Dalam apa jua yang kita lakukan sudah pasti kita inginkan hasil yang terbaik. Setiap kerja yang dilaksanakan dengan baik pasti memberikan kualiti yang diharapkan dan memberikan kepuasan kepada diri sendiri dan organisasi.
Secara ringkasnya bagaimana agaknya cara untuk kita dapat menghasilkan kerja yang berkualiti. Ini sekadar perkongsian peribadi dan pengalaman yang dilalui setelah lama dalam bidang pengurusan dan pentadbiran.
1. Buat sesuatu niatnya kerana Allah.
Apa jua yang dilakukan mestilah diniatkan kerana Allah...kerana ibadah kepada Allah. Bila niat kita kerana Allah, insyaAllah segala usaha kita dipeliharan dan diberkati Allah dan semua yang sulit akan dipermudahkan Allah dan sehala kekusutan akan diberikan Allah jalan keluar.
2. Buat dengan hati dan jiwa.
"Letak jiwa" dalam apa jua yang kita lakukan. Apakah maksudnya "letak jiwa". Meletakkan jiwa ini membawa maksud kita beriktikad di dalam hati bahawa kita inginkan hasil yang terbaik dan iktikad ini akan memacu kita melakukan terbaik "sepenuh jiwa dan raga".
3. Buat dengan ikhlas.
Sebarang perkara yang dilakukan kerana amanah dan tanggungjawab, kerana kita suka untuk melakukannya tanpa mengharapkan sebarang balasan atau pujian daripada sesiapapun kecuali redha dan perhatian Allah sahaja.
4. Buatlah mengikut lunas yang betul.
Perkara yang kita lakukan mestilah mengikut lunas yang betul, yakni mengikut hak, autoriti, kaedah dan cara yang betul dan mematuhi sebarang bentuk SOP atau peraturan yang ada.
5. Cukup Ilmu dan pengetahuan atau kemahirannya.
Segala apa jua perlu dilakukan dengan ilmu dan kemahiran. Pastikan kita tahu apa yang kita lakukan, jelas dengan keperluan dan standard yang diperlukan dan mestilah output daripada kerja kita mencakupi segala aspek keperluan untuk sesuatu perkara itu.
6. Memiliki sikap, komitmen dan rasa tanggungjawab yang tinggi.
Sikap diri yang baik sangat penting dalam menghasilkan sesuatu. Sikap diri yang baik akan menjadikan kita komited dan bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas dan akan memastikan segalanya "menjadi" dan berjaya.
7. Membuat penilaian keberkesanan
Lakukan penilaian dan pengukuran untuk melihat keberkesanan dan tahap kualiti yang dicapai. Penilaian dan pengukuran ini boleh dibuat melalui maklum balas lisan, soal selidik dalaman dan soal selidik kepuasan pelanggan oleh pihak luar. Lakukan penambahbaikan terhadap perkara yang dikenalpasti mempunyai kekurangan dan perlu diperbaiki atau ditambahbaik.
Sekian dulu untuk perkongsian santai malam ini. Semoga ianya bermanfaat untuk semua pengunjung Blog anggerikdesa...InsyaAllah.
Salam Hormat,
RZH
Comments
Post a Comment