Skip to main content

Belajar mempraktikkan checklist dalam urusan kerja...


Malam telah terlalu lewat sebenarnya. Jam di phone ni memaparkan dah hampir pukul 1.00 pagi.

Banyak sangat perkara hadir dalam fikiran yang perlu difikirkan serentak..terlalu sesak dan berat rasa fikiran...berat juga kepala dan gelisah rasa di hati. Penat tu jangan disebut lagi. Memang penat!

Dalam menghadapi suasana sebegini kita perlu bijak mengurus semua perkara yang "dok berhimpun" dalam fikiran itu...belajar membuat checklist maya atau checklist nyata. Checklist maya adalah checklist yang kita susun dalam kotak fikiran kita dan sangat bergantung kepada kebijaksanaan kita mengawal minda agar tidak rasa "terkejar2" dengan perkara yang banyak sangat hadir dalam fikiran. Manakala checklist nyata adalah di mana semua urusan yang perlu dilakukan itu kita menyenaraikan dalam bentuk senarai bertulis.

Kalau kita belum mampu untuk mengawal minda dengan checklist maya...maka segerakan lah dan jangan bertangguh lagi untuk membuat checklist nyata. Adanya checklist ini sebenarnya memberikan banyak manfaat kepada kita.

Kita perlu tahu hikmah tersembunyi di sebalik checklist ini. Antaranya adalah, bila kita membuat senarai apa yang perlu dibuat, makanya kita sebenarnya telah memindahkan beban di fikiran kita dalam bentuk luahan tulisan. Bila tiada banyak perkara yang menyesak di fikiran, sudah pasti lah fikiran kita akan tenang dan tidak berkecamuk.

Keduanya, kita boleh prioritieskan apa yang penting yang perlu disegerakan dan apa yang boleh dilewatkan. Dengan ini kita tidak rasa gelisah dan terkejar2 dalam menguruskan semua perkara yang datang serentak dalam satu masa.

Ketiganya, checklist ini boleh meningkatkan motivasi dan semangat kita untuk terus meningkatkan prestasi diri.  Mengapa? Kerana bila kita berjaya menyelesaikan satu demi satu, dan kita tick sebagai sudah selesai, ianya akan memberi suatu rasa kepuasan kepada diri dan akhirnya kita rasa kita berjaya dalam menguruskan kesemua kerja itu dengan penuh tersusun dan tenang. Ini dikira sebagai award kepada diri kita sendiri.

Keempatnya, checklist ini juga boleh mengurangkan atau mengelakkan rasa stress, rasa serabut, rasa gelisah, rasa banyak sangat kerja tak siap sehingga akhirnya menyebabkan kita hilang punca dan tidak tahu di mana hendak bermula...akhirnya keadaan ini beri kesan kepada emosi kita menjadikan kita cepat marah, sakit kepala, tegang leher, sakit belakang dan sebagainya lagi berkaitan...bila kita mula beremosi makanya akan menjadikan hidup kita tidak tenang.  

Demikianlah serba sedikit perkongsian tentang peranan checklist dalam urusan kerja kita. Semoga kita semua dapat mempraktikkannya dan dapat menikmati perubahan dalam sistem pengurusan kerja kita dengan melaksanakannya dengan tenang dan tersusun tanpa rasa stress dan berkecamuk.

Sekadar Bicara,
RZH
18 Jan 2020

Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe