Skip to main content

Hambarnya Sebuah Hubungan Kerana Komunikasi...

Komunikasi sangat penting dalam perhubungan harian kita. Komunikasi secara lisan, tanpa lisan, bahasa badan semuanya memberikan kesan kepada perhubungan sama ada semakin merapatkan atau merenggangkan hubungan.

Konsep komunikasi ini sangat mudah sebenarnya...semuanya adalah menggambarkan hati kita. kalau hati kita hambar dan tawar, atau tidak berminat, maka komunikasi kita juga hambar (sekadar berbasa-basi sahaja, tetapi sebenarnya tiada feel dalamnya).

Contoh dialaog untuk komunikasi hambar:

A: "Assalamualaikum dan selamat pagi."
B: "Waalaikumussalan dan pagi."

Kalau ini contoh dialognya, makanya komunikasi akan hanya terhenti begitu sahaja. 

Seharusnya etika dalam komunikasi yang sifatnya "ada feel" dan saling memerlukan, ianya mesti saling bersambut dan saling memberi respon seakan gayanya perbualan tidak ingin ditamatkan. Contohnya:

A: "Assalamualaikum dan selamat pagi."
B: "Waalaikumussalan dan pagi."
B: "Apa khabar, harap semuanya baik2 saja"
A : Alhamdulillah khabar baik, dan harapnya awak juga begitu.

Perbualan yang saling bersambut itu menunjukkan betapa penting dan saling memerlunya antara satu sama lain. Itulah namanya sayangkan hubungan dan ingin menjaga hubungan terjalin agar terus berpanjangan.

Seboleh mungkin peliharalah komunikasi kita supaya tidak hambar dan menyakitkan atau menyinggung perasaan orang lain. Berkomunikasi lah daripada hati yang betul-betul menghargai supaya apa saja yang kita tuturkan atau tuliskan memberikan rasa senang kepada orang lain.

Hargailah pengharapan orang lain kepada kita sebagaimana kita mahu pengharapan kita juga dihargai oleh orang lain. Bagus juga untuk kita tahu bahawa bila kita mula menampakkan tidak semesra selalu, orang juga akan terikut-ikut dengan "ketidakmesraan" kita kerana orang mungkin menganggap yang kita tidak lagi menganggapnya penting...dan mungkin kesannya adalah orang lain juga akan tidak lagi memberikan perhatian kepada kita gara-gara perbuatan dan tingkahlaku kita sendiri. Akhirnya perhubungan semakin hambar dan semakin hilang...

Inikah yang kita mahu dalam sebuah perhubungan yang dibina? kalau tidak ingin begitu, maka berubahlah...



Sekadar penulisan mengisi waktu,
RZH



Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe