Stress ataupun tekanan datang pada ketika yang kita tidak boleh menduga dan menjangka. Masa ia datang memang resah rasa hati, bercelaru rasa fkiran dan hidup rasa tidak tenang. Banyak punca yang menyebabkan kita rasa stress sebenarnya, antara sebab utama adalah adalah stress dengan sikap dan perangai manusia.
Pada entri kali ini saya nak menulis tentang rasa stress yang disebabkan oleh sikap dan perangai manusia dan bagaimana cara untuk kita mengatasinya. Sikap dan perangai manusia ni macam-macam sebenarnya bentuknya. Susah kita nak elak sebab ianya di luar kawal kita.
Perangai manusia ni ada 1001 macam perangai, ada yang ego dan sombong dengan kuasa, ada yang banyak pula soalnya..ada yang terlalu detail sangat sehinggakan benda tak penting pun nak detail juga...ada yang cerewet sangat, ada yang berkira sangat, ada yang tak ambik kisah langsung, ada yang jenis tak teliti, ada yang jenis tak kisah, ada yang jenis lebih sudu dari kuah, ada yang bla bla bla...hehe banyak kan...
Apa agaknya tips yang perlu kita tahu untuk kita handle ragam manusia yang 1001 perangai dalam pengurusan ni.
Jom kita cuba tips ini:
1. Kalau kita seorang pengurus, buat persediaan secukupnya. Jangan ambil mudah, kaji dan faham semua perkara dan bersedia dengan jawapan bagi soalan yang kita jangka bakal ditanya.
2. Sebagai pengurus kita perlu bijak dan berstrategi dan mesti mempunyai kemahiran menjangka dan meramalkan tentang sesuatu perkara.
3. Ilmu pengetahuan kita perlulah meluas...belajar dengan cepat apa yang kita tidak tahu. Jangan malu untuk bertanya semata2 kerana ego kita.
4. Sentiasa update ketua tentang apa jua perkara yang berkaitan dengan tugas kita.
5. Perlu lebih kreatif dan proaktif dalam menguruskan sesuatu isu. Jangan tunggu benda datang kepada kita. Ada benda yang perlukan kita proaktif mengejar dan bertanya untuk sesuatu yang dinamakan "urgent matter".
6. Elakkan budaya "bossy" jenis serah semua pada anak buah..kononnya kita ni sudah di gred tinggi dan tidak boleh lagi nak buat kerja2 pelaksanaan ni...kononnya perlu merancang dan merangka saja...terjemahan ketua bukan begitu...ambil konsep "kepimpinan melalui teladan".
7. Seorang pengurus berada di gred tinggi kerana prestasi bagus, kepakaran dan pengalamanya yang telah lama dalam pengurusan dan pentadbiran. Kita perlu ingat, setiap orang mempunyai standard tersendiri dlm penghasilan kerja...kalau kerja kita, kita minta kerani kita yang fikirkan untuk kita..maka hasil kerja itu bukan di standard pemikiran kita... Justeru elemen pengalaman, kepakaran dan leadership kita mana kita nak "selit" dalam satu2 penghasilan kerja kalau kerja itu konsep dan framework nya tidak datang dari kita!
8. Jangan layan rasa "bengang", rasa marah dan rasa cuak yang hadir dalam diri bila berhadapan dengan manusia yang 1001 macam ragam ni. Sebaliknya kita latih diri untuk tenang saja...calm...senyum dan amalkan zikir dalam hati pada setiap saat. Belajar untuk tidak prolong sesuatu rasa geram dan marah itu dengan whatever cara yang kita selesa. Sekali lagi saya highlight kan di sini bahawa jangan buang aura positif dalam diri kita hanya kerana fikiran kita tidak lepas2 daripada memikirkan perkara menyerabutkan yang sangat remeh temeh dan sepatutnya tak perlu kita letak dalam fikiran!
Sekadar perkongsian dan renungan bersama kita semua saja...
Salam Hormat,
RZH
Pada entri kali ini saya nak menulis tentang rasa stress yang disebabkan oleh sikap dan perangai manusia dan bagaimana cara untuk kita mengatasinya. Sikap dan perangai manusia ni macam-macam sebenarnya bentuknya. Susah kita nak elak sebab ianya di luar kawal kita.
Perangai manusia ni ada 1001 macam perangai, ada yang ego dan sombong dengan kuasa, ada yang banyak pula soalnya..ada yang terlalu detail sangat sehinggakan benda tak penting pun nak detail juga...ada yang cerewet sangat, ada yang berkira sangat, ada yang tak ambik kisah langsung, ada yang jenis tak teliti, ada yang jenis tak kisah, ada yang jenis lebih sudu dari kuah, ada yang bla bla bla...hehe banyak kan...
Apa agaknya tips yang perlu kita tahu untuk kita handle ragam manusia yang 1001 perangai dalam pengurusan ni.
Jom kita cuba tips ini:
1. Kalau kita seorang pengurus, buat persediaan secukupnya. Jangan ambil mudah, kaji dan faham semua perkara dan bersedia dengan jawapan bagi soalan yang kita jangka bakal ditanya.
2. Sebagai pengurus kita perlu bijak dan berstrategi dan mesti mempunyai kemahiran menjangka dan meramalkan tentang sesuatu perkara.
3. Ilmu pengetahuan kita perlulah meluas...belajar dengan cepat apa yang kita tidak tahu. Jangan malu untuk bertanya semata2 kerana ego kita.
4. Sentiasa update ketua tentang apa jua perkara yang berkaitan dengan tugas kita.
5. Perlu lebih kreatif dan proaktif dalam menguruskan sesuatu isu. Jangan tunggu benda datang kepada kita. Ada benda yang perlukan kita proaktif mengejar dan bertanya untuk sesuatu yang dinamakan "urgent matter".
6. Elakkan budaya "bossy" jenis serah semua pada anak buah..kononnya kita ni sudah di gred tinggi dan tidak boleh lagi nak buat kerja2 pelaksanaan ni...kononnya perlu merancang dan merangka saja...terjemahan ketua bukan begitu...ambil konsep "kepimpinan melalui teladan".
7. Seorang pengurus berada di gred tinggi kerana prestasi bagus, kepakaran dan pengalamanya yang telah lama dalam pengurusan dan pentadbiran. Kita perlu ingat, setiap orang mempunyai standard tersendiri dlm penghasilan kerja...kalau kerja kita, kita minta kerani kita yang fikirkan untuk kita..maka hasil kerja itu bukan di standard pemikiran kita... Justeru elemen pengalaman, kepakaran dan leadership kita mana kita nak "selit" dalam satu2 penghasilan kerja kalau kerja itu konsep dan framework nya tidak datang dari kita!
8. Jangan layan rasa "bengang", rasa marah dan rasa cuak yang hadir dalam diri bila berhadapan dengan manusia yang 1001 macam ragam ni. Sebaliknya kita latih diri untuk tenang saja...calm...senyum dan amalkan zikir dalam hati pada setiap saat. Belajar untuk tidak prolong sesuatu rasa geram dan marah itu dengan whatever cara yang kita selesa. Sekali lagi saya highlight kan di sini bahawa jangan buang aura positif dalam diri kita hanya kerana fikiran kita tidak lepas2 daripada memikirkan perkara menyerabutkan yang sangat remeh temeh dan sepatutnya tak perlu kita letak dalam fikiran!
Sekadar perkongsian dan renungan bersama kita semua saja...
Salam Hormat,
RZH
Comments
Post a Comment