Skip to main content

Menangani Konflik Di Tempat Kerja


Salam buat semua...

Malam ini mari sama-sama kita berkongsi tentang isu konflik di tempat kerja, punca dan bagaimana cara untuk menanganinya. Penulisan ini adalah menurut pandangan dan pengalaman saya sendiri, juga berdasarkan beberapa pembacaan mengenainya. Saya cuba menulis semudah yang boleh tanpa begitu terikat dengan teori-teori tertentu. Cukup sekadar kita memahami apa itu konflik, punca kepada berlakunya konflik dan bagaimana cara untuk menanganinya. Mengetahui dan memahami ketiga-tiga perkara ini, makanya sudah pasti kita akan dapat 'hadam' dengan sebaiknya apa itu KONFLIK.

Apa itu Konflik?

Mengikut Kamus Dewan Bahasa, konflik ditakrifkan sebagai perselisihan atau pertentangan antara individu, idea, kepentingan dan lain-lain. Konflik ini biasanya akan berlaku secara berterusan akibat daripada wujudnya rasa tidak setuju yang tinggi atau sangat serius antara sesama staf di pejabat yang mewujudkan perasaan tidak puas hati, tidak gembira, marah, kecewa, rasa down dan sebagainya lagi yang boleh menyekat semangat untuk bekerja, dan semangat untuk memberikan yang terbaik kepada organisasi yang akhirnya memberikan kesan kepada produktiviti kerja yang akan menurun.

Konflik ini merujuk kepada beberapa bentuk pergeseran atau perselisihan yang wujud  apabila kepercayaan atau tindakan seseorang itu tidak diterima atau ditolak oleh ahli yang lain. Konflik ini merupakan lumrah dan normal dalam kehidupan manusia sama ada dalam rutin kehidupan peribadinya atau rutin kehidupan di tempat kerja. 

Konflik ini akan tercetus apabila kemahuan, kehendak, dan pengharapan seseorang itu tidak sama dan tidak selari dengan kemahuan, kehendak dan pengharapan orang lain di sekelilingnya yang perlu berurusan dengannya. Kalau dalam kehidupan rutin peribadinya di rumah, mungkin ketidaksamaan pemikiran berlaku dengan pasangan, anak-anak, mertua, ipar-duai, jiran dan sebagainya lagi. Manakala dalam kehidupan di tempat kerja, konflik mungkin akan tercetus dalam kalangan sesama rakan sekerja, dengan ketua, dengan staf seliaan dengan pihak pembekal dan sebagainya lagi yang berurusan secara rasmi.

Konflik juga akan timbul bila seseorang itu merasakan ia tidak dipedulikan, tidak dihiraukan, tidak diberikan perhatian seakan dia tidak penting dalam organisasi atau dalam pelbagai bentuk situasi kehidupan peribadinya.

Mengikut Stott & Walker, 1992, terdapat 3 jenis konflik dalam organisasi, iaitu:
1. Konflik diri
2. Konflik antara manusia
3. konflik pasukan

Saya tidak berhasrat untuk menghuraikan secara panjang lebar ketiga-tiga konflik ini. Cukuplah kita memahami secara ringkas sahaja bagi setiap satunya. Konflik diri adalah konflik individu, konflik dalam diri sendiri. Konflik ini timbul apabila seseorang itu perlu membuat keputusan atau memilih atas beberapa pilihan yang ada. Dalam membuat pilihan ini sudah pasti wujudnya konflik kerana seseorang itu perlu memikirkan implikasi baik dan buruk terhadap pilihan atau keputusan yang dibuat. Konflik dalam diri juga berpunca dari cara berfikir dan kematangan diri sendiri. Elemen kekecewaan dalam diri sendiri, emosi diri sendiri dan masalah peribadi yang dihadapi turut mempengaruhi apa saja pilihan yang dibuat.

Manakala konflik antara manusia (inter personal), adalah konflik yang melibatkan dua orang individu atau lebih yang berlaku dalam organisasi, contohnya konflik dengan ketua, dengan anak buah dan konflik sesama rakan sekerja. Dan yang terakhir konflik pasukan adalah konflik yang muncul dalam hubungan kerja antara dua jabatan atau dua bahagian yang berkaitan dengan peranan dan tugas menguruskan sesuatu perkara yang mana mungkin berlaku salah faham dalam pengurusan yang dibuat yang implikasinya melibatkan bahagian-bahagian berkaitan.


Punca Konflik

Saya secara peribadi berpandangan bahawa semua konflik yang berlaku adalah berpunca daripada masalah dalam komunikasi yang lemah. Mengapa saya berkata begitu, kerana pengoperasian kehidupan kita seharian semuanya adalah melalui komunikasi, hatta diam sekalipun adalah komunikasi...berdiaam diri dengan mempamerkan minik muka yang boleh dimengertikan...itu juga adalah Non verbal communication

Mari kita Intai dulu apa itu non verbal communication. Ia adalah komunikasi yang berlaku tanpa menggunakan kata-kata/bahasa percakapan. Komunikasi tanpa lisan ini melibatkan elemen-elemen seperti penggunaan bahasa isyarat (gestures), ekspresi wajah/riak air muka (facial expressions), dan postur/kedudukan badan (postures).
      
Sepanjang pengalaman yang dilalui dan daripada pembacaan yang saya buat antara punca-punca konflik adalah:

1. Pengurusan yang lemah.
2. Sistem Organisasi yang Lemah
3. Sumber yang terhad/tidak mencukupi
4.Sikap pilih kasih/Layanan yang tidak adil ketua terhadap staf.
5. Peranan dan TOR kerja yang tidak jelas.
6. Tidak puas hati dengan arahan ketua.
7. Persekitaran pejabat yang tidak selesa.
8. Buli dan gangguan seksual.
9. Salah faham dalam perbualan sesama rakan sekerja.
10. Perbezaan keperibadian
11. Perbezaan nilai dan prinsip
12. Masalah peribadi
13. Sikap negatif staf/ketua
14. Masalah komunikasi


Bagaimana Menangani Konflik

Konflik boleh ditangani dengan langkah-langkah seperti berikut:

1. Penyediaan dasar dan prosedur yang jelas
2. Latihan yang mencukupi dan relevan kepada staf
3. Bina suasana yang membuat semua staf merasa dihargai dan dilibatkan bersama
4. Mendengar pandangan staf dan berunding bersama dalam membuat keputusan
5. Memberikan penghargaan kepada staf dalam pelbagai bentuk
6. Menjaga kebajikan staf
7. Menyediakan tempat kerja yang selesa dan selamat
8. Menerapkan nilai-nilai murni dalam diri
9. Meningkatkan kemahiran dalam hubungan interpersonal 
10. Menambahbaik kemahiran komunikasi 
11. Mempraktikkan sikap positif 
12. Bina hubungan 'team work' yang baik
13. Banyakkan berdoa dan muhasabah diri. Sentiasa ingat bahawa dunia ini ada penciptanya.."what comes around goes around".
14. Menyediakan saluran untuk Staf mengemukakan cadangan/pandangan. Saluran rasmi juga saluran tidak rasmi yang dipanggil 'grapevine'.Grapevine adalah adalah salah satu saluran yang baik sekiranya ditangani secara positif.


Kesimpulannya, sekiranya konflik dapat ditangani dengan baik maka akan harmonilah sesebuah organisasi. Namun demikian, sekiranya konflik dibiarkan berterusan tanpa ditangani maka ia akan mencetuskan persengketaan dan pergaduhan yang menyulitkan kepada organisasi. Amalan supaya ketua cuba seboleh mungkin cuba memahami masalah staf adalah satu perkara penting dalam mengelakkan konflik di peringkat awal, begitu jugalah sebaliknya. Begitu juga sikap negatif sama ada pada ketua atau pada staf yang tidak dibendung boleh menyebabkan salah faham dalam perhubungan di pejabat. Sikap saling hormat-menghormati dan menjaga komunikasi lisan dan bukan lisan sangat penting dalam perhubungan sesama manusia. Semoga kita semua terus dapat mengekalkan keharmonian dalam hubungan sesama manusia supaya semua urusan yang kita lakukan akan berjalan lancar dan tiada melibatkan kekecewaan di penghujungnya.


Salam Hormat
RZH




Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe