggelamkan ketam. Lebih sikit tak mengapa sebab masa proses merebus nanti air tu akan susut sikit. Masuk sekali bawang dan cili api tadi.
5. Rebus dalam lebih kurang 10-15 minit kemudian masukkan garam dan gula. Gula kena masuk lebih sikit ya bila menu merebus ni sbb nanti air ketam tu dgn rasa yg manis2 sikit akan lebih menyedapkan. Saya tak taruk bahan perasa ya...tapi kalau yg suka boleh tarukkan...

Taraaa siap...dan boleh dihidangkan. Kuah ketam ni sedap tau..boleh cuba nanti. Di samping rasanya yang sedap, air ketam ni juga ketamnya sekali sangat baik untuk meningkatkan tahap imunisasi diri...makanya buat masa sekarang Mr. Husband nak saya makan selang dua hari sekali untuk slowly pulihkan tahap imunisasi diri saya yang agak rendah sikit skrg ni...hehe

Selamat mencuba buat semua!
Menu yang jarang2 orang buat...masakan tradisional...
Wajib cuba...

Salam hormat
RZH



Comments

  1. Alhamdulillah.. haa jumpa pun resepi Ketam Rebus febret saya nih..
    Masa kecil makan mak masak.. sedap ooo... Bawa gi makan kat dalam kalbod, masa tu air dalam parit kering. Makan nga anak sedara merangkap kawan bermain kerana kami sama umur..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe