Skip to main content

Coretan Motivasi...

Assalalamualaikum dan salam sejahtera...


Ermmmm dah lewat pagi ni...tapi saya belum dapat melelapkan mata...tak dpt lelap mata tu biasa bagi saya sejak zaman belajar dulu lagi...entah la kenapa, saya pun tak ada jawapan. Memang sejak saya di universiti dulu lagi saya mmg jenis susah nak tidur...tak ada la pula imsomnia...hehe..mmg jenis lagu tu kot...sampai sekarang dok mcm gitu lagi..huhu parah sebenarnya tu sbb diri saya dulu dan sekarang tak sama.

Dulu masih muda belasan tahun...tak apa la lewat tido. ni sudah di ambang penghujung dewasa, makanya tahap ketahanan badan pun berbeza...kesihatan perlu saya jaga sebenarnya dan antara faktor utama yang menyumbang kpd kesihatan yang baik adalah tidur yang mencukupi...atleast 6 jam...kalau jam 2 am masih belum tidur manakan cukup 6 jam nya kalau pukul 6 am dah wajib bangun...3 atau 4 jam saja...ermmmm

Perangai saya semasa dulu2 lagi kalau saya tak dapat tidur, saya akan menulis...apa topik pun tak apa asalkan menulis...hehe..selalunya kalau tulisan santai for sure pasal life dan motivasi diri saja...sebab kalau tulisan lebih kpd yg melibatkan fakta, banyak rujukan kena buat terlebih dahulu.

Semalam, masa dok cari2 info dgn pakcik google, saya terjumpa satu tulisan. Memang menarik tulisan dia dan saya suka gaya penulisannya. Makanya saya petik satu bahagian dalam penulisan itu untuk saya share di sini kerana kata2 yang ditulis oleh penulis ini sangat memotivasikan sesiapa saja yang membaca, terutamanya kepada mereka yang sedang down, kecewa, stress dsbnya lagi yang boleh dikategorikan sbg adik2 beradik dgn kekecewaan.
Saya nak share ini unk kita semua...

Jom kita tengok apa penulis tu kata:

ORANG YANG GEMBIRA, ORANG YANG MINDANYA SENTIASA ADA

Jangan terlalu fikirkan perkara yang sudah lepas.

Tidak perlu risaukan perkara yang sudah berlalu, cukuplah sekadar jadikannya pengajaran.

Dan tidak usah juga bimbangkan dengan masa hadapan yang belum pasti.

Kerana segalanya ditentukan oleh apa yang anda buat pada detik ini.

Jadi jagalah minda anda agar sentiasa berada pada detik ini.

Latih minda anda untuk fokus  pada present moment dan nikmati apa yang berlaku di sekeliling anda.

Dengan itu pasti anda akan menjadi seorang yang lebih gembira dengan segala kurniaan yang diberikan Allah SWT.

Penulis:
Amirul Ram
Blog motivasi

Daripada penulisan ini dapat saya simpulkan beberapa perkara penting untuk untuk kita terus berada dalam momentum hepi dan bahagia:

1. Tak perlu kita kisah sgt akan perkara2 negatif yang berlaku pada kita..buang tepi saja...ambil simpan di hati hanya perkara yang positif saja. Dengan memikirkan hanya yang positif maka hati kita dan diri kita lebih kuat dan bersemangat...pemikiran positif akan memberikan aura yang positif, bila aura positif makanya kita akan sentiasa positif..ceria dan hepi2 selalu.

2. Segala yang berlaku di masa yang lalu...masa silam tok sah la difikirkan dan dikenang lagi. Ya betul...momen yang lalu adalah kenangan bagi kita...tapi kalau momen itu momen yang mengecewakan kita dan menyakitkan hati kita, untuk apa kita mengenangkan kembali...buat menambah pedih dan menyekat kita daripada merasai momen indah pada masa sekarang...dok sibuk mengisi ruang fikiran kita dgn momen sedih masa lampau sampai kita tak dapat nak isi lagi momen indah pada masa sekarang ni sebab kotak fikiran kita dah penuh...sarat dgn 'sampah2 kekecewaan' yang seharusnya kita tak perlu simpan lagi. Jadi buang semua rasa kecewa masa silam dalam kotak fikiran kita supaya kita boleh isi momen indah masa sekarang...dan kecapi lah kebahagiaan pada masa sekarang dgn pelbagai cara kita 'meraikannya'...jadi say goodbye kepada kenangan masa silam😊 LET IT GO!

3. Jangan kita dok sibuk memikirkan apa akan jadi di masa hadapan kerana sudah pasti kita tak akan dapat jawapan yang tepat...jawapan yang sebenar. Kalau sekadar dok mengandai itu dan ini yang kita reka sendiri dalam fikiran kita unk perkara yang akan terjadi di masa depan...maka tak payah lah. Tak perlu kita menjadi ahli nujum nak maramalkan apa yang akan berlaku di masa depan kerana sudah pasti hanya Allah saja yang tahu apa yang akan berlaku di masa hadapan. Sebaliknya beri fokus kpd apa yang sedang kita lalui pada saat ini supaya setiap apa yang kita lalui itu dapat kita betul2 mempersiapkan diri...sudah pasti apa yg saja yg kita buat dgn persediaan dan persiapan yang rapi dan terfokus, maka hasilnya juga pasti lumayan dan luar biasa! Tentang soal masa depan kita doa secara berterusan agar Allah sentiasa memberikan yang terbaik sebagaimana hasil lumayan yang kita lalui pada masa ini. Jgn lupa..dan jangan salah faham pula...perancangan untuk masa depan mmg tetap perlu kita fikirkan tetapi bukan sampai meresahkan kita sehingga kita mengabaikan dan tiada masa untuk menikmati saat indah dan bahagia pada masa skrg...

Rasa saya cukup di sini dulu...mata saya juga sudah mula mengantuk...bila mata dah ngantuk biar saya nikmati dulu kenikmatan untuk tidur pada masa sekarang untuk saya merehatkan badan dan minda untuk tenaga dan keceriaan esok hari...cewahhhhh...kannnn...

Saya tinggalkan dengan kata2 ini:

"The past is behind...learn from it...
The future is ahead ...prepare for it...
The present is here...live it..."


Salam hormat
RZH

Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe